Anonym (Puh) skrev 2022-11-27 09:45:33 följande:
Ännu en förälder med ett överintelligent barn alltså? Suck. Och skolan menar du ser inte detta?
Jag arbetar inom skolan, har själv särbegåvade barn och ja, det är otroligt vanligt att skolorna inte ser detta! Det är inte förrän på senare år som Skolverket mer aktivt försöker sprida denna informationen tex, men det tar oerhörd mängder tid. Jag är också med i ett närverk för föräldrar till särbegåvade barn. Det behöver inte vara ett problem att vara högt begåvad, men det finna barn som utöver det har något annat (tex autism) och då blir det genast krångligare.
Mina egna barns högstadietid var minst sagt problematisk och det var inte förrän efter de hade slutat där som den skolan lärde sig mer om detta. Jag har barn (nu vuxna) som är vad som kallas "2E". Det kan du kolla upp TS.
Det behöver inte vara så att ditt barn räkans dit, men om man genomgår en BUP-utredning inom NPF-spektrat så kommer ni samtidigt få se tester som rör intelligens, så försök få till en kontakt med BUP är mitt tips.
En bra beskrivning för särbegåvade är att skolan är ungefär som att man ska tvingas cykla så
långsamt man kan utan att trilla av cykeln. Prova det får ni se hur svårt det faktiskt blir.
Eller om man som vuxen skulle sitta på en föreläsning där informationen är "Nu när ni ska ta anteckningar ska ni skriva A - B - C osv - hela alfabetet, och när ni gjort det ska ni skriva A - B - C igen. Fyll hela sidan så att ni verkligen kan alla bokstäver. Sen ska vi skriva de gemena också : a - b- c och så en gång till! När vi har gjort DET - då ska jag börja själva föreläsningen och då kan ni ta egna anteckningar".
Vi alla vuxna hade garanterat blivit rastlösa, inte orkat sitta kvar, smugit ut på toa osv, under alfabetsdelen samt känt att det var helt meningslöst.