Inlägg från: Anonym (Emsie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emsie)

Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

Anonym (Bhv) skrev 2022-11-27 07:53:58 följande:

Jag arbetar med bedömning av barns  utveckling och identifierar avvikelser och utreder. Min erfarenhet är att föräldrar till barn med neuropsykiatriska diagnoser ofta vill se sitt barn som högintelligent samtidigt som de inte vill ta till sig att de har samspelssvårigheter. De varven kan memorera, rabbla alfabet, siffror, gärna på engelska, mer inlärt/repetitivt beteende, men de vet inte hur de skall använda kunskapen . 

Att ett barn är motoriskt orolig o rastlöst kan vara tecken på samspelssvårigheter, alltså barnet kan mycket men bara när han/hon vill, när det är på dennes villkor. 
    Men man måste också kunna göra saker som andra ber om. 

Skulle prata med skolan om neuropsykiatris utredning, autismliknande tillstånd eller adhd? 

Det är bra att barn som har en diagnos får en diagnos men ni som arbetar med det här sätter ju diagnos på allt som är lite avvikande. så jag vet inte om jag skulle tekommendera en npf utredning. Vi har iaf inte bra erfarenhet, vår som har en Adhd diagnos. Det står saker i utredningen som inte stämmer. Tex att det sker konflikter på skolan (varken vi eller skolan har sagt det), att han är intensiv och impulsiv i lek med kamrater ( varken vi eller skolan upplever det. Under utredningens gång så fick han migrän vid 2 tillfälle. Och de vägrade avbryta testerna fast han satt och grät för han hade ont i huvudet. Sedan sa dem att han ska kunna räkna från 20-0 baklänges ( han var nyss fyllda 6) vilket jag tycker är orimligt fö jag tror inte de först 6-åringar kan det speciellt inte om man aldrig själv suttit med barnet. Han kunde dock från 10-0. Sedan har han även en fysisk diagnos som han haft sedan födselömsom inte syns Som de inte tog hänsyn till. 

• Anonym (Emsie)

Hur funkar ditt barn socialt? min bästa kompis jobbar som lärare och har stött på en del srbegåbade barn. Gemensamt för alla är att de har haft svårigheter med det sociala. Hade jag haft ett särbegåvat barn hade jag nog mer försökt satsa på att få till den sociala biten. 

• Anonym (Emsie)
    AndreaBD skrev 2022-11-28 09:55:11 följande:
    Allvarligt? I så fall bör man verkligen testa henne, då skulle hon ju vara ungefär 5 - 6 år före där också. Och du är säker på att hon förstår det hon läser? Jag är tyvärr lite osäker också vad man gör i såna fall. Har aldrig haft en sån och undervisar själv bl.a. engelska på högstadiet. Egentligen borde hon lära sig ett annat språk, så att hon har något att göra.

Förresten, jag hade en högbegåvad elev en gång som skulle lära sig tyska. Men han tappade suget för att han var så van vid att klara allt utan att anstränga sig. Det är något som kan vara bra att motverka tidigt. Det finns saker som hon inte kan än, och det vore bra för henne att ha såna utmaningar, istället för att flyta med och kunna allt. 
    Fast isf ska ts få till en utredning för särbegåvning privat om hon tror det. Min son läste harry potter på engelska när han var 8 år. Och fick sedan alla rätt på np i 6:-an. Och han är inte särbegåvad.
  • Anonym (Emsie)
    AndreaBD skrev 2022-11-28 16:55:55 följande:
    Min son fick också alla rätt på np i 6:an. Han läste Harry Potter i 6:an också. Men det var då...... jag tror 5. delen. TS pratade ju om 3. boken - som var en aning tjockare, men framför allt så var språket mer moget. De första två var barnböcker. Fyran och femman var riktigt tjocka böcker och det var ju snarare tonårsböcker. 
    Fast jag nämnde inte vilken bok han läste. Hann började läsa bok 1 i 2an och hade läst ut alla böcker någon gång i 3:an. 
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-28 16:46:58 följande:
    Att vara särbegåvad handlar om mer än att vara lättlärd. Men särbegåvning eller ej, de ska ändå få känna sig utmanade i skolan.
    du känner ditt barn och tror du att hon är särbegåvad sp kan du väl få till en utredning privat. Tänker att om man har en diagnos då är det lättare att ställa krav på skolan.

sen håller jag med om att alla barn ska bli sedda och känna sig utmanade i skolan men tyvärr saknas det resurser. Och då prioriteras barn som har det svårt.

är det något speciellt ämne som hon är extra duktig i? Kan hon isf ha lektioner med en högre årskurs i just  det ämnet? När min son gick i 2:n så var det en kille i hans parallellklass som hade matte med 6:orna.
  • Anonym (Emsie)
    AndreaBD skrev 2022-11-28 17:17:47 följande:
    Nej, jag vet att du inte nämde det. Men jag antog att du då skulle skriva det. Men kan man verkligen läsa de sista två böckerna i den åldern? Jag menar, barn i den åldern skulle väl inte förstå allt som pågår där, mognadsmässigt alltså. Det är klart man kan läsa det, men greppar då inte allt. Skulle tro att en 8-åring skulle vara lite uttråkad där? 

Varför skulle man bli uttråkad om man är intresserad? Och han kunde återberätta bättre än vad jag kunde och han kom ihåg detaljer.

min poäng var att det inte behöver tyda på särbegåvning Bara för att man läser harrry Potter i den åldern. 

Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan