• AndreaBD

    Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-27 01:22:06 följande:

    Som sagt, hon stökar inte ... och DE vet att hon ligger före, det står tom i iup:n. Just nu läser hon hp och fången från azkaban. På engelska. Vi pratar inte engelska hemma mer än vilken svensk som helst, så det är inget hon fått "gratis" som modersmål eller dyl.


    Allvarligt? I så fall bör man verkligen testa henne, då skulle hon ju vara ungefär 5 - 6 år före där också. Och du är säker på att hon förstår det hon läser? Jag är tyvärr lite osäker också vad man gör i såna fall. Har aldrig haft en sån och undervisar själv bl.a. engelska på högstadiet. Egentligen borde hon lära sig ett annat språk, så att hon har något att göra.

    Förresten, jag hade en högbegåvad elev en gång som skulle lära sig tyska. Men han tappade suget för att han var så van vid att klara allt utan att anstränga sig. Det är något som kan vara bra att motverka tidigt. Det finns saker som hon inte kan än, och det vore bra för henne att ha såna utmaningar, istället för att flyta med och kunna allt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Intel inside) skrev 2022-11-27 11:17:52 följande:
    Jag lärde mig läsa själv när jag var 4 år, har fotografiskt minne för stavningar och har alltid legat minst tre år före i engelska. Tyska kan jag inte stava fel på, det är omöjligt.
    Det var konstigt. Just tyskan är ju så pålitlig när det gäller det, fasta regler, knappt några undantag.
  • AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2022-11-27 22:41:19 följande:

    Med två barn på olika skolor har vi sett exempel på både fantastiska lärare och fullständigt inkompetenta lärare, både vad gäller kunskap i olika ämnen och förmåga att hantera problem i klassen.

    Ibland när vi fått veckobrev har vi undrat om man ska skratta eller gråta åt syftningsfelen. När vi påpekade att sonen kände sig otrygg i skolan när en klasskamrat misshandlat flera klasskamrater ,och läraren menade att man inte alltid kan känna sig trygg var ialla fall skrattet långt borta. 
    Vi fick lära dottern att det var bäst att ignorera alla stavfel hennes lärare i 2;a klass gjorde. Dock gick gränsen för hennes del när läraren skrev "Trevligt påsklåv" på tavlan- då smet hon in på rasten och ändrade...


    Vi får hoppas att läraren har dyslexi. Jag hade faktiskt en kollega som talade om för sina elever att han har dyslexi och att de gärna får säga till om han råkar stava fel. Då vet man ju det. Men annars är det ju inte okej.
  • AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2022-11-28 10:15:31 följande:

    Det finns många skolor och lärare som är fantastiska och gör sitt bästa med knappa resurser.

    När lärare inte går med på att testa barnet på saker föräldrarna vet att barnet kan och inte låter barnet arbeta med utmanande material som föräldrarna vill skicka med handlar det nog mycket om prestige och/eller okunskap.

    Jag var alltid trevlig mot min sons lärare och erbjöd mig ofta att skicka med material på samma moment som de arbetade med i skolan, men på en mer avancerad nivå. Erbjöd mig också att rätta materialet. Kan säga att det ändå oftast tog ca 2 månader varje höst att få till en vettig undervisning i matte för sonen, p.g.a. nya lärare och bristfällig dokumentation och överlämning.

    Högstadieläraren i matematik är den första lärare som klarar av att undervisa sonen i matematik på ett bra sätt.

    Önskar att man tog hjälp av högstadielärarna redan på lågstadiet för högbegåvade elever, för att lägga upp ett långsiktigt program.


    Ja, jag förstår att det inte är lätt. Ofta kan inte de enskilda lärarna bestämma sånt helt. Oftast har man anvisningar att göra på ett visst sätt, och ibland vet lärarna också att om de nu ger ett barn svårare material så är det ju bara för sysselsättnings skull. Dvs. eleven kan ju inte få ett godkänd betyg för en högre årskurs. Kanske skulle det även gå teoretiskt, men skolor är inte förberedda på såna situationer. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-28 10:01:11 följande:

    Ja hon förstår. Hon är flytande i engelska.


    Vi tränar franska hemma och det tycker hon är kul, men det får de ju inte i skolan förens sexan tyvärr.


    Det skulle ju verkligen vara en möjlighet - om man skulle låta henne läsa nåt ämne som finns på högstadiet. Då kan hon ju även välja ett annat språk i 6:an för att ha tillräckligt att göra. Jag kan inte så mycket när det gäller så unga barn. Jag vet att när jag gjorde praktik på gymnasiet så fanns det en elev som läste lite på universitetet samtidigt. Man borde väl kunna tänka på liknande sätt i grundskolan - låta barnet vara med där nån dag i veckan. Eller åtminstone få material från mellan- eller högstadiet.
  • AndreaBD

    Det är skolpsykologen som ska göra test. Och det kallas för WISC-test. Det är en allmän begåvningstest för barn. 

    Och det är inte läraren som avgör sånt, det är skolans hälsoteam - sorry, jag minns inte alla detaljer, har jobbat i specialskola länge. Läraren kan väl skicka dit en förfrågan, be dem ta upp frågan om man kan testa barnet.  

  • AndreaBD
    pyssel skrev 2022-11-28 12:42:41 följande:
    Prövning Glad 
    Rullar man ner står det mer och mer om att göra det av anledningen i tråden 

    www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-for-betyg
    Nja, men det här med prövning ger ju inte alla möjligheter. Jag menar om man skulle vilja att ett barn tentar av något ämne och - bara som exempel - för årskurs 7, så verkar inte detta gå. Det går bara för årskurs 9 vad jag har förstått. 
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2022-11-28 13:25:54 följande:
    Vilket är självklart - Du tentar ju av ett slutbetyg för åk 7-9, alltså hela kursen. Att riva av de svåraste uppgifterna på områdena som läraren planerat för varje termin plus ett NP är ett exempel på vad som skulle kunna vara en prövning. Eller göra ett gammalt NP först (vet inte om man får rekvirera extra prov av de nya NP till andra elever..) och sedan lägga till områden prövningsansvarig lärare inte tyckte NP prövade.

    Det är på gymnasiet du tentar av kurser istället för hela stadier. 
    Precis. Jag menar också - kanske ska man då inte tänka betyg, men samtidigt så kan det ju hända att eleven eller också dennes föräldrar kommer att undra varför man inte får någon slags feedback i form av betyg fram till slutet. 

    Med elever som ligger före blir det ju då på samma sätt som med elever som ligger efter, de ligger inte i takt och får därför inte betyg som bekräftelse. Eller visst får den som ligger före betyg - men bara den vanliga, efter årskursen hen går i. Inte efter årskursen som hen klarar av. Ändå fram till 9:an. 
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2022-11-28 13:39:25 följande:
    Jag tror tyvärr man är hänvisad till andra kanaler (så är det här iaf) med dagens tryck på de centrala elevhälsorna, eftersom detta inte är något de är ålagda... Skolpsykologer har bordet fullt av utredningarna mot "annan skolform" (särskola) = något man är ålagd, och WISC:en är "vikt" för dessa ärenden. 
    Så kan det förstås vara. Privat psykolog? Jag funderade nästan på BUP, men det vore förstås lite märkligt att gå dit med ett barn som inte har brister utan snarare mer än normal förmåga. Jag menar, jag skulle förstå om man inte vill göra det. Och de har också fullt upp.

    Men WISC-test är i alla fall det som skulle krävas. 
  • AndreaBD
    Anonym (kalle) skrev 2022-11-28 14:38:05 följande:
    hon skrev ju att hon var bra på att stava på tyska
    Gjorde hon? Kanske läste jag för snabbt.
  • AndreaBD
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-28 16:04:06 följande:
    Fast isf ska ts få till en utredning för särbegåvning privat om hon tror det. Min son läste harry potter på engelska när han var 8 år. Och fick sedan alla rätt på np i 6:-an. Och han är inte särbegåvad.
    Min son fick också alla rätt på np i 6:an. Han läste Harry Potter i 6:an också. Men det var då...... jag tror 5. delen. TS pratade ju om 3. boken - som var en aning tjockare, men framför allt så var språket mer moget. De första två var barnböcker. Fyran och femman var riktigt tjocka böcker och det var ju snarare tonårsböcker. 
  • AndreaBD
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-28 17:09:52 följande:
    Fast jag nämnde inte vilken bok han läste. Hann började läsa bok 1 i 2an och hade läst ut alla böcker någon gång i 3:an. 
    Nej, jag vet att du inte nämde det. Men jag antog att du då skulle skriva det. Men kan man verkligen läsa de sista två böckerna i den åldern? Jag menar, barn i den åldern skulle väl inte förstå allt som pågår där, mognadsmässigt alltså. Det är klart man kan läsa det, men greppar då inte allt. Skulle tro att en 8-åring skulle vara lite uttråkad där? 
Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan