• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • EpicF

Ess: Det är där framförallt barnpensionen och studiebidraget kommer in för att tacka en del av ts försörjning. 

• EpicF

Agda90: Mamman kanske inte hade råd att köpa ut ts, utan att behöva sälja och kanske flytta till ett mindre boende. 

Och nej, det är inte alls självklart att mamman skulle köpt ut ts från dag 1. 

• Agda90
    EpicF skrev 2024-03-21 12:59:05 följande:

Agda90: Mamman kanske inte hade råd att köpa ut ts, utan att behöva sälja och kanske flytta till ett mindre boende. 

Och nej, det är inte alls självklart att mamman skulle köpt ut ts från dag 1. 

Ja, då hade mamman fått sälja. Tufft läge. Men ett läge som föräldrarna valt att sätta sig i. Arv är arv och ska fullföljas.
  • EpicF
    Agda90 skrev 2024-03-21 13:05:45 följande:
    Ja, då hade mamman fått sälja. Tufft läge. Men ett läge som föräldrarna valt att sätta sig i. Arv är arv och ska fullföljas.
    Arvet har fortfarande fullförts även om ts inte blivit utköpt. 
  • Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-21 12:53:13 följande:
    Allt det ingår i försörjningsansvaret så ja, teknisk sätt så bidrar barna till det. Och även med barnpension eller underhållstöd/underhållsbidrag studiebidrag 
    Fast lägg ner nu med underhållstöder Och studiebidraget!  Hur många gånger ska man förklara för dig att den redan används nu till hennes mat kläder bindor telefon?  Hur mycket tror du att dessa pengar räcker till?  Plus ts lägger redan av sina arbetande pengar till sin försörjning Så nu räcker det!!  Du måste vara riktigt snål om du tror att en tusenlapp från studiebidraget och nån tusenlapp från barnpensionen ska räcka till allt! 
  • Hermis123

Kan också tycka att man inte anmält arvet till en överförmyndare!  Överförmyndaren skulle skydda ts. Tänk nu om mamman och bonuspappan skulle slita på huset är renovera på ett sätt som sänker husets
    värde? 

• EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-21 13:28:59 följande:

Kan också tycka att man inte anmält arvet till en överförmyndare!  Överförmyndaren skulle skydda ts. Tänk nu om mamman och bonuspappan skulle slita på huset är renovera på ett sätt som sänker husets
    värde? 

Varför är det så svårt för dig att förstå? 

Om ts mamma ska ha barnpensionen och studiebidraget så skal ts mamma betala det som ingår i försörjningansvaret, bla bindor, toapapper, mat, endel kläder, basic toalettartiklar etc. 

Var påstod jag att barnpension och studiebidraget räcker till allt? 

Barnpension får den kvarlevande föräldern för sitt minderåriga barn för att täcka upp den avdödes förälders del av försörjningen, dvs 50%. Resterande 50% ska den kvarlevande föräldern få. 

Studiebidraget är ett ekonomiskt bidrag till den studerandes familj. 

I många fall så får den studerande studiebidraget själv mot att man själv står för en del av sina egna kostnader, ex endel kläder, nöjen, utemat/fika, smink etc. Vad barnet ska stå för exakt kommer man överens om, då det är individuellt. 

Får barnet inte studiebidraget själv så får föräldrarn stå för allt. Alt att man får en mindre månadspeng för nöjen. 

Gränsen för överförmyndrkontroll går vid 458 300kr nu år 2024. Så om ts behöver överförmyndare beror på hur stort arvet är. Inte säkert det överskrider den summan även om hon har ärvt halva huset. 

Allt är inte svart eller vitt när det gäller arvsfrågor för minderåriga barn. 
  • Tow2Mater
    Agda90 skrev 2024-03-21 09:02:57 följande:

En minderåring ska INTE betala för el, vatten, bolån, sopor, några redskap, gräsklippare och liknande! Nada! Det är föräldrarna som ska försörja sina barn och det är något som väldigt många har missat vad det betyder. 

TS betalar redan väldigt mycket av det som en förälder ska betala. Typ toappapper, bindor, mat till halvsyskonen när hon passar dem, mobil, kläder och lite annat. Om ni som skriver här är vuxna så vet ni att en viss summa pengar räcker bara så långt. Man kan inte trolla ihop nya pengar för att en förälder blir girig och anser att TS ska betala för hushållets el (eller sin del ). I det här fallet vill en förälder med försörjningsplikt lägga ännu mer ansvar på sin dotter. Det är INTE rätt!!

TS har förklarat att båda föräldrarna stod som ägare för huset men att pappan hade flyttat ut. Då kan man anta att mamman har stått för hela boendekostnaden sedan pappan flyttade. Gissningsvis har pappan betalat underhåll så vida inte TS bodde varannan vecka med sin respektive förälder för då får man inget underhåll.

Så det vi vet här är att huset ägdes av båda föräldrarna där den ena föräldern bodde och borde således ha stått för hela boendekostnaden. Pappan går bort, majoriteten av lånet blir avbetalat genom en försäkring. Alltså minskar mammans kostnader en del. TS får barnpension och studiebidrag och verkar ta ett stort ansvar för sin ekonomi och köper sånt som mamman borde stå för. Barnpension har TS endast fått sedan pappan gick bort = mamman får en ekonomisk avlastning då TS verkar använda sina pengar väldigt vettigt. 
    Nu vill mamma ha mer pengar och många här anser att det är rätt. Hur tänker ni?

Och vad gäller huset. Hela bouppteckningen verkar ha sköts knepigt då det inte finns en förvaltare för TS arv! Man skulle ha gjort en anmälan till överförmyndaren för att det skulle ha utsetts en förvaltare! något som TS mamma borde ha gjort men ingen här verkar ens fundera på det! 

Jag har inte skaffat barn för att de ska betala hem medan de går i skolan. Deras prio är skolan! Vill de jobba extra så får de gärna göra det i den mån att skolan inte blir påverkad. 

Annu en som inte läser all ny information innan de svarar. Prova 'visa endast' på alla TS inlägg, innan du svarar med en vägg av irrelevant text.
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 13:49:26 följande:
    Annu en som inte läser all ny information innan de svarar. Prova 'visa endast' på alla TS inlägg, innan du svarar med en vägg av irrelevant text.
    Det är familjeliv, vad mer kan du förvänta..

• Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-21 13:46:44 följande:
    Varför är det så svårt för dig att förstå? 

Om ts mamma ska ha barnpensionen och studiebidraget så skal ts mamma betala det som ingår i försörjningansvaret, bla bindor, toapapper, mat, endel kläder, basic toalettartiklar etc. 

Var påstod jag att barnpension och studiebidraget räcker till allt? 

Barnpension får den kvarlevande föräldern för sitt minderåriga barn för att täcka upp den avdödes förälders del av försörjningen, dvs 50%. Resterande 50% ska den kvarlevande föräldern få. 

Studiebidraget är ett ekonomiskt bidrag till den studerandes familj. 

I många fall så får den studerande studiebidraget själv mot att man själv står för en del av sina egna kostnader, ex endel kläder, nöjen, utemat/fika, smink etc. Vad barnet ska stå för exakt kommer man överens om, då det är individuellt. 

Får barnet inte studiebidraget själv så får föräldrarn stå för allt. Alt att man får en mindre månadspeng för nöjen. 

Gränsen för överförmyndrkontroll går vid 458 300kr nu år 2024. Så om ts behöver överförmyndare beror på hur stort arvet är. Inte säkert det överskrider den summan även om hon har ärvt halva huset. 

Allt är inte svart eller vitt när det gäller arvsfrågor för minderåriga barn. 
    Jo men nu har dom valt att ge dom till dottern och låta henne stå för sina kostnader på det sättet, men dom pengarna räcker inte mer för Att också betala mer Till lån och el.
    Fast det beror på vart hon bor? Ett hus i Stockholm kostar runt 3-4 miljoner.  Medelpris för huspriser i hela riket ligger på 2,7 miljoner! För ta del är det hälften rakt av eftersom inget lån finns.  Väldigt svårt att hitta hus som har värde på mindre än miljonen.
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring