Varför är du emot kärnkraft?
www.researchgate.net/figure/rates-for-each-energy-source-in-deaths-per-billion-kWh-produced-Source-Updated_tbl2_272406182
Det som är så frustrerande är att det i politiken aldrig finns nått mellanting, det är bara att man är för eller emot den sk klimatkrisen (ett ord som jag i sig inte begriper och mer känns som PR hämtat från nått storföretag, )
Bara man visar en uns vurmande för kärnkraft eller uttalar sig negativt om vindkraft blir det ett sabla liv. Det är fruktansvärt lätt att som politiker gömma sig bakom detta varumärke, bestämma att där ska det byggas vindkraft, förstöra för människor som bor i närheten och dra rasist och miljöförstörarkortet mot de som opponerar sig.
Politik har blivit så fruktansvärt polariserad, antingen är man för eller emot, du kan aldrig jämka eller ha blandade åsikter. Samma i energidebatten.
Rätt lustigt att EU nu klassade kärnkraft som hållbar, men i Sverige är man väldigt ovillig att följa efter. Typiskt svenskt att alltid Vilja vara bäst och visa vad som är rätt och riktigt mot omvärlden.
Istället för att titta på våra utsläpp, bättre titta på grannländer och u länder och lägga energi där istället. Inför flygskatt, men sen tittar man på flygradarn och ser hur många flyg som passerar över svenska luftrum och inte betalar någon som helst flygskatt.
Ligger garanterat mycket vinstintresse bakom vindkraften som gör att politikerna gör allt för att få in så mycket som möjligt. Skulle det visa sig att man kan göra stora affärer på kärnavfall skulle det garanterat vara andra vindar som blåser i debatten. Kärnkraftverk skulle ställas ut i naturreservat och nationalparker. Bara spekulerar men är ju uppenbart hur politiken fungerar om man tittar på djupet.
Istället för att gå folkets intressen går man sina egna, istället för att samarbeta med andra gör man allt för att motarbeta oppositionen.
Intressant att du säger dig ogilla polarisering och sedan skriver du ett inlägg som är 100% kärnkraftslobbyism och 100% anti-vindkraft.
Jag är nog inte _rädd_ för kärnkraft, men även om riskerna för olyckor är relativt små, så är konsekvenserna stora om nåt sker. Plus, jag vet inte hur bra kärnavfallet verkligen kan lagras, vi har ju inte gjort det i mer än 100 år ens, medans avfallet väl kan skapa problem i flera tusen år?
Sen är jag ingen miljöpartist heller som tror att bara för att vi _vill ha_ förnyelsebar kraft, så kan vi stänga av det andra, utan jag tycker definitivt vi kan köra på kärnkraft tills vi har ett tillräckligt alternativ! För det är ju bara två energikällor vi KAN använda om vi inte vill vara beroende av skurkstater och ha nog energi; kol (no go), och just kärnkraft..
Mänskligheten har kört kärnreaktorer i 80 år jämnt nu, precis i år.
Man har under dessa 80 år haft tre större olyckor.
Harrisburg 1979 (felställda ventiler efter ett underhållsarbete) - i princip inga som helst utsläpp
Tjernobyl 1986 (experiment med en sovjetisk reaktormodell som går fel) - den enda olyckan med signifikanta utsläpp
Fukushima 2011 (naturkatastrof i kombination med felkonstruerade passiva säkerhetssystem) - måttlig påverkan i närområdet
Thats it!
Efter 80 år av kärnkraftsdrift.
Notera att vid samtliga dessa tre kärnkraftverk finns reaktorer kvar i drift även om Fukushima 5 och 6 inte är i kommersiell drift.