• EpicF

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Din mamma är försärjningsskyldig över dig vilket innebär att du inte ska betala någonting av kost og logi (el, försäkring, bolån, internet etc). Däremot så borde hon får studiebidraget eftersom det, så länge du är omyndig, är ett ekonomiskt stöd till din familj. 

Du kan du istället betala dina egna nöjen för de ca 3000kr du har i månaden förutom studiebidraget. 

• EpicF

Barnpensionen ska gå till din mamma eftersom det är istället för underhållsbidrag. Det är till för att bekosta kost och logi för dig, som normalt bekostas av två föräldrar. 

De pengar du har från extrajobb ska du behålla själv.

• EpicF
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 19:05:12 följande:
    Ja, första året på gymnasiet. Jag bytte program så därför är jag äldre än vanligt. 
    Studiebidrag+barnpension+jobb
    Nej mamma tjänar bra och delar på utgifter med min bonuspappa. Jag brukar ha några hundralappar över varje månad så jag vet inte om jag behöver lära mig hushålla men jag anser inte det.
    Både barnpensionen och studiebidraget ska gå till din mamma så länge du är under 18. 
  • EpicF
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 19:18:02 följande:
    Jag gissar att det är för att jag äger halva huset?

Ingetdera vad jag vet. 
    Spelar ingen roll, så länge du inte står på halva bostadslånet. Vilket jag antar att du inte gör.
  • EpicF
    Jemp skrev 2024-03-19 20:53:16 följande:

Ts, jag gissar på att du har en god man? 

Varför skulle hon ha det? 

Dessutom antar jag att du menar överförmyndare, vilket hon borde ha om hon har arvt en stor summa pengar. Men god man är inte samma sak och knappast något ts behöver. 
  • EpicF

RECLAIMYOURSELF: Inte alls konstigt att ts äger halva huset eftersom det förmodligen är arv efter hennes pappa.

Om de inte var gifta så får ts nämligen ut sitt arv från pappan direkt. 

• EpicF

Hermis123: Barnpensionen ersätter en del av den försörjning som den avlidne föräldern bidrog med. Vilket innebär att mamman ska ha den för att täcka upp försörjningen till ts, en försörjning man normalt är två föräldrar som delar på. 

Den ska gå till kost och logi för ta. Däribland försäkring, el, internet, mat etc. 

• EpicF
    Tom Araya skrev 2024-03-20 08:09:32 följande:
    Jag skulle inte låta mitt barn betala något hemma under de omständigheterna  och om det ändå skulle vara aktuellt för att ekonomin är väldigt ansträngd och barnet drar in betydande summor, så skulle jag säga 500-1000 kr/mån. Det är långt ifrån vad det kostar, men du står fortfarande under dina föräldrars försörjningsansvar.

När du gått ut skolan och börjat heltidsarbeta (men ännu inte flyttat hemifrån) så skulle jag säga 3000-4000 kr/mån.

När jag gjorde lumpen och bara var hemma på helgerna (och inte ens alla helger) så fick farsan hela mitt bostadsbidrag på 900 kr/mån.
    Varför hade du ens bostadsbidrag när du bodde hemma?
  • EpicF
    Agda90 skrev 2024-03-20 09:03:52 följande:
    I så fall får mamman betala för dotterns mat och kläder samt hygien om pengarna ska gå till mamman. 
    Det ingår i försörjningen. Men det har ts studiebidraget till. Studiebidraget är nämligen ingen också något som vårdnadshavare får fram tills barnet är 18 år för att det ska räcka försörjning till barnet. 
  • EpicF
    Anonym (Alicia) skrev 2024-03-20 10:09:45 följande:

Och hon äger dessutom halva huset så det borde ju inte bli så stora boendekostnader för TS om det mer eller mindre bara är hennes del av el, nödvändiga renoveringar etc. Hon bör ju inte behöva lägga studiebidraget på basal försörjning när hon har barnpension, som borde gå till det.

Tror knappast att mamman behöver lägga hela hennes del av försörjning + hela barnpensionen på boende och mat för TS.

Det är inte enbart boende och mat (begreppet kost och logi) som ingår i försörjning av ett barn. 

Ts studiebidrag + barnpension + att mamman lägger till ska gå till ts försörjaning. Vad som går till vad är irrelevant. 

Ja, ts äger halva huset men det innebär fortfarande att det finns boendekostnader för ts. 
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring