Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

TS du borde uppdatera trådstarten med infon om barnpensionen, annars kommer folk fortsätta svara utan att läsa alla inlägg.
    Barnpensionen borde hon ha istället for underhåll.

• Tow2Mater
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-19 21:53:57 följande:
    Det gör jag ju, som det står i trådstarten och har gjort i flera år. Mamma behöver inte ta betalt av mig rent ekonomiskt. Hon tjänar bra, och min bonuspappa också. 
    Fast av någon anledning kopte de ju inte ut din pappa ur huset. Kanske du inte har så stor insyn i deras ekonomi som du kanske tror. Alla vill inte dela diverse ekonomiska bekymmer med sina tonårsbarn.
  • Tow2Mater

Det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon ? detta kan tackas av barnpensionen.  Bolånet = ?Mamma och min bonuspappa står på det som är kvar av lånet sedan min pappas del nästan helt betalades bort?, dvs det finns fortfarande en liten del av TS del av bolånet kvar. 

Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv.  ? TS betalar bara mat om hon är ensam hemma, dvs inte annars. Kanske det betyder hon beställer pizza istället for att laga den mat som finns i kylen som mamma kopt hem.

Det är normalt i en funktionell familj att en tonåring kan se efter sina små syskon ibland.

Jag fattar inte att en del av er kan se utnyttjande i detta; TS mamma verkar vara en normal forälder som älskar sin dotter, men kanske tycker att pappans del av forsorjningspengar faktist ska gå just till att forsorja TS, inte mest till en massa kläder och t ex pizza.

• Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-20 17:10:01 följande:
    Du kanske borde läsa igen! För ts har verkligen FLERA gånger skrivit att hon står för alla sina kostnader själv tom mat toa papper och bindor Allt mamma betalar inte en enda krona! Hennes mamma vill nu att hon ska betala mamma lån också! Nej det är inte jämt upp ts är en person och dom fyra! Dom behöver flera rum till sina barn och sliter på huset till högre grad! Dom kommer billigt undan för om säljer Huset kommer Ts få halva rakt av förutom skatt medans dom kommer få halva minus lån och vinstskatt, ska dom senare köpa nytt hus kommer deras vinst knappt täcka kontantinsatsen och få betala ett helt hus och betala lån för ett helt hus!  Så nej dom kommer billigt undan av få bo i ett hus som är redan till hälften betalad!  Visst mamma betalade 14 000 av det som var kvar av ts lån men det är inte ens en halv lön för en vuxen!
    Din tolkning.

TS sa mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon- alla andra dagar betalar mamma maten.

Plus mamma betalar el och internet och forsakringar (ink for hela hem/hus). Sakert sopavgift och alla redskap som behovs for att driva huset och tradgarden betalas av mamma.
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-20 17:29:37 följande:
    nej ts har tydligt Sagt att hon betalar sin egen mat tom toapapper! Hon har skrivit en lista! Mamman har också försörjningsansvar! el försäkeingar och sopor kan hon faktiskt stå för! Lite behöver hon betala för sin dotter! Plus att försäkeingen el och sopor blur mycket dyrare med tanke på att hennes andra familj bor  där alltså 4 pers.
    1000kr for Mat och Fika hemma och ute - det handlar inte om hela månadens mat hemma. Att äta och fika ute är dyrt.
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 18:23:56 följande:
    Om ts varit 10 år, hade du tyckt hon skulle betala för el, internet,  försäkringar, sopor, redskap mm?
    Nej, då skulle undehrållet eller barnpensionen, och barnbidraget, gått direkt till mamman, som sig bor.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jenna) skrev 2024-03-20 21:58:01 följande:
    Ja, mamma, och bonuspappa, betalar mat alla andra dagar.

Redskap? Hur ofta köper du redskap? Här finns inga redskap som är nyare än 10 år tror jag. Förutom mina kökskniv som jag fick av farfar när jag började restaurang. 
    Tänker på allt som hör till ett hus för att ta hand om trädgård etc. T ex gräsklippare med bensin, gräsfrön, om man behöver en ny kratta/spade/vad som för att den gamla går sönder, en ny soptunna, etc.
    En ny buske måste kanske planeteras då den gamla dör. En ny kökskran kanske, fixa en läckande badkarspackning, en ny trädgårdsslang och annat mindre fix. Det finns en hel del underhållskostnader med hus. För att inte tala om de stora kostnaderna ifall nytt kylskåp/tvättmaskin/diskmaskin/tak/AC etc behöver bytas eller går sönder.
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-20 22:29:51 följande:
    Och det är något sina barn ska betala menar du? 
    Det ska väl inga i den post även pappan ska betala sin del av för sitt barn;  t ex el, internet, försäkringar (inkl för hemmet/huset), sopavgift etc och allt som behövs for att driva huset som TS ju dessutom äger halva av. Och denna post täcks förhoppningsvis 50% av det som barnpensionen ska användas till. Mamman betalar den andra halvan av posten for TS.
  • Tow2Mater
    Pelkonen skrev 2024-03-20 22:41:18 följande:

Så länge du är under 21 behöver du inte betala någonting! Dina föräldrar skall betala ditt uppehälle och allt!

LAS INLAGGEN I TRADEN!
  • Tow2Mater
    Agda90 skrev 2024-03-21 09:02:57 följande:

En minderåring ska INTE betala för el, vatten, bolån, sopor, några redskap, gräsklippare och liknande! Nada! Det är föräldrarna som ska försörja sina barn och det är något som väldigt många har missat vad det betyder. 

TS betalar redan väldigt mycket av det som en förälder ska betala. Typ toappapper, bindor, mat till halvsyskonen när hon passar dem, mobil, kläder och lite annat. Om ni som skriver här är vuxna så vet ni att en viss summa pengar räcker bara så långt. Man kan inte trolla ihop nya pengar för att en förälder blir girig och anser att TS ska betala för hushållets el (eller sin del ). I det här fallet vill en förälder med försörjningsplikt lägga ännu mer ansvar på sin dotter. Det är INTE rätt!!

TS har förklarat att båda föräldrarna stod som ägare för huset men att pappan hade flyttat ut. Då kan man anta att mamman har stått för hela boendekostnaden sedan pappan flyttade. Gissningsvis har pappan betalat underhåll så vida inte TS bodde varannan vecka med sin respektive förälder för då får man inget underhåll.

Så det vi vet här är att huset ägdes av båda föräldrarna där den ena föräldern bodde och borde således ha stått för hela boendekostnaden. Pappan går bort, majoriteten av lånet blir avbetalat genom en försäkring. Alltså minskar mammans kostnader en del. TS får barnpension och studiebidrag och verkar ta ett stort ansvar för sin ekonomi och köper sånt som mamman borde stå för. Barnpension har TS endast fått sedan pappan gick bort = mamman får en ekonomisk avlastning då TS verkar använda sina pengar väldigt vettigt. 
    Nu vill mamma ha mer pengar och många här anser att det är rätt. Hur tänker ni?

Och vad gäller huset. Hela bouppteckningen verkar ha sköts knepigt då det inte finns en förvaltare för TS arv! Man skulle ha gjort en anmälan till överförmyndaren för att det skulle ha utsetts en förvaltare! något som TS mamma borde ha gjort men ingen här verkar ens fundera på det! 

Jag har inte skaffat barn för att de ska betala hem medan de går i skolan. Deras prio är skolan! Vill de jobba extra så får de gärna göra det i den mån att skolan inte blir påverkad. 

Annu en som inte läser all ny information innan de svarar. Prova 'visa endast' på alla TS inlägg, innan du svarar med en vägg av irrelevant text.
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-21 18:03:05 följande:
    Är det inte utnyttjande att dom vill att hon ska betala rill deras huslån? 
    TS är ju skyldig 14000 kronor på lånet.
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-21 18:10:46 följande:
    Hon Är inte skyldig något! Hennes mamma är försörjare och 14 000 är något mamma ska betala för tak över huvudet till sitt barn! Det är kaffe pengar med tanke på att hon har sin man och deras två barn boendes i huset! Dom kommer redan billigt undan när dom bara har ett halvt lån att betala för en villa på nästa sex millar!
    50 %. Pappan ska stå for de andra 50%. Genom barnpensionen.
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-21 19:42:35 följande:
    pappas 50% går till ts personliga kostnader som mat, hygien, telefon osv osv, så den är förbrukad!!
    Då kanske man ska betala boendet forst, innan man spenderar flera hundra i månden på tvålar och shampo? Prioriteringar. Kan ju vara mamma vill lära sitt barn detta?
  • Tow2Mater
    Miami skrev 2024-03-21 20:01:11 följande:

Kan ej citera, men Tow2Mater:

Sedan när ska minderåriga barn betala för sitt boende själva? Behöver dina barn betala för elräkning, sophämtning (och verktyg som någon skrev?!)? 

Det verkar som att vissa här tror att ts är skyldig att ta över alla pappans kostnader när han gick bort! Det är klart hon inte ska. Det är såklart synd och otur för alla att pappan gått bort, men knappast hans barns fel. Dottern ska få leva som vilken tonåring som helst. Dessutom har mamman uppenbarligen en ny man. Herregud... 

Googla barnpension om du inte vet vad det är.
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-22 16:13:15 följande:

Såhär. nu ska jag förklara lite för människor här  som tror att 1800 från barnpensionen och 1250 av studiebidraget ska räcka till allt och lite till! 
    Av ts lista där hon skrev sina kostnader ska jag börja skriva om dom basala  som föräldrar ska se till att betala!  Mamma Valde att låta dottern att ta barnpensionen och studiebidraget, Ingen idé att folk skriver ge dom till dina mamma, för det är en överenskommelse dom emellan!
    Men såhär dottern köper.
    Busskort-800
    Mat och fika-1000
    kläder-500
    bindor-120
    toapapper, städ -100
    Telefon- 200
    shampo och balsam-200
    tvålar Till kroppsvård. 150
    Summa 3070 kronor månaden, barnpension och studiebidrag 3050 i månaden!  Är studiebidrag något man får på sommaren?  Minns inte, om inte får hon det bara för 10 månader och 2 är hon utan!
    Resten av det hon slösar på är 1350 går till smink, hobby, böcker snacks, gymkort Sparande osv! Men det betalar hon av dinga egna pengar som hon jobbar för! 
    Som det ser ut nu, så kan mamma inte kräva pengar av henne eftersom barnpension och studiebidrag redan används till försörjningen, och om ta inte får studiebidrag 2 månader om året, vem står då för dessa 2500 kronorna ? Ts själv?   

Min åsikt ta ska inte betala mer till mamma! 

Och nu vill ju mamman diskutera med TS och omförhandla, då det kanske inte är rimligt att hon lägger 200 kr på shampo och 150 kr på tvålar varje månad, och noll kr på sin del av el/internet/vatten/sopor/forsäkring/etc. Och kanske inte mamman heller tycker det är rimligt TS ska köpa toapapper för 100 kr, då mamman säkert redan köper sånt i storpack för hela familjen.

Hoppas TS uppdaterar oss om hur deras diskussioner går i helgen.
  • Tow2Mater
    Hermis123 skrev 2024-03-22 17:05:25 följande:
    Är du en man?  Det är normala priser eftersom det är en månadskostnad! 
    hon betalar inte bara toa papper utan också städprodukter! plus av den månadskostnaden så lägger hon 25 kronor från sina egna pengar sambon jobbat för. Och på sommaren får hon inget studie bidrag, så minus 2500  Som hon forfarande måste betala med instängde pengar! Så nej! Nu räcker det!

Slumpvis koll:

Schampo DermaXpro Strength 250ml Head & Shoulders  43,90 kr

Balsam Normal 250ml Barnängen 17,90 kr

Duschtvål Honey rich 500ml Family Fresh 2 för 30 kr

Summa 91,80 kr

Aven om TS koper en speciell ansiktstvål, och kanske hudkräm, räcker ju sånt ganska länge. Fattar inte hur man kommer upp i 350 kr per månad.

Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring