• Anonym (Mamma)

Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

Vi är i en knepig sits och det känns ganska låst.
    Vår sjuåring är extremt intelligent, men visar inte i närheten av allt i skolan. Där blir hon rastlös och orkar inte fokusera, blir flamsig etc. 

Vi och andra misstänker att det helt enkelt är för att hon är understimulerad, eftersom skolan inte anpassar hennes material. Skolan å andra sidan håller på att hon inte visat det och det, men de vägrar också testa henne. Så... Vi kommer ju inte vidare. Vi har en frustrerad dotter som inte vill gå till "den meningslösa skolan" längre och de håller på att hon inte alls kan det vi påstår...

Så hur kommer vi vidare?

• Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-26 20:03:11 följande:
    Hon skulle ju visa det om de gav henne på rätt nivå, men nu är även "anpassningen" så låg nivå att hon blir frustrerad. Jag har pratat med henne om att det är viktigt att hon gör det hon ska ändå och hon säger att hon försöker, men när det är samma sak dag efter dag går det inte. Hon börjar bli seriöst deprimerad och tycker det är meningslöst att gå dit.

Jag har "tyvärr" inte fb, men tack ändå för tipset.
    Kom förresten en rapport häromdan som jag inte läst men kanske kan ge nåt www.skolinspektionen.se/aktuellt/nyheter/ny-rapport-stimulerande-undervisning-for-elever-som-ligger-langt-fram-i-sin-kunskapsutveckling/

Vi har inte kommit såpass långt än men rimligt i mina ögon borde ju vara att hon räknar med de andra när det är nåt nytt så att säga (så man hittar eventuella kunskapsluckor) men att hon slipper mängdträningen. 
  • Anonym (A)
    Jemp skrev 2022-11-26 20:00:06 följande:
    Kolla in facebookgruppen filurum så kanske du kan få tips där. 

De är skyldiga att anpassa men barnet måste naturligtvis visa det också. Går hon att resonera med kring det?
    Intressant.
  • Citronella

Har hon inte visat att hon kan det de lär sig nu kommer hon inreda svårare material. 

• Anonym (Mamma)
    Citronella skrev 2022-11-26 20:13:00 följande:

Har hon inte visat att hon kan det de lär sig nu kommer hon inreda svårare material. 

Hon har visat det, men hon tröttnar och orkar inte efter en stund. De kallar det för "omognad", men det är inte alls det som är grejen.
  • Anonym (Mamma)

Som sagt, de VET att hon ligger före, men de förstår inte HUR mycket före hon är. De tycker att de anpassat, men hon är fortfarande lika rastlös... För anpassningen ännu är för låg nivå.

• Jemp
    Citronella skrev 2022-11-26 19:57:36 följande:

Visar hon ingen särskild begåvning i skolan så är hon troligtvis helt normal. 

Nja, att maskera särbegåvning/hög intelligens är väldigt vanligt. Ts beskriver ett rätt klassiskt problem. Däremot förstår jag att det blir svårt för läraren om barnet inte visar det. Diskussioner med mensa/filurum/andra med erfarenhet lär nog vara givande för ts.
  • Citronella
    Jemp skrev 2022-11-26 20:33:18 följande:
    Nja, att maskera särbegåvning/hög intelligens är väldigt vanligt. Ts beskriver ett rätt klassiskt problem. Däremot förstår jag att det blir svårt för läraren om barnet inte visar det. Diskussioner med mensa/filurum/andra med erfarenhet lär nog vara givande för ts.
    I en absolut majoritet av fallen beror inte stök i klassrummet på särbegåvning och är man särskild begåvad klarar man av vanliga uppgifter sen kan man möjligtvis stöka när man är klar. 
  • Jemp
    Citronella skrev 2022-11-26 20:54:10 följande:
    I en absolut majoritet av fallen beror inte stök i klassrummet på särbegåvning och är man särskild begåvad klarar man av vanliga uppgifter sen kan man möjligtvis stöka när man är klar. 
    Det första (att stök ofta beror på särbegåvning) har jag aldrig påstått. Att alltför understimulerade elever "stänger av" och slutar bry sig om skolan är ett känt problem. Jättesorgligt såklart om det ska hända redan i ettan. 
  • Anonym (Mamma)
    Citronella skrev 2022-11-26 20:54:10 följande:
    Hon är inte stökig, hon är rastlös och hittar annat att sysselsätta sig med, men hon stör ingen annan.

Du vet helt uppenbart inte vad det innebär. Klart att hon klarar dem egentligen, men hon orkar inte längre.
  • Jemp
    Jemp skrev 2022-11-26 20:57:24 följande:
    Det första (att stök ofta beror på särbegåvning) har jag aldrig påstått. Att alltför understimulerade elever "stänger av" och slutar bry sig om skolan är ett känt problem. Jättesorgligt såklart om det ska hända redan i ettan. 
    Oftast, skulle det stå i första meningen...
Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan