• Anonym (Mamma)

    Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

    Vi är i en knepig sits och det känns ganska låst.
    Vår sjuåring är extremt intelligent, men visar inte i närheten av allt i skolan. Där blir hon rastlös och orkar inte fokusera, blir flamsig etc. 


    Vi och andra misstänker att det helt enkelt är för att hon är understimulerad, eftersom skolan inte anpassar hennes material. Skolan å andra sidan håller på att hon inte visat det och det, men de vägrar också testa henne. Så... Vi kommer ju inte vidare. Vi har en frustrerad dotter som inte vill gå till "den meningslösa skolan" längre och de håller på att hon inte alls kan det vi påstår...

    Så hur kommer vi vidare?

  • Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan
  • Anonym (M)

    Jag arbetar som lärare och på vår skola samarbetar vi med elever över hela skolan. Ex är en elev långt fram så får denne böcker som passar även om det är flera årskurser upp och även är med andra klasser högre upp på vissa lektioner där det fungerar rent schemamässigt. Skolan bör ju dock se till att eleven får uppgifter på en lagom nivå, men som
    andra skriver så är det kanske svårt att hitta rätt nivå om hon inte visar vad hon kan och jag förstår att ni tycker skolan ska göra annorlunda, andra tester osv. Men vem ska göra dessa tester och när? Om ni fick bestämma helt hur skulle barnets skoldag se ut och i vilken årskurs ska hen ha sin hemvist? 

    När det kommer till att flytta upp elever så är det mer saker än bara kunskap som ska vägas in, något som väger tungt Är det sociala. Ett barn som är 7 år bör man nog inte flytta upp mer än max 1 årskurs med tanke på mognad i det sociala samspelet. 

  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-26 20:57:25 följande:
    Hon är inte stökig, hon är rastlös och hittar annat att sysselsätta sig med, men hon stör ingen annan.

    Du vet helt uppenbart inte vad det innebär. Klart att hon klarar dem egentligen, men hon orkar inte längre.
    Skicka med henne en mattebok på en lagom nivå och säg till henne att jobba i den när hon blir uttråkad. Mitt mellanbarn, som nu är i femman, har legat 3-4 årskurser före i just matte och det hon och läraren kom överens om var att hon gör de två sista (oftast svåraste) uppgifterna på sidan av det som klassen sysslar med. Om dessa går utan problem så jobbar hon på med sina egna matteböcker. Hon ska jobba självständigt och be om hjälp när läraren har tid eller få hjälp hemma. 

    Jag tycker att detta funkar bra då det kollar att hon inte har några luckor i sin kunskap och att hon även lär sig att på ett korrekt sätt visa sina uträkningar.

    I ettan lät läraren henne jobba med samma koncept som resten av klassen, fast på en högre nivå. Det krävde dock en hel del mer av läraren och kunde vara frustrerande när hon inte själv riktigt visste vilken nivå som var lämplig att satsa på. En mer strukturerad bok som systematiskt jobbar igenom olika koncept och hela tiden bygger upp nya färdigheter har fungerat bättre för mer självständiga studier.

    Min dotter har inte haft samma problem i andra ämnen, även om hon ofta och gärna fördjupar sig i olika saker som de jobbar med i klassen.

    Sedan får hon ju även träna på att göra tråkiga saker. Tala om strategier för att hålla koncentrationen och fokus uppe för att få ut det mesta av lektionerna. 
  • Xlr8

    Något är tämligen lurt, frågan är vart skon klämmer.
    Rent logiskt bör antingen skolan eller ts ha rätt.
    Har ts rätt verkar läraren inkompetent eller rent elak.
    Borde vara relativt lätt att snappa upp hur hon ligger till kunskapsmässigt. Om nu ts har rätt skulle det vara väldigt riskabelt att ej ge henne rätt material att arbeta med, då hon ej kan "bete" sig med för lätta uppgifter. Det smittar av sig och skapar en snöbollseffekt. För att snart ha nästan en hel klass som är sjövilda å inget produktivt blir gjort av någon.

    Har skolan rätt har en sjuåring sopat mattan med ts och totalt grundlurat ts. Detta ser man ibland oftast i andra kulturer än den svenska, nog för att tro på sina barns förmågor sällan är en negativ sak men det blir lite "Kim Jong I'll" över det hela(18/18 Hole in one första gången han spelade golf). När föräldrarna på fullaste allvar tror att deras barn är världens mästare på allt från den dagen dom föddes. Nekar hjälp skolan eller vården ger är så tragiskt att se. 

    Dessa 2 alternativt är i grovt sett det jag kan se vara orsaken till tråden, båda finner jag mindre trovärdig. 
    Jag var 16 då jag fick reda på att endast 4% av den svenska befolkningen har samma eller högre IQ än mig...

    Enda rådet jag kan ge försök arbete från en annan anfallsvinkel. Be någon annan titta på ev vägar framåt. 
    En annan lärare kanske kan kolla lite på det?
    Kolla dyslexi och ev andra neurologiska hinder.

  • Fjäril kär

    Grejen är ju att dom kan ju bara bedöma det hon faktiskt presterar i skolan. Att dom vet hon kan bättre gills liksom inte, hon måste ju visa i handling där och då att hon slutfört uppgifterna för att kunna få en mer aktuell bedömning och uppgifter. 

    Jag förstår att hon tröttnar och blir less men tyvärr hjälper det inte henne att stöka runt på lektionerna och börja strunta i att gå dit. Det beteendet kommer att läggas in i bedömningen.

    Min son är 14 och har legat långt före sedan förskoleklass och har hela tiden visat att han gillar skolan även om den ibland är tråkig och inte stimulerar honom. Han har gjort alla uppgifter, hjälper sina klasskamrater och tar egna initiativ till nya uppgifter. Sedan några år tillbaka ger skolan honom extra uppgifter. Han pluggar just nu gymnasiematte

  • Anonym (Mamma)

    Som sagt, hon stökar inte ... och DE vet att hon ligger före, det står tom i iup:n. Just nu läser hon hp och fången från azkaban. På engelska. Vi pratar inte engelska hemma mer än vilken svensk som helst, så det är inget hon fått "gratis" som modersmål eller dyl.

    De tycker att de har anpassat utan att det hjälpte, men det har de ju rent krasst inte, eftersom nivån fortfarande är för låg.
    Det handlar inte om att det de jobbar med är tråkigt för sig, men det är det för henne eftersom det är saker hon redan kan. 

  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-27 01:22:06 följande:

    Som sagt, hon stökar inte ... och DE vet att hon ligger före, det står tom i iup:n. Just nu läser hon hp och fången från azkaban. På engelska. Vi pratar inte engelska hemma mer än vilken svensk som helst, så det är inget hon fått "gratis" som modersmål eller dyl.

    De tycker att de har anpassat utan att det hjälpte, men det har de ju rent krasst inte, eftersom nivån fortfarande är för låg.
    Det handlar inte om att det de jobbar med är tråkigt för sig, men det är det för henne eftersom det är saker hon redan kan. 


    Du får ju tips och frågor varför svarar du inte på det och försöker ta till dig? Eller är du samma mamma som tidigare lagt ut trådar om olika situationer där skolan gör fel ? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2022-11-27 02:33:39 följande:
    Du får ju tips och frågor varför svarar du inte på det och försöker ta till dig? Eller är du samma mamma som tidigare lagt ut trådar om olika situationer där skolan gör fel ? 
    Jag svarar ju, men de flesta har helt fel uppfattning av situationen, så det finns inget att "ta till sig" där.
  • Anonym (Mamma)

    Och gällande att skicka med egna böcker. Det har vi provat, men de gick inte med på det.

  • Anonym (Ina)

    Alla dessa föräldrar med begåvade barn Flört

    Har också ett sådant. I samma ålder. Som ÄR flamsig och tramsig mellanåt. Och det ÄR omognad. Ditt barn må vara smart men helt enkelt inte mogen nog. Så jag förstår inte varför du pressar skolan på något som ditt barn uppebarligen inte klarar av. 

  • Anonym (Ina)

    Det är heller inte farligt att hon får jobba med saker som hon redan kan och träna sitt tålamod på det sättet och anpassa sig till gruppen. 

Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan