• pippi12345

BIM februari 2024

Här samlas vi som hoppas på plus i februari 2024. 

• Svar på tråden BIM februari 2024
  • pippi12345
    nellys skrev 2024-01-21 21:41:55 följande:
    Fick positivt ägglossningstest den 18/1 och hade då sex tre dagar i rad. Körde typ smep-metoden men missade någon dag innan ägglossning. Ska väl ha sex imorgon också då den metoden säger det, men jag förstår inte riktigt varför haha... Men alltså jag känner mig så deppig och känns lite hopplöst. Är så rädd att det inte ska gå denna gång heller, och pendlar mellan att strunta i ägglossningstest och metoder hit och dit nästa cykel, och att börja tempa och ha mig då jag ändå är osäker på min kropp även om jag får utslag på ägglossningstest. Men åh vill bara att det ska funka nu 🥺

Kör också typ efter smep denna gång. Fattar inte heller varför man ska ha sex fem dagar efter utslag på  ägglossningstickan? 🙈 kanske för att vara på säkra sidan utifall äl visade sig vara senare? så Trött på sex just nu haha

• Hejkoala

Får man gråta av sig/ klaga här? 

måste göra det.
    jag är så otroligt ledsen. Vi är på 5:e försöker nu. Vi kämpar med att få nr 3. Kämpat o kämpat o ändå så människor omkring mig skriver : åh gravid på första försöket, de va så lätt att bli gravid nu. Ger mig tips på att ta äl-tester, ha sex regelbundet, - som om jag inte vet det. Känns som de som blivit gravida på första försöket o sen ska ge mig tips? hur tänker de? Blir så ledsen. Med barn nr 2 tog de 8 månader men då var det egentligen bara 6 månader vi körde all in med allt. Detta barnet nu nr 3 är så efterlängtat och kommer fylla vår familj med så mycket glädje.

hur besvarar ni allt ni får till er om att ?vi blev så lätt gravida, första försöket? och sen alla ?tips?. 
    sen de jobbiga är, varje månad kommer frågan: ÄR DU GRAVID ÄN? En tjatar sönder på mig då hon vill våra barn ska vara nära i ålder..

förlåt för gnälligt inlägg behövde bara skriva av mig.. 

• Juliab
    Hejkoala skrev 2024-01-22 06:34:00 följande:

måste göra det.
    jag är så otroligt ledsen. Vi är på 5:e försöker nu. Vi kämpar med att få nr 3. Kämpat o kämpat o ändå så människor omkring mig skriver : åh gravid på första försöket, de va så lätt att bli gravid nu. Ger mig tips på att ta äl-tester, ha sex regelbundet, - som om jag inte vet det. Känns som de som blivit gravida på första försöket o sen ska ge mig tips? hur tänker de? Blir så ledsen. Med barn nr 2 tog de 8 månader men då var det egentligen bara 6 månader vi körde all in med allt. Detta barnet nu nr 3 är så efterlängtat och kommer fylla vår familj med så mycket glädje.

hur besvarar ni allt ni får till er om att ?vi blev så lätt gravida, första försöket? och sen alla ?tips?. 
    sen de jobbiga är, varje månad kommer frågan: ÄR DU GRAVID ÄN? En tjatar sönder på mig då hon vill våra barn ska vara nära i ålder..

Åh jag känner PRECIS som du. Det är fördjävla jobbigt. Jag har en nära vän som frågat mig kanske fyra gånger rakt ut om jag kanske inte borde skaffa nr 2 nu? Hon är gravid så klart. Gick på första gången. Säger att det är så himla lätt om man tempar. Som att jag inte försökt just det?
  • Hsim
    Hejkoala skrev 2024-01-22 06:34:00 följande:

måste göra det.

Känner så med detta! 

Vi försöker också med syskon, de andra tog 4-5 månader innan plus. När vi sedan började testa igen vart vi gravida på första försöket, som slutade med MA och nu är jag livrädd för att det aldrig ska ta sig igen. Man bankar upp sig själv rejält psykologiskt och intalar Sig att det är kört vid varje mens. Nu har jag bara haft två mensperioder efter MA, men känns redan som att jag aldrig kommer bli gravid igen. 

Har tempar sen juli efter p piller, blir inte klokare av det då det i dessa cykler efter det varit graviditet, skrapning och försök att återfå normalitet. 

känner verkligen hur deprimerad man blir efter mens, hoppas på att pepp återkommer närmare ÄL om ca 2 veckor. 

• Lussebullen88

Äl+7 om jag räknat rätt ^^
    Ser jag i syne? Har en kass kamera, men tycker mig se ett blått streck på ClearBlue testa tidigt... Svårt att få med på kameran dock. Ropar inte hej förrän jag ser det digitalt. Har ett digitalt hemma som jag väntar några dagar med :)
  • Anga
    Juliab skrev 2024-01-21 18:59:45 följande:

Hej hopp! 

Just detta har jag funderat lite på, vi Brukar gör samma sak fast från CD10. Men efter att ha läst lite olika saker så verkar det som att tesen om att spermier kan överleva upp till fem dagar bara är under förutsättning att fertilt sekret finns. Annars dör de ganska snabbt. Så, finns det någon mening egentligen att ha sex från CD 9/10 utan fertilt sekret om ägglossning väntas först flera dagar framåt? 

å andra sidan har man ju inget att förlora på det heller 🤪

När jag läst på om smep metoden och att ha sex varannan dag from CD8 så är det för att ha ?nya? spermier som är mer alerta. Är det gamla spermier så är dom inte lika rörliga och det kan påverka när det väl är dags. Så säg att ni inte haft sex på 6 dagar sen får du positivt ÄL test och då har ni sex, då är inte spermierna så rörliga och alerta som det kanske behövs för att bli gravid. Det är inte bara oss och våra ägg det hänger på utan även kvaliten på spermierna och för att optimera spermiernas kvalitet ska man inte ha för ofta men tillräckligt ofta för att ha nya pigga spermier. Enligt forskningen i boken där dom går igenom smep metoden så är det optimala varannan dag för att ha bra spermie produktion. 

är ingen expert men har läst väldigt mycket om smep metoden haha 

• nellys
    pippi12345 skrev 2024-01-21 22:44:35 följande:

Kör också typ efter smep denna gång. Fattar inte heller varför man ska ha sex fem dagar efter utslag på  ägglossningstickan? 🙈 kanske för att vara på säkra sidan utifall äl visade sig vara senare? så Trött på sex just nu haha

Ja kanske det! Hahaha ja rätt less här också! Men man vill ju känna att man gjort allt så 🙈 sen den evighetslånga väntan på mensen/icke mens... 🥺 
  • Jagälskarsommaren

Svar till Hejkoala: 
    kunde inte citera av någon anledning. 
    Jag tror att många inte  förstår vad dessa ord innebär för någon som kämpar och att det sätter ännu mer press på en. Jag personligen har inte varit med om någon i min närhet som tjatar, så jag vet inte om mitt råd hjälper. Men jag hade förklarat att det är jobbigt att prata om det och du behöver inte tjata gällande graviditet. Dessutom kommer DU berätta när DU är redo och vill. Och att du uppskattar alla råd och tips, men att du hojtar till om du vill höra dem. 

Och bara för att det hände på första försöket, finns det inga garantier på att det sker lika fort nästa gång. Alla är olika och allas situation skiljer sig. Folk är väldigt snabba på att generalisera och jämföra. 

• fancyr

Nu hoppar jag in här efter att mensen kom idag, en dag sen. Lägger till mig på listan.

1/2 nellys, andra barnet, femte försöket
    1/2 hejkoala, trejde barnet, femte försöket
    1/2 pippi12345, tredje barnet, femte försöket
    2/2 LillaPingvin, tredje barnet, tredje försöket
    3/2 Anga, tredje barnet andra försöket 
    3/2 Sopp, 1:a, 5e försöket
    3/2 Jagälskarsommaren, 1a barnet, 19e försöket 
    4/2 Madicken2023, tredje barnet, fjärde försöket
    4/2 Anonym01082121, 2:a barnet, ca försök 9-10
    5/2 Nimet123 , 5e barnet , andra försöket
    6/2 amiilee, 1a barnet, 10e försöket 
    6/2 Längtar, 2a barnet, 10e försöket 
    8/2 Juliab, 2a barnet, sjunde försöket
    10/2 Anonimato, Rainbow Baby, tredje försöket
    13/2 Pälsboll, första barnet
    18/2 Hsim, tredje barnet, andra försöket efter MA
    20/2 fancy, tredje barnet, tredje försöket 
  • Anga

Kan ni hjälpa mig hur jag ska tänka kring ÄL test.
    Jag har testat varje dag sen mensens sista dag, tog ut spiral i december och vet ingenting om min cykel därför har jag testat så mycket. Igår på CD18 fick jag stegring på ÄL test men strecket var inte lika starkt som teststrecket. Gjorde typ fyra test igår med 4 timmars mellanrum och det var en stegring men strecket blev aldrig lika starkt som kontrollstrecket. På kvällen vid 21 tog jag clearblue ÄL test och fick glad gubbe. Så antog att jag ändå hade LH stegring och förhoppningsvis är fertil idag eller imorgon. Min fråga nu är - att min temp gick ner imorse efter att ha gått upp igår, gjorde ett till ÄL test som fortfarande har ett väl synligt streck men fortfarande inte lika starkt som kontrollstrecket. 
    Hur ska jag tänka?? Haha - ska vi köra som aldrig förr nu eller ska jag fortsätta smep tills äl stickorna är riktigt positiva? Eller ta clearblue gubbens indikation och köra på? 
    Jag känner alltid min ägglossning så jag kommer veta när den inträffat men då är det lite sent att bara hinna ha sex en gång och efter ägglossning. Vad jag förstår det som är det bättre att ha haft sex dagen innan och på ÄL dagen... inte när den inträffat. Mycket tankar nu. 

Svar på tråden BIM februari 2024