• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Anonym (Erfaren_man)
    EpicF skrev 2024-03-19 23:04:44 följande:

Barnpensionen ska gå till din mamma eftersom det är istället för underhållsbidrag. Det är till för att bekosta kost och logi för dig, som normalt bekostas av två föräldrar. 

De pengar du har från extrajobb ska du behålla själv.

Exakt så!!
  • Tom Araya
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 18:26:48 följande:

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag skulle inte låta mitt barn betala något hemma under de omständigheterna  och om det ändå skulle vara aktuellt för att ekonomin är väldigt ansträngd och barnet drar in betydande summor, så skulle jag säga 500-1000 kr/mån. Det är långt ifrån vad det kostar, men du står fortfarande under dina föräldrars försörjningsansvar.

När du gått ut skolan och börjat heltidsarbeta (men ännu inte flyttat hemifrån) så skulle jag säga 3000-4000 kr/mån.

När jag gjorde lumpen och bara var hemma på helgerna (och inte ens alla helger) så fick farsan hela mitt bostadsbidrag på 900 kr/mån.
  • Tom Araya

Om du äger halva huset så motsvarar det en skuld din mamma + sambo har till dig, så du ska inte betala något.

Däremot vill jag nog hålla med andra här om att din pension efter din pappa ska gå till din försörjning, där boendekostnader och mat ingår, så den pengen ska hon nog ha.

• Agda90
    Tom Araya skrev 2024-03-20 08:19:34 följande:

Om du äger halva huset så motsvarar det en skuld din mamma + sambo har till dig, så du ska inte betala något.

Däremot vill jag nog hålla med andra här om att din pension efter din pappa ska gå till din försörjning, där boendekostnader och mat ingår, så den pengen ska hon nog ha.

I så fall får mamman betala för dotterns mat och kläder samt hygien om pengarna ska gå till mamman. 
  • Agda90

Som 17 åring behöver du inte betala hem en endaste krona!
    Din mamma är försörjningsskyldig fram till du fyllt 18 eller går ut gymnasiet men inte längre än tills du har fyllt 21.

Jag är själv mamma till tre barn. VI är inte rika men vi är inte fattiga. Jag skulle ALDRIG få för mig att kräva att barnen ska betala hem så länge de pluggar. Inte ens den dagen de går på högskola/universitet om de skulle bo kvar då bostadsbristen är stor. Och du TS skriver att din mamma har det gott ställt ekonomiskt men ändå vill hon att du betalar hem??

Det kom upp en fråga gällande godman. Du äger ett halvt hus. Fanns det en godman som representerade dig vid bouppteckningen? 
    Ett hus är värt mer än åtta gånger prisbaseloppet (som i år ligger på 57 300 kr) och då är reglerna kring hur arvet förvaltas hårdare och ska stå under kontroll av en överförmyndare. 

Du skriver att din mamma har sagt att hon kommer att köpa ut dig den dag du vill. Hur är det uppstyrt? Kommer huset att värderas då eller har ni bestämt vad den summan kommer att bli? Om huset är värt 4 miljoner idag och 3 den dagen du ska köpas ut hur ska ni göra då?

Såna saker tänker man inte på och det är inte konstigt för situationen när du ärvde huset var traumatisk. Men rätt ska vara rätt.

Ponera att du börjar betala hem nu för att din mamma kräver det trots att hon inte har rätt till det. Sen går värdet för huset ner. Då har din mamma kunnat spara en slant av dina pengar för att använda när hon ska köpa ut dig. 

Du kan alltid ta kontakt med överförmyndaren själv för få råd gällande din del av fastigheten. Varje kommun har en överförmyndare. Jag tycker att du ska börja i den änden så att du vet vad som är rätt och hur du ska agera i framtiden. 

• Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-20 09:03:52 följande:
    I så fall får mamman betala för dotterns mat och kläder samt hygien om pengarna ska gå till mamman. 
    Nja... TS har ju även studiebidraget för sin försörjning.
  • Agda90
    Tom Araya skrev 2024-03-20 09:18:54 följande:
    Nja... TS har ju även studiebidraget för sin försörjning.
    Och hur långt anser du att 1250 kr som en ungdom får 10 gånger per år ska räcka?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 18:26:48 följande:

0 kronor bör du betala, eftersom din mamma och pappa är försörjningsansvariga för dig tills du är 18 eller tills du har gått ut gymnasiet.

Din barnpension som du nämnde är pengar som bör gå till din mamma eftersom din pappa troligtvis har gått bort och därmed är barnpensionen en ersättning för den förlorade delen av hans inkomst. 
  • Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-20 09:23:46 följande:
    Och hur långt anser du att 1250 kr som en ungdom får 10 gånger per år ska räcka?
    I stort sett allt utom boende, mat och hygien.
  • Anonym (Alicia)
    Tom Araya skrev 2024-03-20 08:19:34 följande:

Nja, det håller jag inte med om. Försörjning är ju inte enbart mat och husrum utan också kläder, mobil, busskort, nöjen etc. och det borde ju barnpensionen kunna gå till. 
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring