• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-22 21:18:28 följande:
    Normalt sätt går man man sista terminen av första året alt andra året som 17-åring. 

Ts går förmodligen sista terminen av första årer och har nyligen fyllt 17. Eller så går hon sista terminen av år två och fyller 18 senare under året. Och då är färdig tills hon är 18/19 år, vilket är inom normalspannet. 
    Hon har gått om/ missat en klass! Hon har skrivit det!
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-22 21:23:33 följande:
    Hon har gått om/ missat en klass! Hon har skrivit det!
    Ok. Då går hon väl sista terminen av första året och blir 18 år under året. Förövrigt så bytte hon program så hon har varet gått om eller missat. 

Men det verkade du ha missat. 

Men det betyder bara att ts mamma är försärjningsskyldig för ts tills hon fått ut gymnasier vilket förmodligen blir året hon fyller 20. Men ts är fri att flytta före det men då får hon betala även bostad själv. 
  • Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-22 21:44:24 följande:
    Ok. Då går hon väl sista terminen av första året och blir 18 år under året. Förövrigt så bytte hon program så hon har varet gått om eller missat. 

Men det verkade du ha missat. 

Men det betyder bara att ts mamma är försärjningsskyldig för ts tills hon fått ut gymnasier vilket förmodligen blir året hon fyller 20. Men ts är fri att flytta före det men då får hon betala även bostad själv. 
    Byter man program får man gå om när det gäller gymnasiet!
    Ja hon är fri om hon vill, men om hon inte vill är mamma försörjningsskyldig och ska betala!
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-22 21:57:52 följande:
    Byter man program får man gå om när det gäller gymnasiet!
    Ja hon är fri om hon vill, men om hon inte vill är mamma försörjningsskyldig och ska betala!
    Nej, man startar på nytt. 

Inte ts flyttar hemifrån vid 18 år. Mamman kan då erbjuda att ts bor hemma, vill hon inte det så har mamman fullfört sitt försörjningsansvar (det gäller förövrigt alla 18-åringar som vill flytta hemifrån. 
  • Hermis123

Hur känner du ts? Tråkigt att en massa vuxna tog över fintrådig med tjafs och uppläxningar! Men har du bestämt dig vad du ska göra? Vill du betala till din mamma elller hur känner du?

• Anonym (Alicia)

Grejen väldigt många verkar missa är att både studiebidraget och barnpensionen är ju just BIDRAG till försörjningen. Det är inte meningen att dom ska täcka hela eller ens halva kostaderna för ett barn. Jag skulle tro att kostnaderna TS mamma lägger ut just nu är helt rimliga för deras situation och att det är en rimlig lösning att TS får barnpensionen och studiebidraget själv för att kunna betala för kläder, mobil, hygienprodukter, ha fickpengar etc. och liknande saker som ingår i hennes försörjning. Att mamman vill att TS ska betala för hennes bolån nu är ju faktiskt bara sjukt och girigt.

Sen behöver de såklart lägga upp en plan för hur de ska lösa det rent praktiskt när mamman köper ut henne ur huset, och där borde TS ha någon på hennes sida som ser till att allt går rätt till, men det är ju egentligen en separat grej till försörjningen. 

• EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-22 22:36:22 följande:

Hur känner du ts? Tråkigt att en massa vuxna tog över fintrådig med tjafs och uppläxningar! Men har du bestämt dig vad du ska göra? Vill du betala till din mamma elller hur känner du?

Ts kanske inte vill svara på vad hon tänker göra. Ts kanske vill ha lite av sitt privatliv i fred. 

Det är också väldigt tråkigt när unga vuxna som inte är helt torr bakom öronen tjafsar och kommer med uppläxningar. Men så är det familj i ett nötskal 
  • Anonym (H)

Så länge mina barn studerar, betalar de inget hemma oavsett extrajobb. 

• Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-22 23:09:04 följande:
    Ts kanske inte vill svara på vad hon tänker göra. Ts kanske vill ha lite av sitt privatliv i fred. 

Det är också väldigt tråkigt när unga vuxna som inte är helt torr bakom öronen tjafsar och kommer med uppläxningar. Men så är det familj i ett nötskal 
    hahah dur besatt av mig! Fråga gick inte till dig ändå, så du behövde inte svara! 
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-03-22 23:20:14 följande:
    hahah dur besatt av mig! Fråga gick inte till dig ändå, så du behövde inte svara! 
    Besatt? Haha, du kan gärna få tro det. 
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring