Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan
Jag arbetar med bedömning av barns utveckling och identifierar avvikelser och utreder. Min erfarenhet är att föräldrar till barn med neuropsykiatriska diagnoser ofta vill se sitt barn som högintelligent samtidigt som de inte vill ta till sig att de har samspelssvårigheter. De varven kan memorera, rabbla alfabet, siffror, gärna på engelska, mer inlärt/repetitivt beteende, men de vet inte hur de skall använda kunskapen .
Att ett barn är motoriskt orolig o rastlöst kan vara tecken på samspelssvårigheter, alltså barnet kan mycket men bara när han/hon vill, när det är på dennes villkor.
Men man måste också kunna göra saker som andra ber om.
Skulle prata med skolan om neuropsykiatris utredning, autismliknande tillstånd eller adhd?
Det är bra att barn som har en diagnos får en diagnos men ni som arbetar med det här sätter ju diagnos på allt som är lite avvikande. så jag vet inte om jag skulle tekommendera en npf utredning. Vi har iaf inte bra erfarenhet, vår som har en Adhd diagnos. Det står saker i utredningen som inte stämmer. Tex att det sker konflikter på skolan (varken vi eller skolan har sagt det), att han är intensiv och impulsiv i lek med kamrater ( varken vi eller skolan upplever det. Under utredningens gång så fick han migrän vid 2 tillfälle. Och de vägrade avbryta testerna fast han satt och grät för han hade ont i huvudet. Sedan sa dem att han ska kunna räkna från 20-0 baklänges ( han var nyss fyllda 6) vilket jag tycker är orimligt fö jag tror inte de först 6-åringar kan det speciellt inte om man aldrig själv suttit med barnet. Han kunde dock från 10-0. Sedan har han även en fysisk diagnos som han haft sedan födselömsom inte syns Som de inte tog hänsyn till.