• Fagerlund

Varför är du emot kärnkraft?

Hej klimatvän. Här nedan ser du diagram som visar utsläpp av växthusgaser och risker med olika energislag. Som du ser är kärnkraft renast och ofarligast. 
    Det skulle vara intressant att höra vilka argument du har emot kärnkraft? 
    Faktakällor: 

• Svar på tråden Varför är du emot kärnkraft?
  • nattuw
    Trast skrev 2022-09-29 17:10:42 följande:

Fast det som är så anmärkningsvärt är ju att kärnkraften framställs som en säker, miljövänlig, pålitlig energikälla när det faktiskt inte är så. hänvisar till faktorer som är nämnda tidigare (uranbrytningen som är beroende av import och finns på planeten i begränsad upplaga, kopparkapslar, all gruvdrift som är kopplat till kärnkraften, urberg för slutförvaring som inte är lokaliserat osv)

Tyvärr saknas det idag realistiska alternativ till kärnkraften. Det betyder inte att kärnkraften är önskvärd bara att alternativen är ännu sämre.
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-09-30 14:48:06 följande:
    Du menar förutom att den ligger bakom en betalvägg?!
    Att debattartikeln ligger bakom en betalvägg gör den inte mindre trovärdig. Och det förminskar inte kunnigheten hos de tre tunga forskare, alla involverade inom IPCC, och som hävdar att det är en myt att IPCC förordar kärnkraft.
  • Friger
    theotherone skrev 2022-09-30 16:05:45 följande:
    Att debattartikeln ligger bakom en betalvägg gör den inte mindre trovärdig. Och det förminskar inte kunnigheten hos de tre tunga forskare, alla involverade inom IPCC, och som hävdar att det är en myt att IPCC förordar kärnkraft.
    Här är en rapport från FN med titeln:
    "Global climate objectives fall short without nuclear power in the mix"
    news.un.org/en/story/2021/08/1097572

Det går inte att bygga el-nätet med vind och sol. Helt omöjligt. Trots att det inte går har det provats, och misslyckats.

Kärnkraft är en fungerande metod att minska utsläppen av växthusgaser på ett sätt att det betyder något.

Politik går före teknik ibland. Du som agerar expert, vad är din egen utbildning?
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-09-30 16:05:45 följande:
    Du hade kunnat citera resten av svaret där jag förklarar vad de tre som skrivit artikeln pratar om.
    Blå och gul
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-09-30 10:04:48 följande:
    Intressant fenomen som har börjat dyka upp i sociala medier och på diverse forum.

Man argumenterar inte för varför professor Jan Blomgren har fel i sak utan man angriper honom som person med uttryck som:

"Så, en kärnfysiker tycker att kärnkraft är den bästa lösningen? Wow? Skiter björnar i skogen också, eller?"

"Vore ju märkligt om Blomgren skulle säga annat. Ungefär som att fråga en bagare om hans bröd är goda."

"Jan Blomgren är lobbyist ut i fingerspetsarna. All hans forskning är betald av Timbro eller andra grupper inom SN-koncernen och resultatet blir därefter."

"Det verkar finnas en professor som upprepar samma sak om och om igen ... och ibland hans kompis.. Nästan så man kan tro att de vädrar affärer ..."

Det som har hänt är alltså att Blomgren (och andra) nu börjat höras i media och kan förklaras hur systemen hänger ihop och varför vindkraft inte fungerar. Rent tekniskt.

Vänstern har inget sakligt svar på detta så då måste de börja tysta Blomgren et al genom att ge sig på dem som personer.

"Höger! Timbro! Lobbyist!"

Som om det vore en åsiktsfråga hur hur mycket batterikapacitet det finns i världen eller hur intermittent elproduktion fungerar, eller inte ...

En tragisk utveckling men jag hoppas att inte allt för många bryr sig om den typen av "debatteknik"

.
    "vänsterliberal! Kulturmarxist!, sosse! såsse!

du känner säkert väl igen allt det som skrikhögern och de bruna använt för att ge sig på enskilda personer, partiledare och samhällets demokratiska instutioner - kanske för att det ger mer effekt än saklig debatt.
  • Tom Araya
    Pilsner skrev 2022-09-30 09:49:30 följande:

Med dagsaktuella ämnen som Nordstream och Putin är det läge att fundera över kärnkraftverk och dess sårbarhet och dess konsekvenser.

Mig veterligen är det en gasledning som läcker, vilket inte har något med kärnkraft att göra.
    Vill du överföra utsattheten för sabotage, krig och terrorism, så är den överförbar till alla kraftkällor.
  • theotherone
    Tom Araya skrev 2022-10-01 18:41:02 följande:
    Mig veterligen är det en gasledning som läcker, vilket inte har något med kärnkraft att göra.
    Vill du överföra utsattheten för sabotage, krig och terrorism, så är den överförbar till alla kraftkällor.
    Fast du måste väl ändå hålla med om att det är enklare att sabotera en kraftstation på 1000MW än hundra olika på 10MW var?
  • Tom Araya
    theotherone skrev 2022-10-01 19:17:10 följande:
    Fast du måste väl ändå hålla med om att det är enklare att sabotera en kraftstation på 1000MW än hundra olika på 10MW var?
    Inte om säkerheten kring 1000 MW-stationen är oerhört mycket högre.

Har du blivit stoppad för att du kommit för nära en solcellspanel eller ett vindkraftverk?
  • TrolletsMor
    Tom Araya skrev 2022-10-01 19:40:51 följande:
    Inte om säkerheten kring 1000 MW-stationen är oerhört mycket högre.

Har du blivit stoppad för att du kommit för nära en solcellspanel eller ett vindkraftverk?
    Ja och vad kan det bero på? Att den potentiella skada som ett sabotage/en attack mot ett kärnkraftverk jämfört med vindkraftverk eller solpaneler, eller i princip vilken annan elproduktion som helst är bra mycket värre, kan jag tänka mig är en anledning till det. 
  • Tom Araya
    TrolletsMor skrev 2022-10-01 22:40:56 följande:
    Ja och vad kan det bero på? Att den potentiella skada som ett sabotage/en attack mot ett kärnkraftverk jämfört med vindkraftverk eller solpaneler, eller i princip vilken annan elproduktion som helst är bra mycket värre, kan jag tänka mig är en anledning till det. 
    Visst är det så. Men det talar ändå emot ditt påstående om vilket som är enklast att sabotera. Svaret på frågan är inte kärnkraft, det är otvivelaktigt och definitivt, vilket var min poäng.
Svar på tråden Varför är du emot kärnkraft?