• pyssel

    Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

    Fjäril kär skrev 2022-11-26 22:56:48 följande:

    Grejen är ju att dom kan ju bara bedöma det hon faktiskt presterar i skolan. Att dom vet hon kan bättre gills liksom inte, hon måste ju visa i handling där och då att hon slutfört uppgifterna för att kunna få en mer aktuell bedömning och uppgifter. 

    Jag förstår att hon tröttnar och blir less men tyvärr hjälper det inte henne att stöka runt på lektionerna och börja strunta i att gå dit. Det beteendet kommer att läggas in i bedömningen.

    Min son är 14 och har legat långt före sedan förskoleklass och har hela tiden visat att han gillar skolan även om den ibland är tråkig och inte stimulerar honom. Han har gjort alla uppgifter, hjälper sina klasskamrater och tar egna initiativ till nya uppgifter. Sedan några år tillbaka ger skolan honom extra uppgifter. Han pluggar just nu gymnasiematte


    Nej, hon måste inte visa att hon slutfört en massa uppgifter under sin nivå. Det åligger lärarna att leda och stimulera. Liksom att anpassa individuellt. Det gör man inte genom att ta död på lärandelusten för att man är helt okunnig om hur begåvning som inte bemöts rätt kan te sig, eller inte kan stå emot att överföra sin egen fyrkantighet och jante. 

    Du skriver så mkt galet om att beteende läggs in i bedömningen! Att ditt eget barn på 14 år, utöver att vara duktig i ma tar ansvar för andra är inte relevant. Vi talar om en sjuåring här, understimulerad, och det saknar betydelse om din son kunde ta ansvar för andras lärande även när han var sju. Han har väl en annan följsamhet och mognad. Beteende läggs inte in i den del som handlar om kunskaper, vilket det handlar om här. (Däremot kommer man givetvis tala och skriva om beteenden i en IUP.) Det gäller för skola att vara villig att jobba utifrån en annan hypotes om varför en sjuåring "stökar" än de hypoteser man vanligtvis väljer.

    TS, det börjar nu finnas högar med litteratur och sidor om begåvade barn, även Skolverket har ett stödmaterial. Dessa barn ska också ha ledning, stimulans och anpassningar - på sin nivå - jag är enig med dig. 
    www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/sarskilt-begavade-elever


    Och alla ni som pratar om att "lära sig ha tråkigt". Det övas inte genom att ge för lätta uppgifter i skolan utan genom sådant som att vänta på bussen, vänta på sin tur, följa med vh på tråkiga saker för man inte får vara själv hemma etc. Väldigt mycket av att lära sig ha tråkigt handlar om att vänta. Där ska inte vänta på rätt undervisning ingå.
  • pyssel
    Anonym (Autism?) skrev 2022-11-27 09:03:00 följande:
    Tja, det kan man ju tycka, men hela grundskolan bygger på repetition. Vi har också intelligenta barn men de river av uppgifterna snabbt, och därefter har de fått extra uppgifter att jobba med. Livet går inte alltid ut på att ha kul. 
    Dina barn har alltså access till en inre motivation att "riva av" tråkiga uppgifter "snabbt" och en väl utvecklad förmåga att organisera sig, också inför "något roligare". Anser du att dina barn behövt dessa grundläggande uppgifter i annat syfte än att "inte ha kul"?

    Grundskolan bygger verkligen inte bara på repetition. Finns ju en hel hög med nior som knappt lärt sig läsa och räkna, för att inte tala sexor. Lära nytt, befästa, repetera. Eller dina små kom till skolan och fick aldrig lära något nytt? 
  • pyssel
    Anonym (Autism?) skrev 2022-11-27 10:32:39 följande:
    Ja? Vet inte vad du menar riktigt? Repetition är kunskapens moder. Otroligt viktigt för att befästa kunskaper. Sen lär barnen sig nytt i skolan, hela tiden som bygger på de kunskaper man befäst. 

    Vet inte hur det fungerar i andra skolor men hos oss har man repeterat i början av varje läsår. I omgångar har barnen tyckt att det är tråkigt, ja.  Men dom har så att säga bara gjort det  

    Vad är det för konstigt med det?
    Det konstiga är att du använder det som ett argument för att låta ett barn vara så understimulerat att det inte presterar alls. (Grundskola ska givetvis bygga lika mkt på att lära sig nytt som att repetera. Många barn har vh som saknar möjligheter att ge försprång och ens stötta akademiskt, för dessa är allt helt nya kunskaper, vilket är en annan diskussion.)

    När det som fungerar för "norm-barn" inte fungerar, tycker du att man ska nöta lite till och odla fler beteendeproblem och mer olust att lära, eller hade du något annat förslag? Du verkar ju t ex ha förstått att barn m autism behöver ett annat bemötande. 
  • pyssel
    Jemp skrev 2022-11-28 11:53:11 följande:
    Hmm vore intressant att höra om nån har erfarenhet av hur det funkar kring just detta, dvs att kunna tillgodoräkna sig det man läser som ung ifall det baseras på befintliga högre kurser- problemet kommer ju återupprepas sen då. Alt om det löst sig på annat sätt.
    Prövning Glad 
    Rullar man ner står det mer och mer om att göra det av anledningen i tråden 

    www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-for-betyg
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2022-11-28 12:48:04 följande:
    Nja, men det här med prövning ger ju inte alla möjligheter. Jag menar om man skulle vilja att ett barn tentar av något ämne och - bara som exempel - för årskurs 7, så verkar inte detta gå. Det går bara för årskurs 9 vad jag har förstått. 
    Vilket är självklart - Du tentar ju av ett slutbetyg för åk 7-9, alltså hela kursen. Att riva av de svåraste uppgifterna på områdena som läraren planerat för varje termin plus ett NP är ett exempel på vad som skulle kunna vara en prövning. Eller göra ett gammalt NP först (vet inte om man får rekvirera extra prov av de nya NP till andra elever..) och sedan lägga till områden prövningsansvarig lärare inte tyckte NP prövade.

    Det är på gymnasiet du tentar av kurser istället för hela stadier. 
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2022-11-28 10:56:14 följande:

    Det är skolpsykologen som ska göra test. Och det kallas för WISC-test. Det är en allmän begåvningstest för barn. 

    Och det är inte läraren som avgör sånt, det är skolans hälsoteam - sorry, jag minns inte alla detaljer, har jobbat i specialskola länge. Läraren kan väl skicka dit en förfrågan, be dem ta upp frågan om man kan testa barnet.  


    Jag tror tyvärr man är hänvisad till andra kanaler (så är det här iaf) med dagens tryck på de centrala elevhälsorna, eftersom detta inte är något de är ålagda... Skolpsykologer har bordet fullt av utredningarna mot "annan skolform" (särskola) = något man är ålagd, och WISC:en är "vikt" för dessa ärenden. 
Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan