Anonym (Intel inside) skrev 2022-11-27 11:17:52 följande:
Jag lärde mig läsa själv när jag var 4 år, har fotografiskt minne för stavningar och har alltid legat minst tre år före i engelska. Tyska kan jag inte stava fel på, det är omöjligt.
Hade läst samtliga mytologier jag kunde hitta innan jag ens började med religion som diversifierat ämne.
Hade läst Lilla fokus från pärm till pärm och gjort egna faktablad hemma med samtliga länder i världen, deras befolkning, statsskick, viktigaste städer och andra grunddata som jag då lärde mig.
Kom på en egen metod som låter mig multiplicera t.ex. 57 x 57 väldigt fort, så den lärde jag givetvis min son. Tolvans tabell är...gullig?
Började lära mig spela piano själv på förskolan när jag var 5, för där fanns ett piano. Fick till min lycka börja på musikskolan. Kunde ca 5000 sidor noter utantill när jag höll på som mest och river av tredje satsen på Månskenssonaten en bra dag. Har komponerat lite själv och spelat det på konsert. Fast jag tycker inte att jag är särskilt musikaliskt begåvad egentligen, där är det mer minne och övning.
Flera lärare sa till mig i nian att om det hade funnits ett högre betyg än 5 i deras ämne så hade jag fått det.
Skrev t.ex. en uppsats i gymnasiet om Belgiens historia och eftersom det inte fanns några böcker på svenska om det så fjärrlånade jag en bok på danska om Belgiens historia och skrev min uppsats utifrån den. Det var ju inget svårt, läraren tyckte att min uppsats blev väldigt lång bara.
Jag lärde mig 50 decimaler på pi som en kul koncentrationsövning på en rast. 35 år senare kommer jag fortfarande ihåg dem.
Jag har fått mer än maxpoängen på en tentamen vid universitetet för att mina svar var så bra att läraren ökade max.
Så- hur menar du att det relevant för någon med den kapaciteten att andra behöver repetera saker tio gånger eller inte kan läsa eller räkna när de går ut nian? Hade du själv velat ha ett jobb som bara gick ut på att vika kartonger åtta timmar om dagen, alla dagar på året?
Så är skolan för mig och min son, och vi har inga diagnoser alls förutom att vara extremt uttråkade. Och själv har jag varit mobbad dessutom- ingen lärare reagerade på det heller.
Grundskolan ska ge alla elever möjlighet att utvecklas. I mitt fall är det synnerligen tveksamt och min mamma fick alltså KRITIK av lärarinnan i ettan för att jag kunde läsa, när hon försynt frågade om jag kunde få läsa kapitelböcker istället för att sitta och ljuda vokaler med övriga klassen och ha så tråkigt att jag grät.
Skolan ska banne mig skämmas över sådant. Och skämmas över hur de hanterade min son, för inget har alltså blivit bättre på 30 år.
Ta gärna anställning i skolan så den blir bättre om ni tror ni har lösningen på allt som skolan och Lärare gör fel.. suck.