Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan
Grejen är ju att dom kan ju bara bedöma det hon faktiskt presterar i skolan. Att dom vet hon kan bättre gills liksom inte, hon måste ju visa i handling där och då att hon slutfört uppgifterna för att kunna få en mer aktuell bedömning och uppgifter.
Jag förstår att hon tröttnar och blir less men tyvärr hjälper det inte henne att stöka runt på lektionerna och börja strunta i att gå dit. Det beteendet kommer att läggas in i bedömningen.
Min son är 14 och har legat långt före sedan förskoleklass och har hela tiden visat att han gillar skolan även om den ibland är tråkig och inte stimulerar honom. Han har gjort alla uppgifter, hjälper sina klasskamrater och tar egna initiativ till nya uppgifter. Sedan några år tillbaka ger skolan honom extra uppgifter. Han pluggar just nu gymnasiematte
Du skriver så mkt galet om att beteende läggs in i bedömningen! Att ditt eget barn på 14 år, utöver att vara duktig i ma tar ansvar för andra är inte relevant. Vi talar om en sjuåring här, understimulerad, och det saknar betydelse om din son kunde ta ansvar för andras lärande även när han var sju. Han har väl en annan följsamhet och mognad. Beteende läggs inte in i den del som handlar om kunskaper, vilket det handlar om här. (Däremot kommer man givetvis tala och skriva om beteenden i en IUP.) Det gäller för skola att vara villig att jobba utifrån en annan hypotes om varför en sjuåring "stökar" än de hypoteser man vanligtvis väljer.
TS, det börjar nu finnas högar med litteratur och sidor om begåvade barn, även Skolverket har ett stödmaterial. Dessa barn ska också ha ledning, stimulans och anpassningar - på sin nivå - jag är enig med dig.
www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/sarskilt-begavade-elever
Och alla ni som pratar om att "lära sig ha tråkigt". Det övas inte genom att ge för lätta uppgifter i skolan utan genom sådant som att vänta på bussen, vänta på sin tur, följa med vh på tråkiga saker för man inte får vara själv hemma etc. Väldigt mycket av att lära sig ha tråkigt handlar om att vänta. Där ska inte vänta på rätt undervisning ingå.