• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Tom Araya
    Hermis123 skrev 2024-03-21 19:48:16 följande:
    Nej, eftersom den summan faktiskt är i proportion med vad som ska vara personliga kostnader!  Barnpensionen ligger på 1800 och studiebidraget på 1000 Om jag inte har fel! så nej det ska inte gå till boet, mammas ansvar!
    Försörjningen av barnet (där boende ingår) är båda föräldrarnas ansvar, där pensionen ska täcka faderns del.
  • Tom Araya
    EpicF skrev 2024-03-21 20:17:19 följande:

Miami: Ingen har påstått att barn ska betala boende etc själva. Det ingår i försörjningsansvaret. 

Nej, ingen har påstått att ts ska ta över alla pappans kostnader. Barnpensionen täcker pappans del av kostnaderna.  

Barnpension är ett bidrag man får istället för att motta underhållsstöd/underhållsbidrag, som mam gör om barnets förälder fortfarande är i livet med inte har sitt barn boende hos sig (enkelt förklarat). 

Barnpension är inte till för att ts ska få en "guldkant på livet" eller ett "plåster på såret". 

Att mamman har en ny man är totalt irrelevant. Det hon även innan pappan gick bort. Kanske även pappan hade en ny kvinna innan. Men som sagt det är irrelevant. 

Exakt så.
  • Anonym (Betty)
    Miami skrev 2024-03-21 20:01:11 följande:

Kan ej citera, men Tow2Mater:

Sedan när ska minderåriga barn betala för sitt boende själva? Behöver dina barn betala för elräkning, sophämtning (och verktyg som någon skrev?!)? 

Det verkar som att vissa här tror att ts är skyldig att ta över alla pappans kostnader när han gick bort! Det är klart hon inte ska. Det är såklart synd och otur för alla att pappan gått bort, men knappast hans barns fel. Dottern ska få leva som vilken tonåring som helst. Dessutom har mamman uppenbarligen en ny man. Herregud... 

Varför skulle mamman ta över pappans kostnader bara för att han har gått bort? Barnoensionen blir som en slags försäkring som hjälper till när något sådant händer.

En förälder ska ha ungefär samma utgifter för ett barn oavsett om man är tillsammans med föräldern, är separerad och har delad vårdnad, är separerad men har barnet på heltid eller om den andra föräldern dör. 

Ts ska inte betala för detta själv. Det är ju det som barnpensionen ska täcka. Hon ska inte se det som sina pengar. Det är som sagt en försäkring för att täcka pappans del nu när han gått bort. Och den ska gå till samma saker som det gick till när pappan fanns i livet och kunde betala förnsitt barn. Och i det ingår ju så klart en del av boende. 

Ts ska leva som vilken tonåring som helst? Då ska han inte ha barnpensionen för det är ju inget som de flesta har. 

Nya mannens pengar ska inte täcka de extra utgifterna mamman har för sin dotter. Det ska barnpensionen göra. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-22 06:57:35 följande:
    Varför skulle mamman ta över pappans kostnader bara för att han har gått bort? Barnoensionen blir som en slags försäkring som hjälper till när något sådant händer.

En förälder ska ha ungefär samma utgifter för ett barn oavsett om man är tillsammans med föräldern, är separerad och har delad vårdnad, är separerad men har barnet på heltid eller om den andra föräldern dör. 

Ts ska inte betala för detta själv. Det är ju det som barnpensionen ska täcka. Hon ska inte se det som sina pengar. Det är som sagt en försäkring för att täcka pappans del nu när han gått bort. Och den ska gå till samma saker som det gick till när pappan fanns i livet och kunde betala förnsitt barn. Och i det ingår ju så klart en del av boende. 

Ts ska leva som vilken tonåring som helst? Då ska han inte ha barnpensionen för det är ju inget som de flesta har. 

Nya mannens pengar ska inte täcka de extra utgifterna mamman har för sin dotter. Det ska barnpensionen göra. 
    Barnpensionen är ett stöd istället för underhåll, men kan vara en lägre summa eftersom den beräknas på uppskattad framtida pension för den avlidna. Jag vet inte hur mycket ts får men max 1900 kr.

Precis som underhållet täcker det sällan hälften av alla kostnader för ett barn. Det är dyrare att vara ensamstående förälder. Det skall dock inte komma ts till last. Hon betalar redan mer än många andra 17-åringar (rimligt att hon använder barnpensionen till sådant som mat, toapapper, bindor mm.
    Hon skall däremot inte betala ännu mer. 
  • Agda90
    Ess skrev 2024-03-21 17:27:35 följande:
    Finns inte ekonomin för det, så går det ju inte.
    Då hade de fått sälja huset. En arvinge har laglig rätt till sin arvslott. 
  • Agda90
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 18:06:31 följande:
    TS är ju skyldig 14000 kronor på lånet.
    Och mamman är skyldig TS några miljoner
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-03-21 18:34:30 följande:

Hermis123: Så du har insyn i alla aktuella överförmyndar uppdrag i alla kommuner runt om i Sverige. Måste vara ett väldigt stort jobb att hela tiden hålla sig uppdaterad på det och ett stort detektivjobb att lets redan på omyndiga barn som ärver eller har stora förmögenheter. 

Även om ts pappa hade levt så hade ts mamma fortfarande bara haft ett halvt lån att betala på. 

Du vet där vanligt att man betalar halva lånet var när man köper hus (eller lägenhet) tillsammans, oavsett husets värde. Så den delen har aldrig ändrats. 

Var blir ts utnyttjad? 
    Och vem är det som inte läser trådar nu då?
    TS pappa hade flyttat ut från huset för länge sedan men stod kvar som ägare. Vem säger att TS pappa betalade av lånen?? Det vet du inte men om du hade läst tråden och lagt ihop 1+1 så hade du inte utgått ifrån att TS pappa har betalat av lånen. Mamman bodde kvar i huset och rimligtvis borde ha betalt allt. 

Och vad gäller Överförmyndaruppdrag så var är du ute och cyklar? I skogen?
    TS har skrivit att hon inte har någon överförmyndare alltså har det inte blivit anmält. 
  • Anonym (Elena)
    EpicF skrev 2024-03-21 19:59:39 följande:
    Både barnpension och studiebidraget är bidrag för barnets försörjning. Boende ingår i försörjningen. 

Barnpension kommer för att ts pappa tyvärr gått bort och ska täcka pappans 50% av försörjningen. Vilket innefattar 50% av ts bostadskostnad, som i realiteten är en femtedel. 

Med boendekostnad så ingår inte bara lån och ränta, utan driftskostnader i form av el/uppvärmning, internet, försäkring, soppavgifter, underhåll av huset och annat som ingår i att äga/bo i ett hus. 
    Nja. Ts boendekostnader är såklart inte en femtedel av hushållets totala boendekostnader. Det är en femtedel av driftskostnaderna som el och uppvärmning, men inte även en femtedel av lån och ränta. 
  • EpicF

Anonym (Betty): Vem ska annars ta även pappans del av försörjningen när han har gått bort? Bonuspappan eller? 

Självklart faller hela försörjningen av ts på mamman, och därför finns barnpension för att täcka upp för pappans del (i realiteten så täcks den delen inte helt). 

Barnpension är inte ens slags försäkring utan ett bidrag. 

Du borde ta och googla och läsa på vad barnpension är för något

• Ess
    Agda90 skrev 2024-03-22 08:17:50 följande:
    Då hade de fått sälja huset. En arvinge har laglig rätt till sin arvslott. 
    Det hade varit den klart enklaste lösningen. Men nu har de inte valt att göra så, och då får ts stå för sin del av kostnaderna.
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring