• Anonym (M)

    Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

    Jag arbetar som lärare och på vår skola samarbetar vi med elever över hela skolan. Ex är en elev långt fram så får denne böcker som passar även om det är flera årskurser upp och även är med andra klasser högre upp på vissa lektioner där det fungerar rent schemamässigt. Skolan bör ju dock se till att eleven får uppgifter på en lagom nivå, men som
    andra skriver så är det kanske svårt att hitta rätt nivå om hon inte visar vad hon kan och jag förstår att ni tycker skolan ska göra annorlunda, andra tester osv. Men vem ska göra dessa tester och när? Om ni fick bestämma helt hur skulle barnets skoldag se ut och i vilken årskurs ska hen ha sin hemvist? 

    När det kommer till att flytta upp elever så är det mer saker än bara kunskap som ska vägas in, något som väger tungt Är det sociala. Ett barn som är 7 år bör man nog inte flytta upp mer än max 1 årskurs med tanke på mognad i det sociala samspelet. 

  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-27 01:22:06 följande:

    Som sagt, hon stökar inte ... och DE vet att hon ligger före, det står tom i iup:n. Just nu läser hon hp och fången från azkaban. På engelska. Vi pratar inte engelska hemma mer än vilken svensk som helst, så det är inget hon fått "gratis" som modersmål eller dyl.

    De tycker att de har anpassat utan att det hjälpte, men det har de ju rent krasst inte, eftersom nivån fortfarande är för låg.
    Det handlar inte om att det de jobbar med är tråkigt för sig, men det är det för henne eftersom det är saker hon redan kan. 


    Du får ju tips och frågor varför svarar du inte på det och försöker ta till dig? Eller är du samma mamma som tidigare lagt ut trådar om olika situationer där skolan gör fel ? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Intel inside) skrev 2022-11-27 11:17:52 följande:
    Jag lärde mig läsa själv när jag var 4 år, har fotografiskt minne för stavningar och har alltid legat minst tre år före i engelska. Tyska kan jag inte stava fel på, det är omöjligt.

    Hade läst samtliga mytologier jag kunde hitta innan jag ens började med religion som diversifierat ämne. 

    Hade läst Lilla fokus från pärm till pärm och gjort egna faktablad hemma med samtliga länder i världen, deras befolkning, statsskick, viktigaste städer och andra grunddata som jag då lärde mig.

    Kom på en egen metod som låter mig multiplicera t.ex. 57 x 57 väldigt fort, så den lärde jag givetvis min son. Tolvans tabell är...gullig?

    Började lära mig spela piano själv på förskolan när jag var 5, för där fanns ett piano. Fick till min lycka börja på musikskolan. Kunde ca 5000 sidor noter utantill när jag höll på som mest och river av tredje satsen på Månskenssonaten en bra dag. Har komponerat lite själv och spelat det på konsert. Fast jag tycker inte att jag är särskilt musikaliskt begåvad egentligen, där är det mer minne och övning.

    Flera lärare sa till mig i nian att om det hade funnits ett högre betyg än 5 i deras ämne så hade jag fått det.

    Skrev t.ex. en uppsats i gymnasiet om Belgiens historia och eftersom det inte fanns några böcker på svenska om det så fjärrlånade jag en bok på danska om Belgiens historia och skrev min uppsats utifrån den. Det var ju inget svårt,  läraren tyckte att min uppsats blev väldigt lång bara.

    Jag lärde mig 50 decimaler på pi som en kul koncentrationsövning på en rast. 35 år senare kommer jag fortfarande ihåg dem.

    Jag har fått mer än maxpoängen på en tentamen vid universitetet för att mina svar var så bra att läraren ökade max.

    Så- hur menar du att det relevant för någon med den kapaciteten att andra behöver repetera saker tio gånger eller inte kan läsa eller räkna när de går ut nian? Hade du själv velat ha ett jobb som bara gick ut på att vika kartonger åtta timmar om dagen, alla dagar på året?

    Så är skolan för mig och min son, och vi har inga diagnoser alls förutom att vara extremt uttråkade. Och själv har jag varit mobbad dessutom- ingen lärare reagerade på det heller.

    Grundskolan ska ge alla elever möjlighet att utvecklas. I mitt fall är det synnerligen tveksamt och min mamma fick alltså KRITIK av lärarinnan i ettan för att jag kunde läsa, när hon försynt frågade om jag kunde få läsa kapitelböcker istället för att sitta och ljuda vokaler med övriga klassen och ha så tråkigt att jag grät.

    Skolan ska banne mig skämmas över sådant. Och skämmas över hur de hanterade min son, för inget har alltså blivit bättre på 30 år. 
    Kockobello skrev 2022-11-27 11:23:00 följande:
    Visst är de så. 

    Skolan är så usel att det finnes ej ord.

    Ta gärna anställning i skolan så den blir bättre om ni tror ni har lösningen på allt som skolan och Lärare gör fel.. suck. 
  • Anonym (M)
    Kockobello skrev 2022-11-27 18:25:43 följande:
    Ja, det blir heller inte bättre av att exakt vem som helst kan klara lärarutbildningen. En apa eller vad som helst skulle klara det. Man måste inte ens kunna bygga en endaste mening eller stava ett ord.

    Nja, de stämmer inte. Däremot så har vi lärarbrist i Sverige vilket gör att många som arbetar inom skolan delvis eller helt saknar utbildning. Men som skrivet ovan verkar du ju bestörta lösningen på många av skolans problem eftersom du tkr den är så dålig, så varför inte själv ta anställning och förändra? 


    Lätt att kasta skit på skolan för man TROR man vet hur det funkar. Det är inte enkelt att vara lärare i dagens skola och framför allt inte med tanke på hur många föräldrar beter sig.. 

  • Anonym (M)

    Varför är det så många lärare som lämnar yrket? Vad är det som tar bort glädjen i att arbeta som lärare? ARBETSBELASTNINGEN OCH VÅRDNADSHAVARE som bara letar fel och ser sitt eget bortskämda barn som aldrig gör något fel. Kan säga att barn beter sig sällan likadant hemma eller när föräldrar är med som de gör i andra miljöer utan sina föräldrar.. 


    Läraren ska möta varje elev på den nivå de befinner sig och tycker det är tråkigt när det inte blir så MEN glöm inte bort att det är människor som troligen gör sitt bästa. Att klaga, gnälla och smutskasta lärare och skolan kommer knappast göra att skolan blir bättre. Använd rösten på ett annat sätt, besök gärna ditt barns skola och sätt dig in i hur det är att arbeta i den miljön. samarbeta med skolan och försök inse att ditt barn är inte unikt för läraren. Om du tror att du själv är så mycket bättre, ta anställning och gör skolan bättre.. 

Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan