• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • KimLinnefeldt

Du är 17, går kanske i skolan fortfarande. I så fall bör föräldrarna försörja dig. Med dina 5000 i månaden kan du stå för kläder och nöjen själv, men bostad och mat kan dina föräldrar betala.

När du är 18 och har börjat jobba, fått lön eller studielån, då är du vuxen. Då ska du betala din andel av kostnaderna hemma, tycker jag.

• Anonym (Ui)

Ingenting. 

Eventuellt underhåll ska mamman ha. Studiebidraget är ditt. 

• Anonym (Ui)
    Anonym (Ui) skrev 2024-03-20 11:45:36 följande:

Ingenting. 

Eventuellt underhåll ska mamman ha. Studiebidraget är ditt. 

Har läst tråden nu. 

Känns rimligt att din mamma får barnpension motsvarande underhåll. 

Vem betalar för din del av lånet på huset?
  • Agda90
    Anonym (Ui) skrev 2024-03-20 11:47:48 följande:
    Har läst tråden nu. 

Känns rimligt att din mamma får barnpension motsvarande underhåll. 

Vem betalar för din del av lånet på huset?
    Det står tidigare i tråden att den delen blev avbetald när pappan gick bort så mest troligt genom försäkring. Så halva lånet finns inte längre. 
  • Anonym (Mamma till 3)

Min 23 åring betalar 6000 hemma och jobba 100%

Min 17 åring betalar ingenting. När hen fyller 18 och börjar jobba heltid så får hen betala 6000kr i månaden eller flytta.

Min 14 åring betalar ingenting.

Av de 6000 som de vuxna betalar sparar jag 3000 åt dem tills de flyttar hemifrån.

När den yngsta börjat jobba 100% så ska alla flyttat ut.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-03-20 11:51:45 följande:

Min 23 åring betalar 6000 hemma och jobba 100%

Min 17 åring betalar ingenting. När hen fyller 18 och börjar jobba heltid så får hen betala 6000kr i månaden eller flytta.

Min 14 åring betalar ingenting.

Av de 6000 som de vuxna betalar sparar jag 3000 åt dem tills de flyttar hemifrån.

När den yngsta börjat jobba 100% så ska alla flyttat ut.

Vet de att de kommer att få tillbaka pengar? I så fall betalar de ju inte hemma, precis...
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 10:56:18 följande:
    Men kanske bättre att ta pengarna nu och förvalta dem väl. TS vill inte ha sina tillgångar bundna i ett halvt hus hon inte kommer bo i på sikt. 
    Vem vet vad som händer. Finns rätt försäkringar om det brinner ner mm?

Som någon sade tidigare; är det framtida värdet på huset TS skall få, eller värdet vid pappans bortgång? Har det värderats? 
    Är det tidigare värdet så förlorar ts pengar på att ingen värdeökning sker.
    Var säger ts att hon inte vill ha sina tillgångar bundna i ett halvt hus? 

Förövrigt så vet vi inte om huset är värt miljoner. Kan vara så att det är värderat till en miljon eller till och med mindre. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 10:56:18 följande:
    Men kanske bättre att ta pengarna nu och förvalta dem väl. TS vill inte ha sina tillgångar bundna i ett halvt hus hon inte kommer bo i på sikt. 
    Vem vet vad som händer. Finns rätt försäkringar om det brinner ner mm?

Som någon sade tidigare; är det framtida värdet på huset TS skall få, eller värdet vid pappans bortgång? Har det värderats? 
    Är det tidigare värdet så förlorar ts pengar på att ingen värdeökning sker.
    Ts ska få halva värdet av vad huset är värt den dagen hon blir utköpt, eller hon köper ut mamman. Det är det som är det vanliga. 
  • EpicF

KimLinnefelt: Ts kan kräva sin laglott direkt eftersom hennes föräldrar inte var gifta och hon är sk särkullsbarn i mammans nuvarande äktenskap. Ts styvpappa ärver endel av mammans halva om  mamman dör flre honom, men även  då var ts rätt att ut sitt arv med en gång, pga av hon är särkullsbarn. 

• EpicF

Agda90: Boendekostnader består av ner än bara bostadslån och räntor. Sedan var der väl så att de nästan var helt avbetalda, dvs det finns fortfarande endel kvar som i praktiken är ts del att betala 

Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring