Ring mensa och få råd. De har, tror jag, en grupp för föräldrar till särbegåvade barn.
Jag har två barn som presterar lite över medel i skolan och även i deras fall tycker jag att skolan har varit dålig på att anpassa sig under lågstadiet. Det har blivit bättre i mellanstadiet. Lågstadiet går till så stor del ut på att lära barnen läsa, skriva och förstå grunderna i matematik, så de som redan kan det när de börjar sitter till stor del bara av tiden. Båda mina barn har klagat ända sedan f-klass över att det är tråkigt i skolan och jag har kompisar vars barn säger samma sak. Varför ska ett barn som kan läsa sitta och klippa ut bokstaven A ur tidningar, liksom?
I mellanstadiet kommer det in mer ämneskunsksper och det är lättare för de som vill lära sig mer om tex medeltiden att få mer material, är min upplevelse.
Läsläxeboken i lågstadiet är i tre nivåer, men den svåraste är ju jättelätt för min åttaåring, som också läser Harry Potter :) (på svenska). Och i läxläseboken är det meningen att de ska läsa samma kapitel fyra gånger... Men där har båda mina barn sluppit det. Jag kan föreställa mig hur tråkigt och meningslöst det måste vara för ditt barn, som verkar ligga på en berydligt högre nivå!
Har ni haft kontakt med specialpedagogen? Boka ett möte och ta med de matteböcker och den skönlitteratur ert barn har hemma.
En del särbegåvade barn mår riktigt dåligt, så jag tycker att du gör helt rätt som inte ger dig!