• Anonym (Mamma)

Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

Vi är i en knepig sits och det känns ganska låst.
    Vår sjuåring är extremt intelligent, men visar inte i närheten av allt i skolan. Där blir hon rastlös och orkar inte fokusera, blir flamsig etc. 

Vi och andra misstänker att det helt enkelt är för att hon är understimulerad, eftersom skolan inte anpassar hennes material. Skolan å andra sidan håller på att hon inte visat det och det, men de vägrar också testa henne. Så... Vi kommer ju inte vidare. Vi har en frustrerad dotter som inte vill gå till "den meningslösa skolan" längre och de håller på att hon inte alls kan det vi påstår...

Så hur kommer vi vidare?

• Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan
  • Anonym (D)

TS- skulle det vara intressant att få en mattementor?

Kolla upp den här föreningen:
    www.intize.org/sarskild-begavning/

Bor du i Stockholm eller Uppsala-trakten kan jag ge lite tips om andra bra resurser. 

Här är bra material du kan dela med dig av till skolan:
    www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/sarskilt-begavade-elever

Vad gäller dem som likställer uttråkning och oförmåga att göra för lätta uppgifter hela dagen med diagnos så säger det nog mer om dem själva än något annat...

Givetvis finns det barn som både är intelligenta och har någon form av diagnos, men det finns barn som bara är uttråkade och understimmulerade. En av min sons klasskamrater utreddes i ettan och visade sig ha väldigt hög IQ. Hans läsfärdigheter motsvarande en 15-årings nivå, och han och min son jobbade med problemlösning i matematik på en nivå motsvarande mellanstadiet med specialläraren. Han höll ihop i skolan men mådde fruktansvärt dåligt av att sitta med saker som var alldeles för lätta. 
    Han flyttades upp en årskurs och jag tror att skolan gjorde en del anpassningar i undervisningen för honom. 

Det är tyvärr svårt att få igenom anpassningar, och även intelligenta barn är just barn vad gäller tålamod och att klara av att beskriva för en auktoritetsfigur varför lektionerna inte fungerar för dem.  Att roa sig själv med annat än mördande tråkiga stenciler och övningsböcker är en överlevnadsmekanism för att stå ut vecka efter vecka i en miljö där ingen vuxen lyssnar på dem, och där de oftast är betydligt intelligentare än lärarna. 

• Anonym (M)

Varför är det så många lärare som lämnar yrket? Vad är det som tar bort glädjen i att arbeta som lärare? ARBETSBELASTNINGEN OCH VÅRDNADSHAVARE som bara letar fel och ser sitt eget bortskämda barn som aldrig gör något fel. Kan säga att barn beter sig sällan likadant hemma eller när föräldrar är med som de gör i andra miljöer utan sina föräldrar.. 

Läraren ska möta varje elev på den nivå de befinner sig och tycker det är tråkigt när det inte blir så MEN glöm inte bort att det är människor som troligen gör sitt bästa. Att klaga, gnälla och smutskasta lärare och skolan kommer knappast göra att skolan blir bättre. Använd rösten på ett annat sätt, besök gärna ditt barns skola och sätt dig in i hur det är att arbeta i den miljön. samarbeta med skolan och försök inse att ditt barn är inte unikt för läraren. Om du tror att du själv är så mycket bättre, ta anställning och gör skolan bättre.. 

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-27 01:22:06 följande:

Som sagt, hon stökar inte ... och DE vet att hon ligger före, det står tom i iup:n. Just nu läser hon hp och fången från azkaban. På engelska. Vi pratar inte engelska hemma mer än vilken svensk som helst, så det är inget hon fått "gratis" som modersmål eller dyl.

Allvarligt? I så fall bör man verkligen testa henne, då skulle hon ju vara ungefär 5 - 6 år före där också. Och du är säker på att hon förstår det hon läser? Jag är tyvärr lite osäker också vad man gör i såna fall. Har aldrig haft en sån och undervisar själv bl.a. engelska på högstadiet. Egentligen borde hon lära sig ett annat språk, så att hon har något att göra.

Förresten, jag hade en högbegåvad elev en gång som skulle lära sig tyska. Men han tappade suget för att han var så van vid att klara allt utan att anstränga sig. Det är något som kan vara bra att motverka tidigt. Det finns saker som hon inte kan än, och det vore bra för henne att ha såna utmaningar, istället för att flyta med och kunna allt. 
  • Anonym (Mamma)
    AndreaBD skrev 2022-11-28 09:55:11 följande:
    Allvarligt? I så fall bör man verkligen testa henne, då skulle hon ju vara ungefär 5 - 6 år före där också. Och du är säker på att hon förstår det hon läser? Jag är tyvärr lite osäker också vad man gör i såna fall. Har aldrig haft en sån och undervisar själv bl.a. engelska på högstadiet. Egentligen borde hon lära sig ett annat språk, så att hon har något att göra.

Förresten, jag hade en högbegåvad elev en gång som skulle lära sig tyska. Men han tappade suget för att han var så van vid att klara allt utan att anstränga sig. Det är något som kan vara bra att motverka tidigt. Det finns saker som hon inte kan än, och det vore bra för henne att ha såna utmaningar, istället för att flyta med och kunna allt. 

Ja hon förstår. Hon är flytande i engelska.

Vi tränar franska hemma och det tycker hon är kul, men det får de ju inte i skolan förens sexan tyvärr.

• AndreaBD
    Anonym (Intel inside) skrev 2022-11-27 11:17:52 följande:
    Jag lärde mig läsa själv när jag var 4 år, har fotografiskt minne för stavningar och har alltid legat minst tre år före i engelska. Tyska kan jag inte stava fel på, det är omöjligt.
    Det var konstigt. Just tyskan är ju så pålitlig när det gäller det, fasta regler, knappt några undantag.
  • Anonym (D)

Det finns många skolor och lärare som är fantastiska och gör sitt bästa med knappa resurser.

När lärare inte går med på att testa barnet på saker föräldrarna vet att barnet kan och inte låter barnet arbeta med utmanande material som föräldrarna vill skicka med handlar det nog mycket om prestige och/eller okunskap.

Jag var alltid trevlig mot min sons lärare och erbjöd mig ofta att skicka med material på samma moment som de arbetade med i skolan, men på en mer avancerad nivå. Erbjöd mig också att rätta materialet. Kan säga att det ändå oftast tog ca 2 månader varje höst att få till en vettig undervisning i matte för sonen, p.g.a. nya lärare och bristfällig dokumentation och överlämning.

Högstadieläraren i matematik är den första lärare som klarar av att undervisa sonen i matematik på ett bra sätt.

Önskar att man tog hjälp av högstadielärarna redan på lågstadiet för högbegåvade elever, för att lägga upp ett långsiktigt program.

• AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2022-11-27 22:41:19 följande:

Med två barn på olika skolor har vi sett exempel på både fantastiska lärare och fullständigt inkompetenta lärare, både vad gäller kunskap i olika ämnen och förmåga att hantera problem i klassen.

Ibland när vi fått veckobrev har vi undrat om man ska skratta eller gråta åt syftningsfelen. När vi påpekade att sonen kände sig otrygg i skolan när en klasskamrat misshandlat flera klasskamrater ,och läraren menade att man inte alltid kan känna sig trygg var ialla fall skrattet långt borta. 
    Vi fick lära dottern att det var bäst att ignorera alla stavfel hennes lärare i 2;a klass gjorde. Dock gick gränsen för hennes del när läraren skrev "Trevligt påsklåv" på tavlan- då smet hon in på rasten och ändrade...

Vi får hoppas att läraren har dyslexi. Jag hade faktiskt en kollega som talade om för sina elever att han har dyslexi och att de gärna får säga till om han råkar stava fel. Då vet man ju det. Men annars är det ju inte okej.
  • AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2022-11-28 10:15:31 följande:

Det finns många skolor och lärare som är fantastiska och gör sitt bästa med knappa resurser.

När lärare inte går med på att testa barnet på saker föräldrarna vet att barnet kan och inte låter barnet arbeta med utmanande material som föräldrarna vill skicka med handlar det nog mycket om prestige och/eller okunskap.

Jag var alltid trevlig mot min sons lärare och erbjöd mig ofta att skicka med material på samma moment som de arbetade med i skolan, men på en mer avancerad nivå. Erbjöd mig också att rätta materialet. Kan säga att det ändå oftast tog ca 2 månader varje höst att få till en vettig undervisning i matte för sonen, p.g.a. nya lärare och bristfällig dokumentation och överlämning.

Högstadieläraren i matematik är den första lärare som klarar av att undervisa sonen i matematik på ett bra sätt.

Önskar att man tog hjälp av högstadielärarna redan på lågstadiet för högbegåvade elever, för att lägga upp ett långsiktigt program.

Ja, jag förstår att det inte är lätt. Ofta kan inte de enskilda lärarna bestämma sånt helt. Oftast har man anvisningar att göra på ett visst sätt, och ibland vet lärarna också att om de nu ger ett barn svårare material så är det ju bara för sysselsättnings skull. Dvs. eleven kan ju inte få ett godkänd betyg för en högre årskurs. Kanske skulle det även gå teoretiskt, men skolor är inte förberedda på såna situationer. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-28 10:01:11 följande:

Ja hon förstår. Hon är flytande i engelska.

Vi tränar franska hemma och det tycker hon är kul, men det får de ju inte i skolan förens sexan tyvärr.

Det skulle ju verkligen vara en möjlighet - om man skulle låta henne läsa nåt ämne som finns på högstadiet. Då kan hon ju även välja ett annat språk i 6:an för att ha tillräckligt att göra. Jag kan inte så mycket när det gäller så unga barn. Jag vet att när jag gjorde praktik på gymnasiet så fanns det en elev som läste lite på universitetet samtidigt. Man borde väl kunna tänka på liknande sätt i grundskolan - låta barnet vara med där nån dag i veckan. Eller åtminstone få material från mellan- eller högstadiet.
  • AndreaBD

Det är skolpsykologen som ska göra test. Och det kallas för WISC-test. Det är en allmän begåvningstest för barn. 

Och det är inte läraren som avgör sånt, det är skolans hälsoteam - sorry, jag minns inte alla detaljer, har jobbat i specialskola länge. Läraren kan väl skicka dit en förfrågan, be dem ta upp frågan om man kan testa barnet.  

Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan