Anonym (Mamma) skrev 2022-11-26 20:57:25 följande:
Hon är inte stökig, hon är rastlös och hittar annat att sysselsätta sig med, men hon stör ingen annan.
Du vet helt uppenbart inte vad det innebär. Klart att hon klarar dem egentligen, men hon orkar inte längre.
Skicka med henne en mattebok på en lagom nivå och säg till henne att jobba i den när hon blir uttråkad. Mitt mellanbarn, som nu är i femman, har legat 3-4 årskurser före i just matte och det hon och läraren kom överens om var att hon gör de två sista (oftast svåraste) uppgifterna på sidan av det som klassen sysslar med. Om dessa går utan problem så jobbar hon på med sina egna matteböcker. Hon ska jobba självständigt och be om hjälp när läraren har tid eller få hjälp hemma.
Jag tycker att detta funkar bra då det kollar att hon inte har några luckor i sin kunskap och att hon även lär sig att på ett korrekt sätt visa sina uträkningar.
I ettan lät läraren henne jobba med samma koncept som resten av klassen, fast på en högre nivå. Det krävde dock en hel del mer av läraren och kunde vara frustrerande när hon inte själv riktigt visste vilken nivå som var lämplig att satsa på. En mer strukturerad bok som systematiskt jobbar igenom olika koncept och hela tiden bygger upp nya färdigheter har fungerat bättre för mer självständiga studier.
Min dotter har inte haft samma problem i andra ämnen, även om hon ofta och gärna fördjupar sig i olika saker som de jobbar med i klassen.
Sedan får hon ju även träna på att göra tråkiga saker. Tala om strategier för att hålla koncentrationen och fokus uppe för att få ut det mesta av lektionerna.