• Anonym (Kia)

Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan

Vi har lite liknande problem med vår sexåring. Hon är dock fokuserad i skolan, men kommer hem och är uttråkad. Förskolan beskrev i sin dokumentation till skolan, hur långt fram hon faktiskt är, men skolan har inte ens brytt sig om att läsa. Min dotter gör inte längre klart sina uppgifter särskilt snabbt, för det resulterar bara i ännu en tråkig uppgift. Istället gör hon uppgifterna extra noga. De flesta uppgifter är av karaktären att stava enstaviga ord och rita bilder, eller att färglägga efter siffror. 

Återkopplingen från skolan är noll. De hälsar att barnen är på olika nivåer och att det nog jämnar ut sig sen. 

Mitt barn har inte heller någon repeterande kunskap. Alfabetet lärde hon sig sent. Ramsor har aldrig legat för henne. Vi funderar på att byta skola, för att få någon form av gehör. 

• Anonym (Kia)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-27 23:31:44 följande:

Hur funkar ditt barn socialt? min bästa kompis jobbar som lärare och har stött på en del srbegåbade barn. Gemensamt för alla är att de har haft svårigheter med det sociala. Hade jag haft ett särbegåvat barn hade jag nog mer försökt satsa på att få till den sociala biten. 

Då rekommenderar jag din bästa kompis att fördjupa sig lite i särbegåvning. Särbegåvning är absolut inte synonymt med att inte fungera socialt. Det är på grund av lärare som din kompis, som många av de här barnen fortsätter lida sig igenom skolan. 

Mitt barn har inte några sociala svårigheter, vare sig med äldre, yngre eller jämnåriga barn. Hon kan däremot tycka att det är provocerande att spela spel med barn som inte kan förstå regler och drar sig därmed gärna för det. Hon finner det rent provocerande att förklara spelupplägg och regler för någon som inte förstår eller medvetetet fuskar. Och det har jag full förståelse för!

• Anonym (Kia)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-11-28 17:41:52 följande:

Varför skulle man bli uttråkad om man är intresserad? Och han kunde återberätta bättre än vad jag kunde och han kom ihåg detaljer.

min poäng var att det inte behöver tyda på särbegåvning Bara för att man läser harrry Potter i den åldern. 

Oavsett om det är särbegåvåning, lättlärdhet eller lite smartare, måste ju barnet ändå få mötas på sin nivå och få stimulans och utmaning.
Svar på tråden Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan