Varför är du emot kärnkraft?
www.researchgate.net/figure/rates-for-each-energy-source-in-deaths-per-billion-kWh-produced-Source-Updated_tbl2_272406182

Man har tittat på (inte Sverige vad jag vet) att stoppa ned det i aktiva vulkaner också.
Jag tror jag har promotat "Sydkorea" dvs Samsung i över ett decennium.
NU blir kanske till sist den tanken allmängods - genom en text i Expressen.
www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/nu-kan-alla-se-hur-viktig-karnkraften-ar/
Fantastiskt! Varför lägger Sverige (och många andra länder runt omkring i världen) miljardtals kronor på att utreda slutförvar av radioaktivt avfall, när allt de behövde göra var att fråga experterna på Familjeliv?
LD50 för kadmium varierar mellan 63 till 1125 mg/kg, beroende på vilken kadmiumförening det rör sig om. LD50 för plutonium är 320 ?g/kg. Viss skillnad även i giftighet.
Fantastiskt! Varför lägger Sverige (och många andra länder runt omkring i världen) miljardtals kronor på att utreda slutförvar av radioaktivt avfall, när allt de behövde göra var att fråga experterna på Familjeliv?
LD50 för kadmium varierar mellan 63 till 1125 mg/kg, beroende på vilken kadmiumförening det rör sig om. LD50 för plutonium är 320 ?g/kg. Viss skillnad även i giftighet.
International conventions define what is hazardous in terms of radiation dose, and national regulations limit allowable doses accordingly. Well-developed industry technology ensures that these regulations are met so that any hazardous waste is handled in a way it poses no risk to human health or the environment. Waste is converted into a stable form that is suitable for disposal. In the case of HLW, a multi-barrier approach, combining containment and geological disposal, ensures isolation of the waste from people and the environment for thousands of years."
Med din förmodade expertis - vad har du att säga om att det för använt kärnbränsle talas om 100 000 års isolerong istället för de 300 år du brukar referera till? På vilka grunder har 100 000 år valts och varför inte 300 år?
Den "politiska aktivismen" verkar ha nästlat in sig i alla världens kärnavfallsförvaringsinstitutioner, de pratar ju alla om lagringsbehov som sträcker sig över många tusentals år, det finns ingen som pratar om enbart några hundra. Det måste vara de förbaskade miljöpartisterna.