Ett högintelligent barn som inte kan fokusera i skolan
Ts- strunta i dem som tycker att ditt barn ska klara av att ha tråkigt hela dagarna.
Ni som tycker att en 7-åring ska klara av att vara urtråkad hela dagarna har orimliga förväntningar.
Var i landet bor ni? Vet skolor i både Stockholm och Uppsala som har kunskaper om särbegåvning, och i Stockholm finns en skola som ska fungera som resurscentrum i Stockholm.
Kan specialpedagogen hjälpa till att ta fram ett program på lämplig nivå? Kan hon få ha lite undervisning med specialpedagogen 1-2 timmar i veckan?
Det finns två spår man kan jobba med- breddning och acceleration. Läs gärna mer på skolverkets hemsida. Givetvis kan man jobba med båda samtidigt. I matte finns t.ex. Maximatik som kan användas till breddning.
Första steget är att få till något som funkar just nu, men det är också viktigt att ha en plan på längre sikt.
Det är inte optimalt att bara få böcker på högre nivå. Även barn som har lätt för sig behöver åtminstone lite undervisning för att lära sig hur man redovisar tal, algoritmer för uppställning etc.
Diagnostiska prov är toppen för att se vilka moment barnet klarar och var det finns luckor. Min son fick hoppa över stora delar av 3.ans matte just för att han visade att han gott och väl kunde allt.
Sedan fick han jobba med material från 4:an. Problemet var dock att han inte fick undervisning alls på nya moment eller förklaringar på materialet. När han fick arbetsblad där han skulle räkna divisionstal stående och liggande tolkade han det högst bokstavligt... Resultatet blev rätt eftersom han räknade ut talen i huvudet, medan han stod upp och sedan låg ner på golvet. Det var lite mycket begärt att han skulle kunna begrepp som han aldrig hade hört talas om.
På mellanstadiet fick några elever ha lektioner i matte med högstadieläraren regelbundet, Eftersom hon hade bättre kunskap i matematik var hon också bättre på att utmana eleverna. Nu när sonen har henne i matte på högstadiet slipper han de tre lättare nivåerna, utan räknar bara de svåraste uppgifterna för att visa att han kan materialet. Tycker han något är alldeles för lätt kan han få jobba med samma moment i en gymnasiebok.
En väns barn fick göra det diagnostiska provet i matematik i slutet av kapitlet innan varje moment, och kunde även välja att göra det diagnostiska provet för en högre årskurs. Sedan fick hon material för högre årskurser, inom samma moment.
Finns massvis med sätt att anpassa materialet, men det kräver givetvis mer av lärarna. Dock ska eleverna få utvecklas och utmanas enligt skollagen, vilket man kan behöva påminna skolan om.