• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Anonym (Jenna)

Huset värderade till 5. 7miljoner efter pappa gick bort. De köpte det för 20 år sedan för 1,7. Lånet utökades två gånger för renovering och utbyggnad en gång och för akut renovering/vattenskadesanering en gång. Det står i pappren vid bouppteckningen. Lånet som var kvar då var på 2,6. Hälften minus 14000 kronor betalades av med hjälp av/pga försäkringar. De 14000 kronorna ryckte mamma på axlarna åt. 

Jag läser lite här att några egentligen tycker att mamma borde he mig pengar, då hon också ska försörja mig. Eller, ni skriver ju att hon ska få barnpensionen och studiebidraget och betala allt som jag idag betalar med de pengarna. Men eftersom jag betalar de sakerna, minus några saker som el och sophämtning, med desaa pengar, och mamma också ska försörja mig, så bör jag få pengar av mamma också. Ha, jag försöker bara förstå resonemanget.

Nu ska jag göra köttfärssås och pannkakor till mig och mina småsyskon. 

• Hermis123
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-21 16:52:44 följande:

Huset värderade till 5. 7miljoner efter pappa gick bort. De köpte det för 20 år sedan för 1,7. Lånet utökades två gånger för renovering och utbyggnad en gång och för akut renovering/vattenskadesanering en gång. Det står i pappren vid bouppteckningen. Lånet som var kvar då var på 2,6. Hälften minus 14000 kronor betalades av med hjälp av/pga försäkringar. De 14000 kronorna ryckte mamma på axlarna åt. 

Jag läser lite här att några egentligen tycker att mamma borde he mig pengar, då hon också ska försörja mig. Eller, ni skriver ju att hon ska få barnpensionen och studiebidraget och betala allt som jag idag betalar med de pengarna. Men eftersom jag betalar de sakerna, minus några saker som el och sophämtning, med desaa pengar, och mamma också ska försörja mig, så bör jag få pengar av mamma också. Ha, jag försöker bara förstå resonemanget.

vi är två olika läger här, ena som jag står upp för dina rättigheter och ser att du faktiskt blir utnyttjad av din mamma och bonuspappa! Resten tror att barn ska försörja sig själva och Betala för mamman och bonuspappans Lån och Juste dina bindor är lyx.😜 Men konstigt du borde hittills haft en förmyndare? Du är miljonär. Mina rekommendationer är att inte ge mer pengar till din mamma, seriöst hon lever med sin man och dina halvsyskon i ett hus som du äger till hälften, fast bara betalar ett halvt lån! hon är också försörjningsskyldi dig! Men har du bestämt dig för hur du vill göra ? Beslutet ligger på dig!
  • Anonym (Alicia)

Jag tycker inte att din mamma behöver ge dig mer pengar varje månad. Du får studiebidrag + barnpension och resten av dina månadskostnader, mat/el/det du inte betalar från studiebidrag/barnpensionen får din mamma stå för då hon är försörjningsskyldig tills du går ut gymnasiet/fyller 21 år.

Sen, t.ex. när du vill flytta hemifrån, och kanske köpa dig en egen bostad, bör din mamma köpa ut dig ur huset. Så det bör finnas en plan redan nu kring hur hon/de ska få ihop de pengarna, speciellt om hon inte vill behöva sälja huset och flytta.

• Ess
    Agda90 skrev 2024-03-21 12:04:59 följande:
    Mamman borde ha köpt ut dottern dag 1!
    Det är det rätta att göra.
    Finns inte ekonomin för det, så går det ju inte.
  • Ess
    Hermis123 skrev 2024-03-21 12:18:43 följande:
    Fast ts del är betalad av en försäkring lånet iaf.  Visst finns det andra kostnader för ett hus. Men mamman och bonuspappa kommer billigt undan genom nominerat hus som bara är till hälften belånad spec Med dagens räntor!  Sen är mamma försörjningsskyldig till dottern och att betala tak över huvet för henne hade hon gjord ändå även om hon köpte ett nytt hus!
    Hur vet du att han hade en försäkring som gått in och betalt hans del?
  • Ess

Jag säger det igen, kontakta en jurist gällande fördelningen av husets löpande kostnader.
  • Ess
    Ess skrev 2024-03-21 17:30:37 följande:
    Hur vet du att han hade en försäkring som gått in och betalt hans del?
    Såg nu att det var så.
  • EpicF

Hemris123: Förklara var ts blir utnyttjad av mamman och bonuspappan. 

• EpicF

Hermis123: Var står det att bindor skulle vara lyx? 

Hittills är det du och en till som påstår det. 

• Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-21 17:52:50 följande:

Hemris123: Förklara var ts blir utnyttjad av mamman och bonuspappan. 

Är det inte utnyttjande att dom vill att hon ska betala rill deras huslån? 
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring