Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 18:26:48 följande:
    Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

Jag skulle inte låta mitt barn betala något hemma under de omständigheterna  och om det ändå skulle vara aktuellt för att ekonomin är väldigt ansträngd och barnet drar in betydande summor, så skulle jag säga 500-1000 kr/mån. Det är långt ifrån vad det kostar, men du står fortfarande under dina föräldrars försörjningsansvar.

När du gått ut skolan och börjat heltidsarbeta (men ännu inte flyttat hemifrån) så skulle jag säga 3000-4000 kr/mån.

När jag gjorde lumpen och bara var hemma på helgerna (och inte ens alla helger) så fick farsan hela mitt bostadsbidrag på 900 kr/mån.
  • Tom Araya

Om du äger halva huset så motsvarar det en skuld din mamma + sambo har till dig, så du ska inte betala något.

Däremot vill jag nog hålla med andra här om att din pension efter din pappa ska gå till din försörjning, där boendekostnader och mat ingår, så den pengen ska hon nog ha.

• Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-20 09:03:52 följande:
    I så fall får mamman betala för dotterns mat och kläder samt hygien om pengarna ska gå till mamman. 
    Nja... TS har ju även studiebidraget för sin försörjning.
  • Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-20 09:23:46 följande:
    Och hur långt anser du att 1250 kr som en ungdom får 10 gånger per år ska räcka?
    I stort sett allt utom boende, mat och hygien.
  • Tom Araya
    Anonym (Alicia) skrev 2024-03-20 09:57:06 följande:
    Nja, det håller jag inte med om. Försörjning är ju inte enbart mat och husrum utan också kläder, mobil, busskort, nöjen etc. och det borde ju barnpensionen kunna gå till. 
    Hon har ju studiebidraget också.
  • Tom Araya

Jag tycker att du i alla fall ska betala så mycket av din pension efter din pappa att det täcker hälften (din pappas hälft av försörjningen) av det som du kostar i hushållet, vilket borde vara mat, hygien och vissa boendekostnader (ej lån, men el, vatten, värme, försäkringar e.t.c.)
    Exakt hur mycket det är får ni räkna på, men ett riktmärke kan varas vad man inom social- och sjukförsäkringssystemet anser är vad ett barn i din ålder kostar. Men från dessa måste du räkna bort de poster som du i dagsläget själv betalar.

• Tom Araya
    Hermis123 skrev 2024-03-21 19:48:16 följande:
    Nej, eftersom den summan faktiskt är i proportion med vad som ska vara personliga kostnader!  Barnpensionen ligger på 1800 och studiebidraget på 1000 Om jag inte har fel! så nej det ska inte gå till boet, mammas ansvar!
    Försörjningen av barnet (där boende ingår) är båda föräldrarnas ansvar, där pensionen ska täcka faderns del.
  • Tom Araya
    EpicF skrev 2024-03-21 20:17:19 följande:

Miami: Ingen har påstått att barn ska betala boende etc själva. Det ingår i försörjningsansvaret. 

Nej, ingen har påstått att ts ska ta över alla pappans kostnader. Barnpensionen täcker pappans del av kostnaderna.  

Barnpension är ett bidrag man får istället för att motta underhållsstöd/underhållsbidrag, som mam gör om barnets förälder fortfarande är i livet med inte har sitt barn boende hos sig (enkelt förklarat). 

Barnpension är inte till för att ts ska få en "guldkant på livet" eller ett "plåster på såret". 

Att mamman har en ny man är totalt irrelevant. Det hon även innan pappan gick bort. Kanske även pappan hade en ny kvinna innan. Men som sagt det är irrelevant. 

Exakt så.
  • Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-22 08:17:50 följande:
    Då hade de fått sälja huset. En arvinge har laglig rätt till sin arvslott. 
    Eftersom denna arvinge bor i huset så ligger det inte i hennes intresse att sälja huset.
  • Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-22 14:21:51 följande:
    Som TS använder till sin försörjning så att hon kan ha bindor och toapapper, busskort... Dvs barnpensionen användes till det den ska användas. Men mamman vill ha mer
    Levnadskostnader och försörjningsbehovet  omfattar inte bara det du räknar upp utan även boende och mat, vilket utgör en stor del av de totala kostnaderna.
  • Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-22 08:22:55 följande:
    Och vem är det som inte läser trådar nu då?
    TS pappa hade flyttat ut från huset för länge sedan men stod kvar som ägare. Vem säger att TS pappa betalade av lånen?? Det vet du inte men om du hade läst tråden och lagt ihop 1+1 så hade du inte utgått ifrån att TS pappa har betalat av lånen. Mamman bodde kvar i huset och rimligtvis borde ha betalt allt. 

Och vad gäller Överförmyndaruppdrag så var är du ute och cyklar? I skogen?
    TS har skrivit att hon inte har någon överförmyndare alltså har det inte blivit anmält. 
    TS har skrivit att det nästan inte fanns några lån kvar på pappans halva av huset.
  • Tom Araya
    Anonym (Elena) skrev 2024-03-22 10:00:48 följande:
    Nja. Ts boendekostnader är såklart inte en femtedel av hushållets totala boendekostnader. Det är en femtedel av driftskostnaderna som el och uppvärmning, men inte även en femtedel av lån och ränta. 
    Helt rätt. Kostnader för lån måste räknas på individuellt, det går inte att generalisera om om inte alla berörda har exakt lika stora lånekostnader.
  • Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-22 12:48:38 följande:
    Eftersom TS är minderårig får TS vårdnadshavare stå för kostnaderna
    Då missar du syftet med barnpension efter en avliden förälder.
  • Tom Araya
    Agda90 skrev 2024-03-22 14:41:09 följande:
    Har du läst ts inlägg? Hon bekostar väldigt mycket av det som ingår i försörjningsplikten. Om man har 1000 kr (gissar då vi inte vet hur stor barnpensionen är) och står för busskort, toa papper och bindor osv lite annat då finns det inte pengar till mer. Det är slut. Hur svårt ska det vara att förstå den biten?
    Hon har även studiebidraget.
  • Tom Araya
    Anonym (M) skrev 2024-03-22 14:56:23 följande:
    Det är normalt att ha någon slags månadspeng när man är 17 år. Inte alla har råd med det men inte ovanligt att barnet får studiebidraget som skall gå till tex nöjen och en del kläder.
    Ts betalar mycket mer än vad som normalt betalas av 17-åringar med månadspeng.
    Anonym (M) skrev 2024-03-22 14:59:56 följande:
    Hur långt tror du max 1900 kr räcker per månad?

Jag antar att många som får underhåll av en frånvarande förälder inser att det inte på långa vägar räcker till hälften av barnets kostnader. Särskilt inte om man börjar räkna in lån, el, försäkringar, renoveringar mm. 

Det är dyrt att vara ensamstående förälder, men det innebär inte att barnet skall arbeta in pengarna.

Ts får "underhållet" från pappan, men köper också saker som 17-åringar oftast inte betalar för.
    Så skälet till att mamman inte ska ha del av försörjningspengarna från pappan och staten är att de inte räcker till utgifterna?

Det är ett väldigt konstigt resonemang.

Jag tycker att man borde tala om andelen av försörjningen istället för i kronor och ören.

Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring