• Anonym (Mamma)

Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

Vi är i en knepig sits och det känns ganska låst.
    Vår sjuåring är extremt intelligent, men visar inte i närheten av allt i skolan. Där blir hon rastlös och orkar inte fokusera, blir flamsig etc. 

Vi och andra misstänker att det helt enkelt är för att hon är understimulerad, eftersom skolan inte anpassar hennes material. Skolan å andra sidan håller på att hon inte visat det och det, men de vägrar också testa henne. Så... Vi kommer ju inte vidare. Vi har en frustrerad dotter som inte vill gå till "den meningslösa skolan" längre och de håller på att hon inte alls kan det vi påstår...

Så hur kommer vi vidare?

• Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan
  • Anonym (Maja)

Fy fan. Låter som min brors skolgång. Han läste kapitelböcker som treåring - så kommer han glad och nervös till ettan för att få lära sig massa nytt! ...han fick färglägga bokstäver. Samma med matematiken där han kunde lösa ekvationer som jag själv tragglade med i högstadiet ...vid 6 års ålder. Han var så fruktansvärt uttråkad hela låg- och mellanstadiet att han inte visste var han skulle ta vägen! Först på högstadiet förstod lärarna hur oerhört begåvad han var. Och jag har suttit och trott att skolan blivit bättre på att anpassa utbildningen utefter det enskilda barnets behov - vad besviken jag blir att det inte verkar vara så!

• Anonym (D)

Med två barn på olika skolor har vi sett exempel på både fantastiska lärare och fullständigt inkompetenta lärare, både vad gäller kunskap i olika ämnen och förmåga att hantera problem i klassen.

Ibland när vi fått veckobrev har vi undrat om man ska skratta eller gråta åt syftningsfelen. När vi påpekade att sonen kände sig otrygg i skolan när en klasskamrat misshandlat flera klasskamrater ,och läraren menade att man inte alltid kan känna sig trygg var ialla fall skrattet långt borta. 
    Vi fick lära dottern att det var bäst att ignorera alla stavfel hennes lärare i 2;a klass gjorde. Dock gick gränsen för hennes del när läraren skrev "Trevligt påsklåv" på tavlan- då smet hon in på rasten och ändrade...

Det är tufft för lärare att hinna med att undervisa alla elever, men att vägra låta föräldrarna till en elev i 3:an skicka med mer utmanande material låter mer som en prestigefråga än ett resursproblem. 

Själv minns jag massvis av extraböcker som inte gav något från skolan. På lågstadiet hade jag oftast en bok att läsa under bänken Det gjorde att jag hade något att göra när jag gjort det jag skulle, och tack och lov hade jag en lärare som låtsades att hon inte såg något... 

• Anonym (Emsie)
    Anonym (Bhv) skrev 2022-11-27 07:53:58 följande:

Jag arbetar med bedömning av barns  utveckling och identifierar avvikelser och utreder. Min erfarenhet är att föräldrar till barn med neuropsykiatriska diagnoser ofta vill se sitt barn som högintelligent samtidigt som de inte vill ta till sig att de har samspelssvårigheter. De varven kan memorera, rabbla alfabet, siffror, gärna på engelska, mer inlärt/repetitivt beteende, men de vet inte hur de skall använda kunskapen . 

Att ett barn är motoriskt orolig o rastlöst kan vara tecken på samspelssvårigheter, alltså barnet kan mycket men bara när han/hon vill, när det är på dennes villkor. 
    Men man måste också kunna göra saker som andra ber om. 

Skulle prata med skolan om neuropsykiatris utredning, autismliknande tillstånd eller adhd? 

Det är bra att barn som har en diagnos får en diagnos men ni som arbetar med det här sätter ju diagnos på allt som är lite avvikande. så jag vet inte om jag skulle tekommendera en npf utredning. Vi har iaf inte bra erfarenhet, vår som har en Adhd diagnos. Det står saker i utredningen som inte stämmer. Tex att det sker konflikter på skolan (varken vi eller skolan har sagt det), att han är intensiv och impulsiv i lek med kamrater ( varken vi eller skolan upplever det. Under utredningens gång så fick han migrän vid 2 tillfälle. Och de vägrade avbryta testerna fast han satt och grät för han hade ont i huvudet. Sedan sa dem att han ska kunna räkna från 20-0 baklänges ( han var nyss fyllda 6) vilket jag tycker är orimligt fö jag tror inte de först 6-åringar kan det speciellt inte om man aldrig själv suttit med barnet. Han kunde dock från 10-0. Sedan har han även en fysisk diagnos som han haft sedan födselömsom inte syns Som de inte tog hänsyn till. 

• Anonym (Emsie)

Hur funkar ditt barn socialt? min bästa kompis jobbar som lärare och har stött på en del srbegåbade barn. Gemensamt för alla är att de har haft svårigheter med det sociala. Hade jag haft ett särbegåvat barn hade jag nog mer försökt satsa på att få till den sociala biten. 

• Brightside

Hur vet ni att hon är intelligent?

• Kockobello
    Faxze skrev 2022-11-27 18:59:24 följande:
    Det stämmer inte. Jag arbetar på en lärarutbildning och det är många som inte klarar utbildningen. Jag undervisade nyss på andra året för grundlärare och där var det bara 2/3 kvar av de som började för två år sedan. Av de som är kvar var det under 50% som klarade ordinarie tenta på den kursen. Efter termin 4 brukar vi ha ungefär hälften kvar av de som påbörjade utbildningen så det är många som inte klarar kurserna.

Det är lätt att komma in på utbildningen, men många kommer alltså inte igenom utbildningen. Inte hos oss i alla fall. 

De flesta studenter som inte klarar utbildningen gör det på grund av brister i språk och/eller matematik. 
    Det låter ju bra. Men undrar hur det ser ut på övriga lärosäten. 
  • Kockobello
    Anonym (D) skrev 2022-11-27 22:41:19 följande:

Med två barn på olika skolor har vi sett exempel på både fantastiska lärare och fullständigt inkompetenta lärare, både vad gäller kunskap i olika ämnen och förmåga att hantera problem i klassen.

Ibland när vi fått veckobrev har vi undrat om man ska skratta eller gråta åt syftningsfelen. När vi påpekade att sonen kände sig otrygg i skolan när en klasskamrat misshandlat flera klasskamrater ,och läraren menade att man inte alltid kan känna sig trygg var ialla fall skrattet långt borta. 
    Vi fick lära dottern att det var bäst att ignorera alla stavfel hennes lärare i 2;a klass gjorde. Dock gick gränsen för hennes del när läraren skrev "Trevligt påsklåv" på tavlan- då smet hon in på rasten och ändrade...

Det är tufft för lärare att hinna med att undervisa alla elever, men att vägra låta föräldrarna till en elev i 3:an skicka med mer utmanande material låter mer som en prestigefråga än ett resursproblem. 

Själv minns jag massvis av extraböcker som inte gav något från skolan. På lågstadiet hade jag oftast en bok att läsa under bänken Det gjorde att jag hade något att göra när jag gjort det jag skulle, och tack och lov hade jag en lärare som låtsades att hon inte såg något... 

Vi fick också konstiga veckobrev med alla möjliga felstavningar.

Ingen reklam, direkt.
  • Anonym (D)

Min favorit var  veckobrevet där vi fick veta att inte bara Lena utan också Anna undervisade barnen i svenska, förrutom Marie. 

Jag kunde inte motstå ett "Alla barnen-skämt" med maken. "Alla barnen hade lektion i svenska, förrutom Marie, för att hon ville vara fri". 

Till saken hör att Marie var läraren som inte kunde stava till lov, så hon kanske skulle behövt vara med på lektionerna i stavning i alla fall. Alternativt varit ämneslärare på högstadiet i ett annat ämne än svenska. 

• Anonym (Kia)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-27 23:31:44 följande:

Hur funkar ditt barn socialt? min bästa kompis jobbar som lärare och har stött på en del srbegåbade barn. Gemensamt för alla är att de har haft svårigheter med det sociala. Hade jag haft ett särbegåvat barn hade jag nog mer försökt satsa på att få till den sociala biten. 

Då rekommenderar jag din bästa kompis att fördjupa sig lite i särbegåvning. Särbegåvning är absolut inte synonymt med att inte fungera socialt. Det är på grund av lärare som din kompis, som många av de här barnen fortsätter lida sig igenom skolan. 

Mitt barn har inte några sociala svårigheter, vare sig med äldre, yngre eller jämnåriga barn. Hon kan däremot tycka att det är provocerande att spela spel med barn som inte kan förstå regler och drar sig därmed gärna för det. Hon finner det rent provocerande att förklara spelupplägg och regler för någon som inte förstår eller medvetetet fuskar. Och det har jag full förståelse för!

• Anonym (Maja)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-27 23:31:44 följande:

Det är ju detta som är en del av problemet. De flesta särbegåvade barnen har inte problem med det sociala samspelet - men just för att många tror det så är det bara de särbegåvade barnen med sociala problem som "märks". Övriga flyger under radarn.
Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan