Purple Haze of Sweden skrev 2022-11-30 15:19:44 följande:
Varför är du emot kärnkraft - står det i rubriken?
Ja, jag kan väl bara nämna ett par anledningar.
avfallet måste förvaras i tusentals år, vissa påstår i uppåt 100.000 år helt avskilt från människan
inget kärnkraftverk någonstans på vår planet, så vitt jag känner till, klarar av en en direkt angrepp från en kärnvapenmissil eller ens en fulltankad jumbojet
Vad skulle hända vid ett terroristangrepp typ angreppet mot WTC eller om plötsligt en meteorit skulle dimpa ner på jorden som ingen förutsett som den som damp ner över Ryssland för några år sedan?
Nej, hela den globala kärnkraften måste stängas ner enl min åsikt. Det optimala vore kanske om mänskligheten helt dog ut på jorden så kunde vi lämna över planeten till djur och natur.
De nya kärnkraftverken, som Olkiluoto i Finland och Flamanville i Frankrike, är designade för att klara en krasch med ett stort fulltankat flygplan. Inget klarar av en direkt attack med en kärnvapenmissil, utom möjligen specialbyggda bunkrar.
Avfallet från t.ex. toriumdrivna kärnkraftverk blir ofarligt efter några hundra år. De 100.000 år man gärna talar om handlar om plutonium, vilket vid sönderfall sänder ut alfastrålning, vilken inte tränger igenom huden. För att plutonium skall vara verkligen farligt måste man inandas det, eller få i sig det via t.ex. mat. Plutonium är ungefär lika giftigt som kadmium utan att man kräver slutförvaring av kadmium.
Om vi kikar på klimatet är kärnkraft fritt från utsläpp av växthusgaser. De problem man talar om handlar om olyckor. Att elda kol och olja medför däremot CO2-utsläpp som en helt normal del av processen. Olyckor kommer inte in i ekvationen där.
Så frågan kvarstår nog: Varför är du emot kärnkraft? För all del, du kanske är en sådan som inte tror på klimatförändringar?