Inlägg från: Anonym (Emma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emma)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 18:26:48 följande:
    Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

0 kronor bör du betala, eftersom din mamma och pappa är försörjningsansvariga för dig tills du är 18 eller tills du har gått ut gymnasiet.

Din barnpension som du nämnde är pengar som bör gå till din mamma eftersom din pappa troligtvis har gått bort och därmed är barnpensionen en ersättning för den förlorade delen av hans inkomst. 
  • Anonym (Emma)
    Agda90 skrev 2024-03-20 10:29:11 följande:
    Jag tycker verkligen INTE att TS ska betala en endaste krona!
    Nästan halva lånet betalades av när pappan gick bort! Det betyder att mamman har fått sänkt lånekostnad med 50%.
    Nej, det är inte ok att kräva pengar av dottern då!

Jag tycker att det är sniket av mamman att först bli av med halva lånet och sedan kräva att dottern ska betala hem!
    Hade dottern krävt ut sin arvslott nu hade mamman blivit tvungen att köpa ut henne. Så vem är egentligen skyldig vem pengar?
    Helt rätt tänkt. Det här förändrar saken. 

Pappan har redan betalat för sin dotters boende när han gick bort. 

Mamman är förskräcklig som kräver pengar av sitt barn i det här läget. Hon kan istället börja fundera på hur hon ska köpa ut sin dotter när hon vill flytta hemifrån. Det blir till att hosta upp pengar för halva huset.
  • Anonym (Emma)
    Agda90 skrev 2024-03-20 10:47:04 följande:
    Dottern kan kräva sin arvslott nu idag, hon behöver inte vänta tills hon är 18 och ska flytta hemifrån.
    Det kan hon, men det är mer sannolikt att hon behöver pengarna när hon ska köpa eget boende. 

Hon behöver inte flytta när hon är 18 heller. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 10:56:18 följande:
    Men kanske bättre att ta pengarna nu och förvalta dem väl. TS vill inte ha sina tillgångar bundna i ett halvt hus hon inte kommer bo i på sikt. 
    Vem vet vad som händer. Finns rätt försäkringar om det brinner ner mm?

Som någon sade tidigare; är det framtida värdet på huset TS skall få, eller värdet vid pappans bortgång? Har det värderats? 
    Är det tidigare värdet så förlorar ts pengar på att ingen värdeökning sker.
    Det bör ha värderats vid hans bortgång eftersom man upprättar en bouppteckning i samband med dödsfall. Däremot lär hon få ut det nuvarande värdet om hon väljer att ta ut det nu, eftersom värdestegringen även ska komma henne till godo? 
  • Anonym (Emma)
    KimLinnefeldt skrev 2024-03-20 11:10:05 följande:
    Nu har väl hushållet fler kostnader än räntor? Det är bara att räkna. 

Dottern kan inte kräva ut någon arvslott, eftersom det är makan som ärver. Dottern får snällt vänta tills mamma dör.

Jag tycker absolut att vuxna barn som bor hemma, arbetar eller har studielån, ska betala för sig hemma. Om sen föräldern i smyg sparar pengarna och ger tillbaka dem så ska det vara en överraskning, annars har barnet inte fått lära sig att stå för sina kostnader.
    Läs tråden innan du svarar. TS föräldrar var inte gifta.
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring