Tecum skrev 2022-08-05 19:59:48 följande:
Men varför är det fel att jobba på sin lust, tillsammans med partnern eller med hjälp utifrån? Alternativen är att antingen den ene måste underkasta sig partnerns vilja, eller separation. Det låter uppgivet.
Vad är ditt förslag?
Du har missat min poäng.
Det jag ville förklara med mitt inlägg är att många män (kan ju iofs vara kvinnor också) utgår ifrån sin egen uppfattning av sex när de uttrycker sig.
Om vi tar meningarna jag valde :
-"Det borde inte vara så svårt att ställa upp"
Jo det kan svårt , vaginalt sex kan vara obehagligt när man inte är kåt, och även annat sex kan kännas ångestfyllt eftersom man vet att något är fel. Man är "fel", och "misslyckad" om man inte känner sig kåt. Man kan även uppleva det obehagligt när mannen är kåt och man inte vet vad han förväntar sig. Det kan kännas som att konfronteras med något som känns fel.(=obehagligt)
-Det tar inte så lång tid
Tiden är inte relevant här, utan känslorna. Det tar inte heller lång tid att ta emot en smäll på käften. (krasst översatt)
-Älskar man någon vill man väl ha sex.
Det är den svåraste frågan, som ofta skaver. Kanske älskar hon inte honom. En skrämmande tanke. Hjälp!!! de har hus, barn och ett liv tillsammans!! Sex rör upp detta.... Och hur är det med honom...måste man älska för att vilja ha sex?! Älskar han mig, eller är jag bara en kvinnokropp har har "tillgång till". Svårt, svårt, obehagligt, obehagligt. Locket på.
-Man mår ju bara av sex
Fel. Utan lust behövet sex inte vara något man mår bra av. Det kan tvärtom något man mår dåligt av och som tom sänker både sexuell lust och förmåga. Men ja, bra sex när man vill ha det, mår man bra av, men det är ju INTE samma sak.
-Det är ju skönt, varför inte njuta
Det är inte alltid ett val att njuta av många orsaker. Kanske orkar inte kroppen. Kanske saknas känslor. Kanske är sex så komplicerat och kravfyllt att det överhuvudtaget inte har så mycket med njutning att göra längre.
Slutligen svar på din fråga.
Självklart är det inte fel att jobba med lusten... Om man vill.
Problemet är att det allt för ofta bagatelliseras och förenklas av personer som inte kan förstå att sex kan vara något problem. (typ "det är väl bara att njuta /ställa upp bla, bla, bla) Om man har en man med den attityden är det extremt jobbigt att få förståelse och komma vidare.
Ibland är svaret på din fråga separation, men det beslutet sker inte från ena dagen till den andra, utan värker och blöder fram... Andra gånger går det att jobba med situationen. Ibland kanske en terapeut främst kommer med förslag att den med mest lust behöver ändra sig. Det beror på sååå mycket.
För att lösa problem måste man först förstå varandra, och här fallerar det ofta. I alla möjliga sammanhang. Kvinnan måste likaväl förstå mannen så klart.
Dessutom kan det vara svårt att ens förstå sig själv ibland.
Ett exempel på liknade situationen från mitt liv.
Jag blev ibland stressad vid sex med mitt ex. Alltså, när min kropp inte svarade snabbt blev jag stressad
Då sa han lätt irriterat, och något uppmanade :
"Va inte vara stressad" (i mitt huvud uppfattade jag det som att jag var "krånglig")
Detta ledde till att jag tränade upp mig att komma snabbt. Jag beställe glidmedel som skulle öka känslan/blodcirkulationen och försökte vara "duktig"
Mitt ex var dock INTE en dålig människa, inte elak.
När jag hade sex med min nuvarande man hände samma sak i början, men med den extremt stora skillnaden att han lät som att han menade det. Han höll om mig, visade med ord och handling att han menade varje ord. Jag kände att jag var älskad precis som jag var, och han var mån om att jag fick ta hur mycket tid som helst. Skillnaden mellan dem är inget man kan "lära ut"
Hur skulle jag kunnat förklara för mitt ex att han jag uppfattade det som att jag var krånglig. Det fattade jag ju inte ens själv då. Jag försökte bara ändra mig, bättra mig, lära mig, att inte bli stressad tex.
Så här kan det vara. Att mitt ex och jag aldrig någonsin haft lika bra sex som jag och min nuvande man beror på massor av olika faktorer, som dessutom var olika över tid.