• Ess

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Jag tycker att första steget ni ska ta är att kontakta en jurist som är insatt i arvsfrågor. Du har ärvt ett halvt hus som står och tickar pengar, som måste betalas på något vis. Hade ni inte bott i huset så hade det ju sålts och inte haft löpande kostnader längre. 

Problemet som jag ser det är att ni bor kvar i huset, och ni måste få reda på var pengarna som ska betala din del ska tas från. Jag ser det inte som helt självklart att din mamma ska betala för den delen hon inte äger.

• Ess
    Agda90 skrev 2024-03-21 12:04:59 följande:
    Mamman borde ha köpt ut dottern dag 1!
    Det är det rätta att göra.
    Finns inte ekonomin för det, så går det ju inte.
  • Ess
    Hermis123 skrev 2024-03-21 12:18:43 följande:
    Fast ts del är betalad av en försäkring lånet iaf.  Visst finns det andra kostnader för ett hus. Men mamman och bonuspappa kommer billigt undan genom nominerat hus som bara är till hälften belånad spec Med dagens räntor!  Sen är mamma försörjningsskyldig till dottern och att betala tak över huvet för henne hade hon gjord ändå även om hon köpte ett nytt hus!
    Hur vet du att han hade en försäkring som gått in och betalt hans del?
  • Ess
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-21 16:52:44 följande:

Huset värderade till 5. 7miljoner efter pappa gick bort. De köpte det för 20 år sedan för 1,7. Lånet utökades två gånger för renovering och utbyggnad en gång och för akut renovering/vattenskadesanering en gång. Det står i pappren vid bouppteckningen. Lånet som var kvar då var på 2,6. Hälften minus 14000 kronor betalades av med hjälp av/pga försäkringar. De 14000 kronorna ryckte mamma på axlarna åt. 

Jag läser lite här att några egentligen tycker att mamma borde he mig pengar, då hon också ska försörja mig. Eller, ni skriver ju att hon ska få barnpensionen och studiebidraget och betala allt som jag idag betalar med de pengarna. Men eftersom jag betalar de sakerna, minus några saker som el och sophämtning, med desaa pengar, och mamma också ska försörja mig, så bör jag få pengar av mamma också. Ha, jag försöker bara förstå resonemanget.

Nu ska jag göra köttfärssås och pannkakor till mig och mina småsyskon. 

Jag säger det igen, kontakta en jurist gällande fördelningen av husets löpande kostnader.
  • Ess
    Ess skrev 2024-03-21 17:30:37 följande:
    Hur vet du att han hade en försäkring som gått in och betalt hans del?
    Såg nu att det var så.
  • Ess
    Agda90 skrev 2024-03-22 08:17:50 följande:
    Då hade de fått sälja huset. En arvinge har laglig rätt till sin arvslott. 
    Det hade varit den klart enklaste lösningen. Men nu har de inte valt att göra så, och då får ts stå för sin del av kostnaderna.
  • Ess
    Agda90 skrev 2024-03-22 12:48:38 följande:
    Eftersom TS är minderårig får TS vårdnadshavare stå för kostnaderna
    Inte löpande kostnader för ett halvt hus som ts äger. 
  • Ess
    Anonym (Göran) skrev 2024-03-24 11:14:31 följande:

Det är tjejens pengar. Mamman i det här fallet kan ha rätt till andra bidrag från socialförsäkringssystemet tex bostadsbidrag/tillägg.

Dessutom finns det försäkringar som facket har. Det gäller att vara medveten om detta. Så mamman behöver inte ta pengarna ifrån sin dotter. Det kanske även fanns privata försäkringar. 

familjen ska kontakta FK banken och facket och få juridisk hjälp. 

Tjejen äger ju halva huset, det kostar att äga hus. Om det varit en stuga hon ärvt, vem hade förväntats betala för den?
    Men jag håller med om att de ska ta juridisk hjälp för att bena ut vem som ska betala vad, och vart ts del ska tas ifrån.
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring