• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Anonym (Betty)

Man är skyldig att betaka för sitt barn tills den är 18 eller gått ut gymnasiet. 

Men, man har i vanliga fall tvp föräldrar. Hade du haft båda föräldrarna i livet så skulle de dela för dina utgifter/betala underhåll. Nu när din pappa är borta får din mamma stå för allt som man i vanliga fall är två om (för din bonuspappa räknas inte in här, han är inte skyldig att vetala för dig).

Detta ska barnpensionen gå till/täcka. Alltså är det rimligt att hon får den. Det ska alltså ungefär motsvara vad din pappa betalade för när han var i livet. 

• EpicF

Din mamma är försärjningsskyldig över dig vilket innebär att du inte ska betala någonting av kost og logi (el, försäkring, bolån, internet etc). Däremot så borde hon får studiebidraget eftersom det, så länge du är omyndig, är ett ekonomiskt stöd till din familj. 

Du kan du istället betala dina egna nöjen för de ca 3000kr du har i månaden förutom studiebidraget. 

• EpicF

Barnpensionen ska gå till din mamma eftersom det är istället för underhållsbidrag. Det är till för att bekosta kost och logi för dig, som normalt bekostas av två föräldrar. 

De pengar du har från extrajobb ska du behålla själv.

• Anonym (Alicia)
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 18:26:48 följande:
    Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

Hon är ju fortfarande försörjningsskyldig så egentligen bör du ju inte betala någonting av det hon listat upp.
  • Hermis123
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-19 22:58:21 följande:

Man är skyldig att betaka för sitt barn tills den är 18 eller gått ut gymnasiet. 

Men, man har i vanliga fall tvp föräldrar. Hade du haft båda föräldrarna i livet så skulle de dela för dina utgifter/betala underhåll. Nu när din pappa är borta får din mamma stå för allt som man i vanliga fall är två om (för din bonuspappa räknas inte in här, han är inte skyldig att vetala för dig).

Detta ska barnpensionen gå till/täcka. Alltså är det rimligt att hon får den. Det ska alltså ungefär motsvara vad din pappa betalade för när han var i livet. 

Fast vänta lite nu!  Ts äger halva huset vars pappa har redan betalat Av lånet på! Hon betalar också sin egen mat kläder och telefon! Nu vill dom att att hon ska betala deras lån som är till mammas halva del plus el och internet! Mamman har försörjningsdkyldighet Och det ända hon hittills betalar till dottern är internet och el?  Hon kan inte hävda hyra föe Dottern har rätt att bo där! Samtidigt är dom fyra stycken mamma, bonuspappan och två halvsyskon, 4 stycken som bor på ett halvt hus?  Bonuspappan delar mammas delas av lånet alltså 1/4  och nu vill han betala ännu mindre ? Seriöst jag ser att som utnyttjar henne! Tjejen försörjer sig själv redan, förutom el och internet!
  • EpicF
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 19:05:12 följande:
    Ja, första året på gymnasiet. Jag bytte program så därför är jag äldre än vanligt. 
    Studiebidrag+barnpension+jobb
    Nej mamma tjänar bra och delar på utgifter med min bonuspappa. Jag brukar ha några hundralappar över varje månad så jag vet inte om jag behöver lära mig hushålla men jag anser inte det.
    Både barnpensionen och studiebidraget ska gå till din mamma så länge du är under 18. 
  • EpicF
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 19:18:02 följande:
    Jag gissar att det är för att jag äger halva huset?

Ingetdera vad jag vet. 
    Spelar ingen roll, så länge du inte står på halva bostadslånet. Vilket jag antar att du inte gör.
  • EpicF
    Jemp skrev 2024-03-19 20:53:16 följande:

Ts, jag gissar på att du har en god man? 

Varför skulle hon ha det? 

Dessutom antar jag att du menar överförmyndare, vilket hon borde ha om hon har arvt en stor summa pengar. Men god man är inte samma sak och knappast något ts behöver. 
  • EpicF

RECLAIMYOURSELF: Inte alls konstigt att ts äger halva huset eftersom det förmodligen är arv efter hennes pappa.

Om de inte var gifta så får ts nämligen ut sitt arv från pappan direkt. 

• Anonym (Lina)

Reclaimyourself
    Gick tyvärr inte att citera.

Men NEJ, jag anser att en förälder ska visa sitt barn hur man sparar, man måste alltid ha ett sparande, man kan inte leva månad till månad. Man riskerar få en väldigt känslig ekonomi som vuxen om man inte kan parera en större räkning.

Att bränna 5000/månad på nöjen är väldigt mycket pengar. Det är därför jag frågade ts om hon redan har ett sparande. 

Min förhoppning i ts fall är att mamman sparar allt som hon betalar till mamman på ett konto till ts när hon flyttar hemifrån eftersom mamman hade det bra ställt ich bor med sin sambo. Men det vet jag ju inte.

Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring