• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-20 17:36:04 följande:

Hermis123: Vad är det du är så upprörd över? 

Ts har sin barnpension och studie idag och ska då stå för mycket av sina egna kostnader. 

Och ts har skrivit att hon betalar mat de dagarna hon är ensam hemma eller passar sina syskon. 

Enklast för ts är att mamman får både studiebidrag och barnpension och står för ts kostnader. Minus privata såsom smink, speciella märken på bindor/schamopp/balsam/två, nöjen och annat "lyx". 

Och annat lyx? Bindor och schampo är inte lyx! Är du en man ? 
  • Hermis123

Så här! Jag orkar inte ta den diskussionen mer med vuxna som kallar Bindor för lyx och tror att du lever på pizza och kläder!  Min åsikt till dig ts! Är att faktiskt stå upp för dig Och dina rättigheter! Du betalar redan för mycket för din ålder!  Din mamma har försörjningsansvar och många föräldrar spec när bonusföräldrar finns med i bilden försöker utnyttja sina barn ekonomiskt! Sätt ner foten och sig att nu är det stopp! Förklara att du inte har råd att betala och tjafsar dom, gå till kommunen socialtjänsten och få hjälp av dom!  Kom ihåg att halva Huset är ditt Och du att har rätt till marknadsmässig betalning om dom köper ut dig! Huset har säkert gått upp sen den köptes!  Dessutom är du inte skyldig att ta hand om dina halvsyskon, du kan kräva betalt. för om som kräver betalt av dig trots att Sin mamma är försörjningsskyldig så ska du kräva betalt av dom eftersom du är inte skyldig dom barnvakts tjänster!  Ärligt om du bara har 200 kvar att spara, gör det spara dom. Dom ska inte gå till din mamma.

• Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-03-20 17:14:48 följande:
    Din tolkning.

TS sa mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon- alla andra dagar betalar mamma maten.

Plus mamma betalar el och internet och forsakringar (ink for hela hem/hus). Sakert sopavgift och alla redskap som behovs for att driva huset och tradgarden betalas av mamma.
    Om ts varit 10 år, hade du tyckt hon skulle betala för el, internet,  försäkringar, sopor, redskap mm?
  • LFF
    EpicF skrev 2024-03-20 16:37:11 följande:

Hermis123: Barnpension ska gå till ts försörjning, det är en ersättning för pappans del av försörjningen och kan likaställas med underhållsbidrag. 

Två föräldrar ska betala halva barnets försörjning. Ts pappa har dött vilket då innebär att barnpensionen täcker hans del. Denne ska då gå till mamman så kan försörja sin dotter fullt ut. Om just den delen av inkomsten går till bostadslån, mat, kläder etc är helt irrelevant. All inkomst i Familjen AB går till försörjning av de vuxna samt barnen. Exakt vilka pengar som går till vad är totalt irrelevant. 

Sedan vet vi inte om ts mamma har tagit över lånen helt, det kak hon mycket väl ha gjort. 

Men oavsett så ska barnpension gå till ts försörjning och eftersom ts mamma är ensam om att försörja sin dotter ska hon få denna delen. 

Så nej, det är inget utnyttjande alls här. 

Ts har en helt normal och vettig mamma.

Barnpensionen GÅR till TS försörjning med tanke på allt som hon måste stå för själv.
  • EpicF

Hermis123: Var skrev jag att bindor och schampoo var lyx? 

Jag skrev "annat lyx". Annars lyx kan vara en dyrare tröja, dyrare smink, ett biobesök. Allt som inte är vanligt förekommande. 

Nej, jag är kvinna och använder själv bindor. Jag har också tyvärr varit i ts sits med att få barnpension, dock fick jag det från 6-19 års ålder. 

LFF skrev 2024-03-20 19:15:04 följande:
    Barnpensionen GÅR till TS försörjning med tanke på allt som hon måste stå för själv.
    Ja, vilket jag också har påpekat. 
  • Anonym (Alicia)
    Hermis123 skrev 2024-03-20 17:58:38 följande:
    Och annat lyx? Bindor och schampo är inte lyx! Är du en man ? 
    Eller hur? Jag blir rent äcklad av många svar här i tråden. Undrar hur många här låter sina egna minderåriga barn leva på mer eller mindre existensminimum för att allt över det är "lyx"? Att dessutom kalla bindor av ett visst märke för lyx är bara vidrigt. Det är ju inte som att folk köper mensskydd från Gucci för att vara trendig direkt. Köper man av ett visst märke handlar det ju om att det är märket man är bekväm med, att det är dom produkterna som fungerar för en och som man tycker är skönast att använda. Om man då som vuxen kallar det för "lyx" och inget de vill bekosta bör de ärligt talat inte ha skaffat barn, en sån attityd är bara så oerhört låg och äcklig. 

Barnpensionen och studiebidraget går ju dessutom till TS försörjning. En ny jacka, skor eller ett shampoo ingår i försörjningen av ett barn. Nöjen ingår i försörjningen av ett barn. TS borde absolut inte betala mer till mamman, speciellt med tanke på att övriga i familjen får bo gratis i hennes halva av huset. Självklart är huskostnader mer än bara bolånet, men mamman måste ju också försörja TS. Det är inte bara barnpensionen och studiebidraget som ska täcka hennes kostnader, liksom.
  • EpicF
    Anonym (Alicia) skrev 2024-03-20 19:32:30 följande:
    Eller hur? Jag blir rent äcklad av många svar här i tråden. Undrar hur många här låter sina egna minderåriga barn leva på mer eller mindre existensminimum för att allt över det är "lyx"? Att dessutom kalla bindor av ett visst märke för lyx är bara vidrigt. Det är ju inte som att folk köper mensskydd från Gucci för att vara trendig direkt. Köper man av ett visst märke handlar det ju om att det är märket man är bekväm med, att det är dom produkterna som fungerar för en och som man tycker är skönast att använda. Om man då som vuxen kallar det för "lyx" och inget de vill bekosta bör de ärligt talat inte ha skaffat barn, en sån attityd är bara så oerhört låg och äcklig. 

Barnpensionen och studiebidraget går ju dessutom till TS försörjning. En ny jacka, skor eller ett shampoo ingår i försörjningen av ett barn. Nöjen ingår i försörjningen av ett barn. TS borde absolut inte betala mer till mamman, speciellt med tanke på att övriga i familjen får bo gratis i hennes halva av huset. Självklart är huskostnader mer än bara bolånet, men mamman måste ju också försörja TS. Det är inte bara barnpensionen och studiebidraget som ska täcka hennes kostnader, liksom.
    Var jag skrivit att bindor är lyx? Eller att bindor av ett visst märke är lyx? 

Vad jag kan se så är det ingen som har hävdat det. 
  • EpicF

Förövrigt bor ts gratis i sin mammas halva, så det går jämt upp mot varandra. 

Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring