• Anonym (Mamma)

Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

Vi är i en knepig sits och det känns ganska låst.
    Vår sjuåring är extremt intelligent, men visar inte i närheten av allt i skolan. Där blir hon rastlös och orkar inte fokusera, blir flamsig etc. 

Vi och andra misstänker att det helt enkelt är för att hon är understimulerad, eftersom skolan inte anpassar hennes material. Skolan å andra sidan håller på att hon inte visat det och det, men de vägrar också testa henne. Så... Vi kommer ju inte vidare. Vi har en frustrerad dotter som inte vill gå till "den meningslösa skolan" längre och de håller på att hon inte alls kan det vi påstår...

Så hur kommer vi vidare?

• Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan
  • Anonym (D)

Problemet är att skolorna ofta har dålig koll på hur de ska hantera barn som har extremt lätt att lära, och att lärarna inte heller vet vem de ska vända sig till för att få hjälp. 

Sedan har många lärare fördomar om att barn som inte är "duktiga" på att visa att de kan inte kan vara väldigt begåvade. Ett högpresterande barn klarar ofta av att göra arbetsbladen, ett särbegåvat barn ser det kanske som en förolämpning att behöva göra saker hen har kunnat i flera år och som är löjligt enkla.

Min son tyckte att lärarens förslag på "svåra" matematikuppgifter i 3:an var löjliga, eftersom de var på sådant han kunde när han var 6-7 år. Han tyckte han lärde sig mer med mig på 10 minuter än vad han lärt sig på ett år i skolan, och jag önskar att det berodde på att jag var en så fantastisk pedagog och inte på att hans lärare inte tog till sig det jag berättade för dem. 

• Jemp
    AndreaBD skrev 2022-11-28 10:44:19 följande:
    Ja, jag förstår att det inte är lätt. Ofta kan inte de enskilda lärarna bestämma sånt helt. Oftast har man anvisningar att göra på ett visst sätt, och ibland vet lärarna också att om de nu ger ett barn svårare material så är det ju bara för sysselsättnings skull. Dvs. eleven kan ju inte få ett godkänd betyg för en högre årskurs. Kanske skulle det även gå teoretiskt, men skolor är inte förberedda på såna situationer. 
    Hmm vore intressant att höra om nån har erfarenhet av hur det funkar kring just detta, dvs att kunna tillgodoräkna sig det man läser som ung ifall det baseras på befintliga högre kurser- problemet kommer ju återupprepas sen då. Alt om det löst sig på annat sätt.
  • pyssel
    Jemp skrev 2022-11-28 11:53:11 följande:
    Hmm vore intressant att höra om nån har erfarenhet av hur det funkar kring just detta, dvs att kunna tillgodoräkna sig det man läser som ung ifall det baseras på befintliga högre kurser- problemet kommer ju återupprepas sen då. Alt om det löst sig på annat sätt.
    Prövning Glad 
    Rullar man ner står det mer och mer om att göra det av anledningen i tråden 

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-for-betyg
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2022-11-28 12:42:41 följande:
    Prövning Glad 
    Rullar man ner står det mer och mer om att göra det av anledningen i tråden 

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-for-betyg
    Nja, men det här med prövning ger ju inte alla möjligheter. Jag menar om man skulle vilja att ett barn tentar av något ämne och - bara som exempel - för årskurs 7, så verkar inte detta gå. Det går bara för årskurs 9 vad jag har förstått. 
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2022-11-28 12:48:04 följande:
    Nja, men det här med prövning ger ju inte alla möjligheter. Jag menar om man skulle vilja att ett barn tentar av något ämne och - bara som exempel - för årskurs 7, så verkar inte detta gå. Det går bara för årskurs 9 vad jag har förstått. 
    Vilket är självklart - Du tentar ju av ett slutbetyg för åk 7-9, alltså hela kursen. Att riva av de svåraste uppgifterna på områdena som läraren planerat för varje termin plus ett NP är ett exempel på vad som skulle kunna vara en prövning. Eller göra ett gammalt NP först (vet inte om man får rekvirera extra prov av de nya NP till andra elever..) och sedan lägga till områden prövningsansvarig lärare inte tyckte NP prövade.

Det är på gymnasiet du tentar av kurser istället för hela stadier. 
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2022-11-28 10:56:14 följande:

Det är skolpsykologen som ska göra test. Och det kallas för WISC-test. Det är en allmän begåvningstest för barn. 

Och det är inte läraren som avgör sånt, det är skolans hälsoteam - sorry, jag minns inte alla detaljer, har jobbat i specialskola länge. Läraren kan väl skicka dit en förfrågan, be dem ta upp frågan om man kan testa barnet.  

Jag tror tyvärr man är hänvisad till andra kanaler (så är det här iaf) med dagens tryck på de centrala elevhälsorna, eftersom detta inte är något de är ålagda... Skolpsykologer har bordet fullt av utredningarna mot "annan skolform" (särskola) = något man är ålagd, och WISC:en är "vikt" för dessa ärenden. 
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2022-11-28 13:25:54 följande:
    Vilket är självklart - Du tentar ju av ett slutbetyg för åk 7-9, alltså hela kursen. Att riva av de svåraste uppgifterna på områdena som läraren planerat för varje termin plus ett NP är ett exempel på vad som skulle kunna vara en prövning. Eller göra ett gammalt NP först (vet inte om man får rekvirera extra prov av de nya NP till andra elever..) och sedan lägga till områden prövningsansvarig lärare inte tyckte NP prövade.

Det är på gymnasiet du tentar av kurser istället för hela stadier. 
    Precis. Jag menar också - kanske ska man då inte tänka betyg, men samtidigt så kan det ju hända att eleven eller också dennes föräldrar kommer att undra varför man inte får någon slags feedback i form av betyg fram till slutet. 

Med elever som ligger före blir det ju då på samma sätt som med elever som ligger efter, de ligger inte i takt och får därför inte betyg som bekräftelse. Eller visst får den som ligger före betyg - men bara den vanliga, efter årskursen hen går i. Inte efter årskursen som hen klarar av. Ändå fram till 9:an. 
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2022-11-28 13:39:25 följande:
    Jag tror tyvärr man är hänvisad till andra kanaler (så är det här iaf) med dagens tryck på de centrala elevhälsorna, eftersom detta inte är något de är ålagda... Skolpsykologer har bordet fullt av utredningarna mot "annan skolform" (särskola) = något man är ålagd, och WISC:en är "vikt" för dessa ärenden. 
    Så kan det förstås vara. Privat psykolog? Jag funderade nästan på BUP, men det vore förstås lite märkligt att gå dit med ett barn som inte har brister utan snarare mer än normal förmåga. Jag menar, jag skulle förstå om man inte vill göra det. Och de har också fullt upp.

Men WISC-test är i alla fall det som skulle krävas. 
  • Anonym (kalle)
    AndreaBD skrev 2022-11-28 10:14:16 följande:
    Det var konstigt. Just tyskan är ju så pålitlig när det gäller det, fasta regler, knappt några undantag.
    hon skrev ju att hon var bra på att stava på tyska
Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan