• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Agda90
    Tom Araya skrev 2024-03-22 14:37:01 följande:
    TS har skrivit att det nästan inte fanns några lån kvar på pappans halva av huset.
    EFTER att pappan gott bort och försäkringen gått in och täckt hans del av lånen utöver de 14 000
  • EpicF
    Agda90 skrev 2024-03-22 14:41:52 följande:
    EFTER att pappan gott bort och försäkringen gått in och täckt hans del av lånen utöver de 14 000
    Vilket inte innebär att ts del av bistadskostanden är noll. 
  • EpicF
    EpicF skrev 2024-03-22 14:44:24 följande:
    Vilket inte innebär att ts del av *bistadskostanden är noll. 
    *bostadskostnaden
  • Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-22 12:48:38 följande:
    Eftersom TS är minderårig får TS vårdnadshavare stå för kostnaderna
    Då missar du syftet med barnpension efter en avliden förälder.
  • Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-22 14:41:09 följande:
    Har du läst ts inlägg? Hon bekostar väldigt mycket av det som ingår i försörjningsplikten. Om man har 1000 kr (gissar då vi inte vet hur stor barnpensionen är) och står för busskort, toa papper och bindor osv lite annat då finns det inte pengar till mer. Det är slut. Hur svårt ska det vara att förstå den biten?
    Hon har även studiebidraget.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-03-22 14:44:24 följande:
    Vilket inte innebär att ts del av bistadskostanden är noll. 
    Men eftersom ts är ett barn kan hon inte betala för en bostad. Om mamman inte är nöjd med upplägget kan hon köpa ut ts ur huset.
    Hon måste därefter ändå låta ts bo kvar eftersom det är en förälders plikt att ge barnet tak över huvudet.

Ts kan alltså bo gratis nu eller bli utköpt och bo gratis, men det senare skulle troligen innebära ökade lönekostnader för ts mamma.
    Mamman tjänar alltså troligen många tusen i månaden på att slippa lösa ut ts.
  • Anonym (M)
    Tom Araya skrev 2024-03-22 14:53:39 följande:
    Hon har även studiebidraget.
    Det är normalt att ha någon slags månadspeng när man är 17 år. Inte alla har råd med det men inte ovanligt att barnet får studiebidraget som skall gå till tex nöjen och en del kläder.
    Ts betalar mycket mer än vad som normalt betalas av 17-åringar med månadspeng.
  • Anonym (M)
    Tom Araya skrev 2024-03-22 14:50:55 följande:
    Då missar du syftet med barnpension efter en avliden förälder.
    Hur långt tror du max 1900 kr räcker per månad?

Jag antar att många som får underhåll av en frånvarande förälder inser att det inte på långa vägar räcker till hälften av barnets kostnader. Särskilt inte om man börjar räkna in lån, el, försäkringar, renoveringar mm. 

Det är dyrt att vara ensamstående förälder, men det innebär inte att barnet skall arbeta in pengarna.

Ts får "underhållet" från pappan, men köper också saker som 17-åringar oftast inte betalar för.
  • Tom Araya
    Anonym (M) skrev 2024-03-22 14:56:23 följande:
    Det är normalt att ha någon slags månadspeng när man är 17 år. Inte alla har råd med det men inte ovanligt att barnet får studiebidraget som skall gå till tex nöjen och en del kläder.
    Ts betalar mycket mer än vad som normalt betalas av 17-åringar med månadspeng.
    Anonym (M) skrev 2024-03-22 14:59:56 följande:
    Hur långt tror du max 1900 kr räcker per månad?

Jag antar att många som får underhåll av en frånvarande förälder inser att det inte på långa vägar räcker till hälften av barnets kostnader. Särskilt inte om man börjar räkna in lån, el, försäkringar, renoveringar mm. 

Det är dyrt att vara ensamstående förälder, men det innebär inte att barnet skall arbeta in pengarna.

Ts får "underhållet" från pappan, men köper också saker som 17-åringar oftast inte betalar för.
    Så skälet till att mamman inte ska ha del av försörjningspengarna från pappan och staten är att de inte räcker till utgifterna?

Det är ett väldigt konstigt resonemang.

Jag tycker att man borde tala om andelen av försörjningen istället för i kronor och ören.

• EpicF

Anonym (M): Nej, föräldrarna står för bostadskostnader för minderåriga barn. Och eftersom ts pappa är död så finns det en barnpension som tillsammans med mammans del ska täcka bla boendekostnadena för ts. 

Ingen har har påstått att barn ska betala för boendet. 

Boendekostande för ts är aldrig gratis och kommer aldrig att bli det heller. 

Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring