• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Anonym (19 och 16åring hemma)
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 19:05:12 följande:
    Ja, första året på gymnasiet. Jag bytte program så därför är jag äldre än vanligt. 
    Studiebidrag+barnpension+jobb
    Nej mamma tjänar bra och delar på utgifter med min bonuspappa. Jag brukar ha några hundralappar över varje månad så jag vet inte om jag behöver lära mig hushålla men jag anser inte det.
    Jag är ledsen att din pappa gått bort.
    Rent tekniskt borde din barnpension typ 1900? hjälpa hushållet eftersom de ska motsvara underhåll från den andra föräldern.
  • Anonym (SL)

Barnpensionen betalas väl i regel ut till vårdnadshavaren...
    Det ska ju kompensera avliden förälders inkomst så det är väl rimligt att din mamma får den.

Det du jobbar ihop tycker jag att du ska få behålla själv. Din mamma är försörjningsskyldig till du gått ut gymnasiet (som jag uppfattar att du går i) och du har inget skyldighet att bidra med din lön.
    Dock så är ju eventuella bidrag och ersättningar något annat. Hur de ska fördelas och vad de ska gå till är något som din mamma bestämmer över. 
    Det är inte på samma sätt dina pengar utan familjens pengar som ska vara med och bidra så att det går runt i ekonomin...

• Anonym (Jenna)
    Reclaimyourself skrev 2024-03-19 19:01:36 följande:

Ja, bolånet är väl knappast ditt problem eller något du ska känna ansvar för! 🤔
    Har din mamma det knapert? Eller bara snål?

Jag gissar att det är för att jag äger halva huset?

Ingetdera vad jag vet. 
  • Anonym (Jenna)
    Anonym (19 och 16åring hemma) skrev 2024-03-19 19:10:49 följande:
    Jag är ledsen att din pappa gått bort.
    Rent tekniskt borde din barnpension typ 1900? hjälpa hushållet eftersom de ska motsvara underhåll från den andra föräldern.
    Det var mamma som fixade med det, jag har alltid fått barnpensionen direkt på mitt konto. Pappa gick bort förra vintern, för ca 1,5 år sedan. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 18:26:48 följande:
    Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

Du går i gymnasiet..
    Din mamma kan inte kräva en krona av dig i betalning för kost, logi och andra hushållsutgifter.
    Då föräldrar är skyldig, enligt lagen, att försörja sitt barn så länge barnet går i skolan (inkluderat gymnasiet) dock längs till 21års ålder.  Vissa gymnasieutbildningar är ju fyråriga.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (4barnsmamman)

Nu tycker jag din mamma är för hård här. Mina alla barn vuxna nu men ingen av dem har jag krävt på pengar i den åldern. Hur tänker hon här?! Visa henne tråden. Kram

• Tow2Mater

TS du borde uppdatera trådstarten med infon om barnpensionen, annars kommer folk fortsätta svara utan att läsa alla inlägg.
    Barnpensionen borde hon ha istället for underhåll.

• Anonym (My)

Min 18-åring går gymnasiet och får studiebidraget och underhåll på 2200 kr. Extrajobbat tidigare, men inte nu. Jag betalar alla boendekostnader, försäkringar, maten, mobilen och bilen. Han betalar övriga kostnader själv som egna nöjen, alla kläder och skor, transport, gymkort. 

• Anonym (Ninni)
    Tow2Mater skrev 2024-03-19 19:54:20 följande:

TS du borde uppdatera trådstarten med infon om barnpensionen, annars kommer folk fortsätta svara utan att läsa alla inlägg.
    Barnpensionen borde hon ha istället for underhåll.

Jag håller med.

Att TS äger halva huset, som dessutom är belånat (vem/vilka står på lånet?), är också något som gör situationen rätt udda.
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring