• Anonym (Aa)

Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

Frågade min särbegåvade son vad han hade behövt på lågstadiet för att det skulle ha varit bättre. En fritidssysselsättning där han fått utlopp för sin begåvning var hans svar. 

Är själv särbegåvad. Kommer ihåg skolan som ett evigt väntande på att få lära sig något. Tänker att det är oerhört viktigt att hitta uppgifter som utmanar. Skolan handlar inte bara om att kunna, utan att lära att lära. För mig som för många andra, så tappade jag det när materialet blev svårare krävde inläsning. Jag hade ingen aning om hur jag skulle göra.  

• Anonym (Aa)
    Brightside skrev 2022-11-28 20:12:01 följande:

Ditt barn låter inte högintelligent. 

Du måste vara oerhört intelligent som kan göra denna bedömning baserat på information på ett forum. Får jag fråga vad i TS information som gjorde att du kom fram till att TS barn inte är högintelligent? Uppriktigt intresserad.
  • Anonym (Aa)
    Brightside skrev 2022-11-28 21:15:54 följande:
    Därför att det handlar om att måla ut sig själv och sitt barn som begåvad, ger lite endorfinkickar. Sen är vanligt förekommande att barn som är smarta tidigt i livet inte är lika smarta som vuxna. Så hon har en aspig ADHD unge att vänta sig. 
    Jag måste säga att ditt svar inte riktigt ger mig svar på hur du kom fram till din bedömning av TS barn. Ditt svar låter mer som att du hyser agg mot människor som har en (sär)begåvning. Har du funderat på varför du hyser agg? 

Och oavsett om ett barn är särbegåvat, tidig i utvecklingen eller tom en "blivande aspig ADHD unge" så har barnet ifråga rätt till att bli utmanat på sin nivå.  För precis som du skriver kan ett barn vara öppet för inlärning tidigt och ett annat senare. Missar man ett barn som är tidigt så är det inte säkert att det går att ta igen. Särskilt inte om barnet blivit tillplattad av negativ bekräftelse på sitt intresse att lära och tappat lusten att lära.   
Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan