Inlägg från: KimLinnefeldt |Visa alla inlägg
  • KimLinnefeldt

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Agda90 skrev 2024-03-20 10:29:11 följande:
    Jag tycker verkligen INTE att TS ska betala en endaste krona!
    Nästan halva lånet betalades av när pappan gick bort! Det betyder att mamman har fått sänkt lånekostnad med 50%.
    Nej, det är inte ok att kräva pengar av dottern då!

Jag tycker att det är sniket av mamman att först bli av med halva lånet och sedan kräva att dottern ska betala hem!
    Hade dottern krävt ut sin arvslott nu hade mamman blivit tvungen att köpa ut henne. Så vem är egentligen skyldig vem pengar?
    Nu har väl hushållet fler kostnader än räntor? Det är bara att räkna. 

Dottern kan inte kräva ut någon arvslott, eftersom det är makan som ärver. Dottern får snällt vänta tills mamma dör.

Jag tycker absolut att vuxna barn som bor hemma, arbetar eller har studielån, ska betala för sig hemma. Om sen föräldern i smyg sparar pengarna och ger tillbaka dem så ska det vara en överraskning, annars har barnet inte fått lära sig att stå för sina kostnader.
  • KimLinnefeldt

Kolla gärna Lyxfällan på TV3. Där är det många snälla mammor som underhåller döttrarnas lyxkonsumtion så att de inte lär sig att hushålla. Snacka om björntjänst.

• KimLinnefeldt

Du är 17, går kanske i skolan fortfarande. I så fall bör föräldrarna försörja dig. Med dina 5000 i månaden kan du stå för kläder och nöjen själv, men bostad och mat kan dina föräldrar betala.

När du är 18 och har börjat jobba, fått lön eller studielån, då är du vuxen. Då ska du betala din andel av kostnaderna hemma, tycker jag.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-03-20 11:51:45 följande:

Min 23 åring betalar 6000 hemma och jobba 100%

Min 17 åring betalar ingenting. När hen fyller 18 och börjar jobba heltid så får hen betala 6000kr i månaden eller flytta.

Min 14 åring betalar ingenting.

Av de 6000 som de vuxna betalar sparar jag 3000 åt dem tills de flyttar hemifrån.

När den yngsta börjat jobba 100% så ska alla flyttat ut.

Vet de att de kommer att få tillbaka pengar? I så fall betalar de ju inte hemma, precis...
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring