• Anonym (Mamma)

Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

Vi är i en knepig sits och det känns ganska låst.
    Vår sjuåring är extremt intelligent, men visar inte i närheten av allt i skolan. Där blir hon rastlös och orkar inte fokusera, blir flamsig etc. 

Vi och andra misstänker att det helt enkelt är för att hon är understimulerad, eftersom skolan inte anpassar hennes material. Skolan å andra sidan håller på att hon inte visat det och det, men de vägrar också testa henne. Så... Vi kommer ju inte vidare. Vi har en frustrerad dotter som inte vill gå till "den meningslösa skolan" längre och de håller på att hon inte alls kan det vi påstår...

Så hur kommer vi vidare?

• Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan
  • Anonym (D)

Första steget är inte nödvändigtvis att testa IQ utan att kolla var eleven ligger rent kunskapsmässigt och hur lätt eleven lär sig saker inom olika områden.

Lämpligen tar man som lågstadielärare hjälp av mellanstadielärare eller högstadielärare, eftersom en lågstadielärare inte nödvändigtvis kommer ihåg eller har lärt sig när olika moment täcks in.

Troligen får man dock en rätt så spretig bild, eftersom en 7-åring troligen inte har lärt sig alla begrepp och alla metoder.

Med min son hade man t.ex. kunnat se att han i åk 1 hade en taluppfattningsförmåga när det gäller positionssystemet för 10-tal som motsvarade mellanstadiet, men att han inte visste något om decimaltal. Han kunde addera och subtrahera tal i huvudet, men kunde inte uppställningar. Han förstod multiplikation, men kunde inte multiplikationstabellen. Så bäst hade varit om han hade fått vara med på en del genomgångar i 2-an och 3-an, men kanske fått slippa räkna alla tal i varje kapitel i 2-ans mattebok, utan hade fått fortsätta med samma moment i 3-ans bok, och kunnat fokusera på de svårare uppgifterna där. Samtidigt skulle han kanske gjort vissa moment i åk 5.s bok för att nöta in lite mer saker.  När nivån var jämnare skulle han kanske kunna delta i vissa genomgångar med mellanstadiets elever. 

Dock skulle den här modellen kräva en del koordination av scheman, speciellt med en elev som min son som inte låg före i läsning och skrivning utan bara i matte. Blir ju fel att missa lektioner man behöver för att få stimulans i enstaka ämnen. 

• AndreaBD
    Anonym (kalle) skrev 2022-11-28 14:38:05 följande:
    hon skrev ju att hon var bra på att stava på tyska
    Gjorde hon? Kanske läste jag för snabbt.
  • Anonym (Emsie)
    AndreaBD skrev 2022-11-28 09:55:11 följande:
    Allvarligt? I så fall bör man verkligen testa henne, då skulle hon ju vara ungefär 5 - 6 år före där också. Och du är säker på att hon förstår det hon läser? Jag är tyvärr lite osäker också vad man gör i såna fall. Har aldrig haft en sån och undervisar själv bl.a. engelska på högstadiet. Egentligen borde hon lära sig ett annat språk, så att hon har något att göra.

Förresten, jag hade en högbegåvad elev en gång som skulle lära sig tyska. Men han tappade suget för att han var så van vid att klara allt utan att anstränga sig. Det är något som kan vara bra att motverka tidigt. Det finns saker som hon inte kan än, och det vore bra för henne att ha såna utmaningar, istället för att flyta med och kunna allt. 
    Fast isf ska ts få till en utredning för särbegåvning privat om hon tror det. Min son läste harry potter på engelska när han var 8 år. Och fick sedan alla rätt på np i 6:-an. Och han är inte särbegåvad.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-28 16:04:06 följande:
    Fast isf ska ts få till en utredning för särbegåvning privat om hon tror det. Min son läste harry potter på engelska när han var 8 år. Och fick sedan alla rätt på np i 6:-an. Och han är inte särbegåvad.
    Att vara särbegåvad handlar om mer än att vara lättlärd. Men särbegåvning eller ej, de ska ändå få känna sig utmanade i skolan.
  • AndreaBD
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-28 16:04:06 följande:
    Min son fick också alla rätt på np i 6:an. Han läste Harry Potter i 6:an också. Men det var då...... jag tror 5. delen. TS pratade ju om 3. boken - som var en aning tjockare, men framför allt så var språket mer moget. De första två var barnböcker. Fyran och femman var riktigt tjocka böcker och det var ju snarare tonårsböcker. 
  • Anonym (Emsie)
    AndreaBD skrev 2022-11-28 16:55:55 följande:
    Min son fick också alla rätt på np i 6:an. Han läste Harry Potter i 6:an också. Men det var då...... jag tror 5. delen. TS pratade ju om 3. boken - som var en aning tjockare, men framför allt så var språket mer moget. De första två var barnböcker. Fyran och femman var riktigt tjocka böcker och det var ju snarare tonårsböcker. 
    Fast jag nämnde inte vilken bok han läste. Hann började läsa bok 1 i 2an och hade läst ut alla böcker någon gång i 3:an. 
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-28 16:46:58 följande:
    Att vara särbegåvad handlar om mer än att vara lättlärd. Men särbegåvning eller ej, de ska ändå få känna sig utmanade i skolan.
    du känner ditt barn och tror du att hon är särbegåvad sp kan du väl få till en utredning privat. Tänker att om man har en diagnos då är det lättare att ställa krav på skolan.

sen håller jag med om att alla barn ska bli sedda och känna sig utmanade i skolan men tyvärr saknas det resurser. Och då prioriteras barn som har det svårt.

är det något speciellt ämne som hon är extra duktig i? Kan hon isf ha lektioner med en högre årskurs i just  det ämnet? När min son gick i 2:n så var det en kille i hans parallellklass som hade matte med 6:orna.
  • AndreaBD
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-28 17:09:52 följande:
    Fast jag nämnde inte vilken bok han läste. Hann började läsa bok 1 i 2an och hade läst ut alla böcker någon gång i 3:an. 
    Nej, jag vet att du inte nämde det. Men jag antog att du då skulle skriva det. Men kan man verkligen läsa de sista två böckerna i den åldern? Jag menar, barn i den åldern skulle väl inte förstå allt som pågår där, mognadsmässigt alltså. Det är klart man kan läsa det, men greppar då inte allt. Skulle tro att en 8-åring skulle vara lite uttråkad där? 
  • Anonym (Emsie)
    AndreaBD skrev 2022-11-28 17:17:47 följande:
    Nej, jag vet att du inte nämde det. Men jag antog att du då skulle skriva det. Men kan man verkligen läsa de sista två böckerna i den åldern? Jag menar, barn i den åldern skulle väl inte förstå allt som pågår där, mognadsmässigt alltså. Det är klart man kan läsa det, men greppar då inte allt. Skulle tro att en 8-åring skulle vara lite uttråkad där? 

Varför skulle man bli uttråkad om man är intresserad? Och han kunde återberätta bättre än vad jag kunde och han kom ihåg detaljer.

min poäng var att det inte behöver tyda på särbegåvning Bara för att man läser harrry Potter i den åldern. 

• Anonym (Kia)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-28 17:41:52 följande:

Varför skulle man bli uttråkad om man är intresserad? Och han kunde återberätta bättre än vad jag kunde och han kom ihåg detaljer.

min poäng var att det inte behöver tyda på särbegåvning Bara för att man läser harrry Potter i den åldern. 

Oavsett om det är särbegåvåning, lättlärdhet eller lite smartare, måste ju barnet ändå få mötas på sin nivå och få stimulans och utmaning.
Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan