Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

Vi är i en knepig sits och det känns ganska låst.
    Vår sjuåring är extremt intelligent, men visar inte i närheten av allt i skolan. Där blir hon rastlös och orkar inte fokusera, blir flamsig etc. 

Vi och andra misstänker att det helt enkelt är för att hon är understimulerad, eftersom skolan inte anpassar hennes material. Skolan å andra sidan håller på att hon inte visat det och det, men de vägrar också testa henne. Så... Vi kommer ju inte vidare. Vi har en frustrerad dotter som inte vill gå till "den meningslösa skolan" längre och de håller på att hon inte alls kan det vi påstår...

Så hur kommer vi vidare?

• Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Rftt) skrev 2022-11-26 19:31:30 följande:

På vilket sätt har hon visat att hon är högintelligent? Inom vilka områden?
    Kan ni hemma försöka komma på vad hon behöver extra utmaning i och på vilket sätt?

Samtliga skulle jag säga. I tal, läsning, resonerande, språk, matte... Allmänt mogen för sin ålder. Troligtvis särbegåvad, men inte blivit testad än.
  • Anonym (Mamma)
    lövet2 skrev 2022-11-26 19:53:16 följande:

Hur fungerade det i förskoleklassen? De rapporterar ju vidare till nästa klasslärare, så skolan borde veta redan om hon ligger långt före sina jämnåriga. Jag vet inte riktigt hur du menar med att testa henne? En lärare ska normalt sett bara kunna individanpassa uppgifterna. Där några barn tragglar bokstäver får andra barn en bänkbok att lästräna med.

Det är ju möjligt att det inte är brist på utmaningar som stör henne, utan helt enkelt bara att det är många barn, mycket ljud och mycket som händer i klassrummet.

Som nu. Vi har försökt sedan start att få anpassat eller uppflyttning, men inget händer. De vet att hon är före, men de förstår inte HUR mycket före. Den lilla anpassning hon fått är ett skämt.
  • Anonym (Mamma)
    Citronella skrev 2022-11-26 19:57:36 följande:

Vilka tester är det du menar? Det är inget skolan gör utan något ni får göra på fritiden och du får betala för själv. Visar hon ingen särskild begåvning i skolan så är hon troligtvis helt normal. 

Genom att ge henne material på den nivå vi säger att hon ligger.

Vi har köpt egna böcker till henne som hon sitter med hemma, Just nu treans, men de börjar hon tycka är för lätta, så vi ska köpa fyrans snart.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2022-11-26 20:00:06 följande:

Kolla in facebookgruppen filurum så kanske du kan få tips där. 

De är skyldiga att anpassa men barnet måste naturligtvis visa det också. Går hon att resonera med kring det?

Hon skulle ju visa det om de gav henne på rätt nivå, men nu är även "anpassningen" så låg nivå att hon blir frustrerad. Jag har pratat med henne om att det är viktigt att hon gör det hon ska ändå och hon säger att hon försöker, men när det är samma sak dag efter dag går det inte. Hon börjar bli seriöst deprimerad och tycker det är meningslöst att gå dit.

Jag har "tyvärr" inte fb, men tack ändå för tipset.
  • Anonym (Mamma)
    Citronella skrev 2022-11-26 20:13:00 följande:

Har hon inte visat att hon kan det de lär sig nu kommer hon inreda svårare material. 

Hon har visat det, men hon tröttnar och orkar inte efter en stund. De kallar det för "omognad", men det är inte alls det som är grejen.
  • Anonym (Mamma)

Som sagt, de VET att hon ligger före, men de förstår inte HUR mycket före hon är. De tycker att de anpassat, men hon är fortfarande lika rastlös... För anpassningen ännu är för låg nivå.

• Anonym (Mamma)
    Citronella skrev 2022-11-26 20:54:10 följande:
    I en absolut majoritet av fallen beror inte stök i klassrummet på särbegåvning och är man särskild begåvad klarar man av vanliga uppgifter sen kan man möjligtvis stöka när man är klar. 
    Hon är inte stökig, hon är rastlös och hittar annat att sysselsätta sig med, men hon stör ingen annan.

Du vet helt uppenbart inte vad det innebär. Klart att hon klarar dem egentligen, men hon orkar inte längre.
  • Anonym (Mamma)

Som sagt, hon stökar inte ... och DE vet att hon ligger före, det står tom i iup:n. Just nu läser hon hp och fången från azkaban. På engelska. Vi pratar inte engelska hemma mer än vilken svensk som helst, så det är inget hon fått "gratis" som modersmål eller dyl.

De tycker att de har anpassat utan att det hjälpte, men det har de ju rent krasst inte, eftersom nivån fortfarande är för låg.
    Det handlar inte om att det de jobbar med är tråkigt för sig, men det är det för henne eftersom det är saker hon redan kan. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2022-11-27 02:33:39 följande:
    Du får ju tips och frågor varför svarar du inte på det och försöker ta till dig? Eller är du samma mamma som tidigare lagt ut trådar om olika situationer där skolan gör fel ? 
    Jag svarar ju, men de flesta har helt fel uppfattning av situationen, så det finns inget att "ta till sig" där.
  • Anonym (Mamma)

Och gällande att skicka med egna böcker. Det har vi provat, men de gick inte med på det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Ina) skrev 2022-11-27 07:00:08 följande:

Det är heller inte farligt att hon får jobba med saker som hon redan kan och träna sitt tålamod på det sättet och anpassa sig till gruppen. 

Det är inte omognad i mitt barns fall. Tom skolsköterskan är på min linje där.
    Ska hon behöva bli deprimerad och tappa lusten att lära tycker du? För det är precis ditåt vi är på väg.

Jag ger upp på tråden. Så många okunniga som absolut måste uttala sig om saker de inte förstår.
    Förstår inte varför det är så svårt att acceptera att det faktiskt finns högintelligenta barn och att föräldrar faktiskt kan veta vad de pratar om. Har ett barn som har det svårt i skolan också, inte heller där ges de anpassningar som behövs.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Autism?) skrev 2022-11-27 09:03:00 följande:
    Tja, det kan man ju tycka, men hela grundskolan bygger på repetition. Vi har också intelligenta barn men de river av uppgifterna snabbt, och därefter har de fått extra uppgifter att jobba med. Livet går inte alltid ut på att ha kul. 
    De får alltså svårare uppgifter som belöning?

Tycker det är helt feltänkt. Kan barnen redan det de gör borde de få göra annat från start.
  • Anonym (Mamma)
    AndreaBD skrev 2022-11-28 09:55:11 följande:
    Allvarligt? I så fall bör man verkligen testa henne, då skulle hon ju vara ungefär 5 - 6 år före där också. Och du är säker på att hon förstår det hon läser? Jag är tyvärr lite osäker också vad man gör i såna fall. Har aldrig haft en sån och undervisar själv bl.a. engelska på högstadiet. Egentligen borde hon lära sig ett annat språk, så att hon har något att göra.

Förresten, jag hade en högbegåvad elev en gång som skulle lära sig tyska. Men han tappade suget för att han var så van vid att klara allt utan att anstränga sig. Det är något som kan vara bra att motverka tidigt. Det finns saker som hon inte kan än, och det vore bra för henne att ha såna utmaningar, istället för att flyta med och kunna allt. 

Ja hon förstår. Hon är flytande i engelska.

Vi tränar franska hemma och det tycker hon är kul, men det får de ju inte i skolan förens sexan tyvärr.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-28 16:04:06 följande:
    Fast isf ska ts få till en utredning för särbegåvning privat om hon tror det. Min son läste harry potter på engelska när han var 8 år. Och fick sedan alla rätt på np i 6:-an. Och han är inte särbegåvad.
    Att vara särbegåvad handlar om mer än att vara lättlärd. Men särbegåvning eller ej, de ska ändå få känna sig utmanade i skolan.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Aa) skrev 2022-11-28 21:06:13 följande:
    Du måste vara oerhört intelligent som kan göra denna bedömning baserat på information på ett forum. Får jag fråga vad i TS information som gjorde att du kom fram till att TS barn inte är högintelligent? Uppriktigt intresserad.
    Det vill jag också veta, för jag har ju knappt gått in på några detaljer alls.
  • Anonym (Mamma)
    Brightside skrev 2022-11-28 21:15:54 följande:
    Därför att det handlar om att måla ut sig själv och sitt barn som begåvad, ger lite endorfinkickar. Sen är vanligt förekommande att barn som är smarta tidigt i livet inte är lika smarta som vuxna. Så hon har en aspig ADHD unge att vänta sig. 
    Hahaha, förlåt men herregud nej. Jag hade mycket hellre önskat att barnen bara följde normen, för det är skitjobbigt att ha det såhär. Definitivt inga endorfinkickar i att ens dotter ständigt kommer hem ledsen och inte vill gå till skolan för att hon ändå inte lär sig något.
Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan