• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Hermis123
    Tow2Mater skrev 2024-03-20 14:37:34 följande:

Det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon ? detta kan tackas av barnpensionen.  Bolånet = ?Mamma och min bonuspappa står på det som är kvar av lånet sedan min pappas del nästan helt betalades bort?, dvs det finns fortfarande en liten del av TS del av bolånet kvar. 

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv.  ? TS betalar bara mat om hon är ensam hemma, dvs inte annars. Kanske det betyder hon beställer pizza istället for att laga den mat som finns i kylen som mamma kopt hem.

Det är normalt i en funktionell familj att en tonåring kan se efter sina små syskon ibland.

Jag fattar inte att en del av er kan se utnyttjande i detta; TS mamma verkar vara en normal forälder som älskar sin dotter, men kanske tycker att pappans del av forsorjningspengar faktist ska gå just till att forsorja TS, inte mest till en massa kläder och t ex pizza.

Vadå tex massa kläder och pizza! Hon betalar kläder något alla behöver, mat, ts har aldrig skrivit att hon köper massa pizza utan det är dina egna fördomar!  Och även sina hygien artiklar, busskort telefon allt. köper hon på egen hand. Detta går pappas pension till och studiebidrag.  Ska hennes mamma få barnpensionen så ska dottern sluta betala allt och Mamman ska ta över kostnaderna!
  • Anonym (Ui)
    Agda90 skrev 2024-03-20 11:49:14 följande:
    Det står tidigare i tråden att den delen blev avbetald när pappan gick bort så mest troligt genom försäkring. Så halva lånet finns inte längre. 
    Inte hela delen. 
  • Anonym (Jenna)

Jag har inte hunnit läs alla svar än men ser att det är lite diskussion om vad jag använder mina pengar till så varsågoda. 

Busskort, 800 kr
    Gym och simkort, 400 kr
    Mobil, 200 kr
    Mat och. Fika hemma och ute, 1000 kr
    Godis, glass, snacks osv 200
    Schampo och balsam, 200 kr
    Tvålar till olika kroppsvård, 150 kr 
    Smink 150 kr
    Bindor, 120 kr
    Toapapper, Städmedel och sånt, 100 kr
    Böcker, spel, film, 200 kr
    Hobby, 200 kr
    Kläder, 500 kr
    Spar 200+ kr, dvs minst 200 men även resten om det blir mer över

• Anonym (Jenna)
    Anonym (Ui) skrev 2024-03-20 15:52:15 följande:
    Inte hela delen. 
    14000 som mamma tog,över.
  • Agda90
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-20 16:25:36 följande:

Jag har inte hunnit läs alla svar än men ser att det är lite diskussion om vad jag använder mina pengar till så varsågoda. 

Busskort, 800 kr
    Gym och simkort, 400 kr
    Mobil, 200 kr
    Mat och. Fika hemma och ute, 1000 kr
    Godis, glass, snacks osv 200
    Schampo och balsam, 200 kr
    Tvålar till olika kroppsvård, 150 kr 
    Smink 150 kr
    Bindor, 120 kr
    Toapapper, Städmedel och sånt, 100 kr
    Böcker, spel, film, 200 kr
    Hobby, 200 kr
    Kläder, 500 kr
    Spar 200+ kr, dvs minst 200 men även resten om det blir mer över

Toapapper, städ, bindor, hygien, mat.... alltså du ska inte betala hem en endaste krona!
  • EpicF

Agda90: Nej, varför skulle jag anse att man ska betala lånet två gånger? Jag skrev att boendekostnader är mer än vara lån och räntor. 

Eftersom ts får barnpension så ska detta gå till mamman för att täcka pappans del av försörjning. Det är inget konstigt alls att ts mamma får det. Det går fortfarande till ts försörjning. 

Även studiebidraget, som är ett ekonomiskt bidrag till den studerandes familj går till försörjning av ts. 

Kan vara så att ts mamma har tagit över hela lånet för huset. 

• EpicF

Hermis123: Barnpension ska gå till ts försörjning, det är en ersättning för pappans del av försörjningen och kan likaställas med underhållsbidrag. 

Två föräldrar ska betala halva barnets försörjning. Ts pappa har dött vilket då innebär att barnpensionen täcker hans del. Denne ska då gå till mamman så kan försörja sin dotter fullt ut. Om just den delen av inkomsten går till bostadslån, mat, kläder etc är helt irrelevant. All inkomst i Familjen AB går till försörjning av de vuxna samt barnen. Exakt vilka pengar som går till vad är totalt irrelevant. 

Sedan vet vi inte om ts mamma har tagit över lånen helt, det kak hon mycket väl ha gjort. 

Men oavsett så ska barnpension gå till ts försörjning och eftersom ts mamma är ensam om att försörja sin dotter ska hon få denna delen. 

Så nej, det är inget utnyttjande alls här. 

Ts har en helt normal och vettig mamma.

• Hermis123

Menar på allvar att din mamma fick ta 14 000 som Var kvar av ditt lån ? Den summan är väldigt liten. Seriöst dom borde betala hyra till dig för att dom utnyttjar ditt hem för hela sin familj! Snacka om att din bonuspappa har kommit billigt undan.  Om du inte har inset att du är utnyttjad hittills så vet jag inte vad mer jag ska säga för att du ska inse det 

• EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-20 16:37:28 följande:

Menar på allvar att din mamma fick ta 14 000 som Var kvar av ditt lån ? Den summan är väldigt liten. Seriöst dom borde betala hyra till dig för att dom utnyttjar ditt hem för hela sin familj! Snacka om att din bonuspappa har kommit billigt undan.  Om du inte har inset att du är utnyttjad hittills så vet jag inte vad mer jag ska säga för att du ska inse det 

Ts utnyttjar deras del så det går jämt upp. 

Billigt undan? På vilket sätt då? Han och mamman betalar på resterande bostadslån. 

Var blir ts utnyttjad?
  • Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-20 16:37:11 följande:

Hermis123: Barnpension ska gå till ts försörjning, det är en ersättning för pappans del av försörjningen och kan likaställas med underhållsbidrag. 

Två föräldrar ska betala halva barnets försörjning. Ts pappa har dött vilket då innebär att barnpensionen täcker hans del. Denne ska då gå till mamman så kan försörja sin dotter fullt ut. Om just den delen av inkomsten går till bostadslån, mat, kläder etc är helt irrelevant. All inkomst i Familjen AB går till försörjning av de vuxna samt barnen. Exakt vilka pengar som går till vad är totalt irrelevant. 

Sedan vet vi inte om ts mamma har tagit över lånen helt, det kak hon mycket väl ha gjort. 

Men oavsett så ska barnpension gå till ts försörjning och eftersom ts mamma är ensam om att försörja sin dotter ska hon få denna delen. 

Så nej, det är inget utnyttjande alls här. 

Ts har en helt normal och vettig mamma.

Fast Mamman försörjer inte dotter! Dottern försörjer sig själv, mamman betalar inte ens toa papper till dottern. och huset är halva hennes som är redan betald av pappan!  Dessutom så utnyttjar dom hennes genom att bo i hennes hus fyra personer som bara betalar halva lånet! Dom borde betala henne hyra! 
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring