• Anonym (Mamma)

Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

Vi är i en knepig sits och det känns ganska låst.
    Vår sjuåring är extremt intelligent, men visar inte i närheten av allt i skolan. Där blir hon rastlös och orkar inte fokusera, blir flamsig etc. 

Vi och andra misstänker att det helt enkelt är för att hon är understimulerad, eftersom skolan inte anpassar hennes material. Skolan å andra sidan håller på att hon inte visat det och det, men de vägrar också testa henne. Så... Vi kommer ju inte vidare. Vi har en frustrerad dotter som inte vill gå till "den meningslösa skolan" längre och de håller på att hon inte alls kan det vi påstår...

Så hur kommer vi vidare?

• Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan
  • Anonym (Aa)

Frågade min särbegåvade son vad han hade behövt på lågstadiet för att det skulle ha varit bättre. En fritidssysselsättning där han fått utlopp för sin begåvning var hans svar. 

Är själv särbegåvad. Kommer ihåg skolan som ett evigt väntande på att få lära sig något. Tänker att det är oerhört viktigt att hitta uppgifter som utmanar. Skolan handlar inte bara om att kunna, utan att lära att lära. För mig som för många andra, så tappade jag det när materialet blev svårare krävde inläsning. Jag hade ingen aning om hur jag skulle göra.  

• Kockobello
    Brightside skrev 2022-11-28 20:12:01 följande:

Ditt barn låter inte högintelligent. 

Hur låter man högintelligent?

Låter man illa? 

Låter det högt? 
  • Brightside
    Kockobello skrev 2022-11-28 20:24:35 följande:
    Hur låter man högintelligent?

Låter man illa? 

Låter det högt? 
    Högintelligens har ju inget att göra med hur någon låter. Utan handlar om dess kognitiva förmågar. 
  • Kockobello
    Brightside skrev 2022-11-28 20:29:51 följande:
    Högintelligens har ju inget att göra med hur någon låter. Utan handlar om dess kognitiva förmågar. 
    Åhå. Tack, då vet jag.
  • Brightside
    Kockobello skrev 2022-11-28 20:35:11 följande:
    Åhå. Tack, då vet jag.
    Tänk dig för nästan gång du försöker göra narr av någon. 
  • Anonym (Aa)
    Brightside skrev 2022-11-28 20:12:01 följande:

Ditt barn låter inte högintelligent. 

Du måste vara oerhört intelligent som kan göra denna bedömning baserat på information på ett forum. Får jag fråga vad i TS information som gjorde att du kom fram till att TS barn inte är högintelligent? Uppriktigt intresserad.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Aa) skrev 2022-11-28 21:06:13 följande:
    Du måste vara oerhört intelligent som kan göra denna bedömning baserat på information på ett forum. Får jag fråga vad i TS information som gjorde att du kom fram till att TS barn inte är högintelligent? Uppriktigt intresserad.
    Det vill jag också veta, för jag har ju knappt gått in på några detaljer alls.
  • Kockobello
    Han är mycket intelligent. Han har nyss lärt mig att intelligens inte hörs, men tydligen kan man ändå låta högintelligent. 

Hmmmm.
  • Brightside
    Därför att det handlar om att måla ut sig själv och sitt barn som begåvad, ger lite endorfinkickar. Sen är vanligt förekommande att barn som är smarta tidigt i livet inte är lika smarta som vuxna. Så hon har en aspig ADHD unge att vänta sig. 
  • Anonym (Mamma)
    Brightside skrev 2022-11-28 21:15:54 följande:
    Därför att det handlar om att måla ut sig själv och sitt barn som begåvad, ger lite endorfinkickar. Sen är vanligt förekommande att barn som är smarta tidigt i livet inte är lika smarta som vuxna. Så hon har en aspig ADHD unge att vänta sig. 
    Hahaha, förlåt men herregud nej. Jag hade mycket hellre önskat att barnen bara följde normen, för det är skitjobbigt att ha det såhär. Definitivt inga endorfinkickar i att ens dotter ständigt kommer hem ledsen och inte vill gå till skolan för att hon ändå inte lär sig något.
  • Brightside
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-28 21:20:19 följande:
    Hahaha, förlåt men herregud nej. Jag hade mycket hellre önskat att barnen bara följde normen, för det är skitjobbigt att ha det såhär. Definitivt inga endorfinkickar i att ens dotter ständigt kommer hem ledsen och inte vill gå till skolan för att hon ändå inte lär sig något.
    Sen brukar flickor vara mer utvecklade än jämnåriga pojkar, så då kan det verka som hon är särbegåvad för en östrogenfylld morsa som själv kanske inte är den skarpaste kniven i lådan. Mäns hjärnor utvecklas ändå upp i 25-30 årsåldern. Kom tillbaka då och berätta hur begåvad din fjortisdotter är. 
  • Anonym (Aa)
    Brightside skrev 2022-11-28 21:15:54 följande:
    Jag måste säga att ditt svar inte riktigt ger mig svar på hur du kom fram till din bedömning av TS barn. Ditt svar låter mer som att du hyser agg mot människor som har en (sär)begåvning. Har du funderat på varför du hyser agg? 

Och oavsett om ett barn är särbegåvat, tidig i utvecklingen eller tom en "blivande aspig ADHD unge" så har barnet ifråga rätt till att bli utmanat på sin nivå.  För precis som du skriver kan ett barn vara öppet för inlärning tidigt och ett annat senare. Missar man ett barn som är tidigt så är det inte säkert att det går att ta igen. Särskilt inte om barnet blivit tillplattad av negativ bekräftelse på sitt intresse att lära och tappat lusten att lära.   
Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan