• Agda90

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

Tom Araya skrev 2024-03-20 08:19:34 följande:

Om du äger halva huset så motsvarar det en skuld din mamma + sambo har till dig, så du ska inte betala något.

Däremot vill jag nog hålla med andra här om att din pension efter din pappa ska gå till din försörjning, där boendekostnader och mat ingår, så den pengen ska hon nog ha.

I så fall får mamman betala för dotterns mat och kläder samt hygien om pengarna ska gå till mamman. 
  • Agda90

Som 17 åring behöver du inte betala hem en endaste krona!
    Din mamma är försörjningsskyldig fram till du fyllt 18 eller går ut gymnasiet men inte längre än tills du har fyllt 21.

Jag är själv mamma till tre barn. VI är inte rika men vi är inte fattiga. Jag skulle ALDRIG få för mig att kräva att barnen ska betala hem så länge de pluggar. Inte ens den dagen de går på högskola/universitet om de skulle bo kvar då bostadsbristen är stor. Och du TS skriver att din mamma har det gott ställt ekonomiskt men ändå vill hon att du betalar hem??

Det kom upp en fråga gällande godman. Du äger ett halvt hus. Fanns det en godman som representerade dig vid bouppteckningen? 
    Ett hus är värt mer än åtta gånger prisbaseloppet (som i år ligger på 57 300 kr) och då är reglerna kring hur arvet förvaltas hårdare och ska stå under kontroll av en överförmyndare. 

Du skriver att din mamma har sagt att hon kommer att köpa ut dig den dag du vill. Hur är det uppstyrt? Kommer huset att värderas då eller har ni bestämt vad den summan kommer att bli? Om huset är värt 4 miljoner idag och 3 den dagen du ska köpas ut hur ska ni göra då?

Såna saker tänker man inte på och det är inte konstigt för situationen när du ärvde huset var traumatisk. Men rätt ska vara rätt.

Ponera att du börjar betala hem nu för att din mamma kräver det trots att hon inte har rätt till det. Sen går värdet för huset ner. Då har din mamma kunnat spara en slant av dina pengar för att använda när hon ska köpa ut dig. 

Du kan alltid ta kontakt med överförmyndaren själv för få råd gällande din del av fastigheten. Varje kommun har en överförmyndare. Jag tycker att du ska börja i den änden så att du vet vad som är rätt och hur du ska agera i framtiden. 

• Agda90
    Tom Araya skrev 2024-03-20 09:18:54 följande:
    Nja... TS har ju även studiebidraget för sin försörjning.
    Och hur långt anser du att 1250 kr som en ungdom får 10 gånger per år ska räcka?
  • Agda90
    Förbannad Kille skrev 2024-03-20 09:59:32 följande:

Har inte läst hela tråden så det har kanske redan sagts

Så snart ett barn har intäkter/inkomst bör det bidra till familjens fasta kostnader. Ren otjänst mot sitt barn om man inte kräver det.

Själv krävde mina föräldrar att jag skulle bidra med 1/3 av vad jag tjänade efter skatt så länge jag bodde hemma. Det var bra för när jag hade flyttat hemifrån så hade jag lika mycket att röra mig med som förut.

En gång frågade mig en kollega om råd om hur mycket sonen skulle betala hemma. Använde argumentet ovan och la till "Om du inte behöver pengarna så sätt dem på konto".
    Sonen blev mycket glad, och överraskad, när mamman lämnade över beloppet plus ackumulerad avkastning när han skulle köpa sin första bostadsrätt. Betalade den nästan och han fick pengar över till möbler mm.
    Själv önskar jag att mamman förvaltat mina pengar också - avkastningen betydligt högre än börsens genomsnittliga avkastning.

De flesta banker, t.ex. Swedbank, har råd om hur mycket det är rimligt att betala så länge man bor hemma. Besök deras hemsidor eller gör ett besök på bankkontoret så du etablerar kontakt.

Ett barn är ett barn och enligt lag är det förälderns skyldighet att försörja barnet. Barnets fokus ska vara på sin utbildning. Eventuella extra pengar är barnets intjänade och där kan man hjälpa barnet att förvalta det klokt. Det är bättre att lära barnet vikten av sparande och hur man gör än ta pengarna och förvalta det åt barnet för att sedan ge pengarna till barnet när barnet flyttat. Det är inte att lära barnet värde av pengar. 
  • Agda90
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 21:38:55 följande:
    Mina föräldrar ägde husetbtilsammams/halva huset var, men var inte gifta. De fortsatte äga huset tillsammans även efter de separerade. När min pappa gick bort ärvde jag hans halva, som enda arvinge. Mamma och min bonuspappa står på det som är kvar av lånet sedan min pappas del nästan helt betalades bort. 
    Jag tycker verkligen INTE att TS ska betala en endaste krona!
    Nästan halva lånet betalades av när pappan gick bort! Det betyder att mamman har fått sänkt lånekostnad med 50%.
    Nej, det är inte ok att kräva pengar av dottern då!

Jag tycker att det är sniket av mamman att först bli av med halva lånet och sedan kräva att dottern ska betala hem!
    Hade dottern krävt ut sin arvslott nu hade mamman blivit tvungen att köpa ut henne. Så vem är egentligen skyldig vem pengar?
  • Agda90
    Anonym (Emma) skrev 2024-03-20 10:39:19 följande:
    Helt rätt tänkt. Det här förändrar saken. 

Pappan har redan betalat för sin dotters boende när han gick bort. 

Mamman är förskräcklig som kräver pengar av sitt barn i det här läget. Hon kan istället börja fundera på hur hon ska köpa ut sin dotter när hon vill flytta hemifrån. Det blir till att hosta upp pengar för halva huset.
    Dottern kan kräva sin arvslott nu idag, hon behöver inte vänta tills hon är 18 och ska flytta hemifrån.
  • Agda90
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 10:56:18 följande:
    Men kanske bättre att ta pengarna nu och förvalta dem väl. TS vill inte ha sina tillgångar bundna i ett halvt hus hon inte kommer bo i på sikt. 
    Vem vet vad som händer. Finns rätt försäkringar om det brinner ner mm?

Som någon sade tidigare; är det framtida värdet på huset TS skall få, eller värdet vid pappans bortgång? Har det värderats? 
    Är det tidigare värdet så förlorar ts pengar på att ingen värdeökning sker.
    Jag tänkte inte ens på det med försäkring. Alltså här borde finnas en överförmyndare som kan se till TS bästa. Man kan inte förvänta sig att en 17 åring har koll på såna här saker!
  • Agda90
    KimLinnefeldt skrev 2024-03-20 11:10:05 följande:
    Nu har väl hushållet fler kostnader än räntor? Det är bara att räkna. 

Dottern kan inte kräva ut någon arvslott, eftersom det är makan som ärver. Dottern får snällt vänta tills mamma dör.

Jag tycker absolut att vuxna barn som bor hemma, arbetar eller har studielån, ska betala för sig hemma. Om sen föräldern i smyg sparar pengarna och ger tillbaka dem så ska det vara en överraskning, annars har barnet inte fått lära sig att stå för sina kostnader.
    De var SAMBOS då ärver DOTTERN så hon kan visst då kräva sin arvslott!
    Hon är INTE vuxen utan barn som enligt lag ska försörjas av sin vårdnadshavare. 
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-03-20 11:18:44 följande:
    Det är inte enbart boende och mat (begreppet kost och logi) som ingår i försörjning av ett barn. 

Ts studiebidrag + barnpension + att mamman lägger till ska gå till ts försörjaning. Vad som går till vad är irrelevant. 

Ja, ts äger halva huset men det innebär fortfarande att det finns boendekostnader för ts. 
    TS har genom sitt arv minskat boendekostnaden då hälften av lånen blev avbetalada när fadern gick bort. Det är en ekonomisk lättnad som man inte ska glömma bort. 
  • Agda90
    Anonym (Ui) skrev 2024-03-20 11:47:48 följande:
    Har läst tråden nu. 

Känns rimligt att din mamma får barnpension motsvarande underhåll. 

Vem betalar för din del av lånet på huset?
    Det står tidigare i tråden att den delen blev avbetald när pappan gick bort så mest troligt genom försäkring. Så halva lånet finns inte längre. 
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring