• Anonym (Jenna)

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

• Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Anonym (Erfaren_man)
    Less is more skrev 2024-03-19 21:12:03 följande:

En 17-åring ska inte behöva betala någonting i hemmet.

Däremot kan du köpa dina kläder, fika/utemat med kompisar och spara pengar. Kanske frissan.

Ledsen att din mamma behöver ta betalt av dig. 

Om du läst TS alla kompletterande inlägg, så skulle du nog inte svara så okunnigt. 
  • EpicF

Hermis123: Barnpensionen ersätter en del av den försörjning som den avlidne föräldern bidrog med. Vilket innebär att mamman ska ha den för att täcka upp försörjningen till ts, en försörjning man normalt är två föräldrar som delar på. 

Den ska gå till kost och logi för ta. Däribland försäkring, el, internet, mat etc. 

• Anonym (Jenna)
    Tow2Mater skrev 2024-03-19 21:57:55 följande:
    Fast av någon anledning kopte de ju inte ut din pappa ur huset. Kanske du inte har så stor insyn i deras ekonomi som du kanske tror. Alla vill inte dela diverse ekonomiska bekymmer med sina tonårsbarn.
    Det var en överenskommelse mellan mamma och pappa.
  • Anonym (Jenna)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 22:25:32 följande:

Hur har ni tänkt med huset?
    Du kommer väl flytta någon gång och de bor kvar. Då behöver du huspengarna, inte ett halvt hus du inte bor i.
    Skall de köpa ut dig?
    Låt dem inte lura dig!

Mamma har sagt att den dagen jag vill så köper hon ut mig.
  • Anonym (Jenna)
    Hermis123 skrev 2024-03-19 22:35:50 följande:

Sen är frågan hur gamla är dina halvsyskon ? Om du är ensam med dom är det du som tar hand dom  dina syskon eller är dom tillräckligt gamla för att ta hand dom sig själva?

De är 6 och 5. 
  • Anonym (Jenna)
    Anonym (Lina) skrev 2024-03-19 22:45:59 följande:

Du skrev att din mamma kanske vill att du ska börja betala för att lära dig om pengar...

Hur mycket utan de där 4-5000 som du har ut varje månad sparar du?

Om du bränner allt på nöjen förstår jag om hon vill hjälpa till att begränsa dig. Om du faktiskt sparar, typ 1000-1500 i månaden redan, så ser jag inte anledningen direkt...

Så frågan är, sparar du?

Några hundralappar, kanske 500 i snitt. Det beror på vad jag får på jobbet. Men det är ju inte bara nöjen jag betalar. 
  • Anonym (Emmy)

Fast om TS redan äger halva huset som hon delar med 4 andra borde hon verkligen inte behöva betala något. Om något så borde de andra betala henne eftersom de tar upp mer plats. 

• Anonym (S)

Inte en krona! Makalöst att kräva pengar av en 17-åring tycker jag.

• Anonym (Håller med!)
    Anonym (S) skrev 2024-03-20 06:50:26 följande:

Inte en krona! Makalöst att kräva pengar av en 17-åring tycker jag.

Jag tycker detsamma!
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring