• Anonym (WTF)

Ni som skiljer er pga sexbrist

Hur förklarar ni skiljsmässan för barn o övrig familj? 

typ - nä du vet mamma ville aldrig knulla så jag ska leta nån nu kåtare kvinna istället- 
    ? eller?

• Svar på tråden Ni som skiljer er pga sexbrist
  • Anonym (Luke)
    Hotelliggaren skrev 2022-08-05 16:32:12 följande:
    Frågan är hur lyckliga ni är om han känner att han tycker ni har för lite sex, och du skriver en tråd på FL om hans tjat. Det är verkligen ett problem och i längden leder det till olycka för er båda. Ingen av er har "rätt". Ni är olika i det här, så är det bara. Det blir jobbigt för er båda.
    Jag är man och det är uppenbart att du fantiserar.
  • Anonym (gösses)
    Anonym (Kompatibel) skrev 2022-08-05 17:34:59 följande:
    Skrev just detta inlägg i denna tråd www.familjeliv.se/forum/thread/81923694-nar-ska-folk-borja-fatta-hur-viktigt-sexet-ar men tycker att det jag skrev passar in är också så jag kopierar in samma text här.

Jag har fått intrycket från diverse forum, poddar etc, att väldigt få inser att sexuell kompatibilitet också är en viktig faktor för en långvarigt fungerande relation, och verkar tro att den biten löser sig bara allt annat stämmer. 

Om man avser att ha en monogam relation anser jag att sexuell kompatibilitet är nästan lika viktig som att man har kompatibla värderingar, annars kommer sex att bli ett problemområde i det långa loppet där någon måste göra våld på sina egna önskemål.

Dessutom verkar många av de som är den med den lägre sexlusten (om jag utgår från det jag läser på FL) inte inse att bristen på sex i förhållandet faktiskt är ett problem för förhållandet eftersom de själva inte lider av sexbristen. Om man själv vägrar inse att det finns ett problem och inte ens är villig att arbeta på att hitta lusten igen, är man i mitt tycke väldigt skyldig till att relationen tar slut (om så är fallet) även om den andre är den som faktiskt väljer att avsluta relationen.

Ingen ska ha sex mot sin vilja, men man måste vara beredd att relationen inte kommer att hålla om det är för stor skillnad i sexbehov mellan parterna.

För er som är asexuella eller har väldigt låg lust. Var ärliga från början och acceptera att sex är viktigt för de allra flesta och att ert utbud av lämpliga partners kommer att vara mindre än för de med ett större behov av sex. Samma sak gäller för de som är översexuella och vill ha sex flera gånger om dagen varje dag. Avviker man från normen kommer naturligtvis det bli svårare att träffa någon där en långvarig relation kommer att fungerar.
    Bra skrivet och jag håller med fullständigt. Utan sex och intimitet kan man lika gärna nöja sig med vänner, sex och närhet är trotts allt det som skiljer ett parförhållande och ett vänskapsförhållande. 

Många asexuella sätter sig själva som norm och försöker ge sken av att deras sätt att se på sex är normen, det är det inte. De tillhör en relativt liten del av befolkningen.
  • Hotelliggaren
    Anonym (Luke) skrev 2022-08-05 17:35:47 följande:
    Jag är man och det är uppenbart att du fantiserar.
    Hmm, tror jag blandade ihop dig men nån annan här i tråden, ber om ursäkt. 
  • New  Dawn
    Anonym (jag) skrev 2022-08-05 13:13:35 följande:
    Jag har dock inte fått intrycket att det är så väldigt många män som tycker att kvinnan ska ställa upp på sex som hon inte vill ha. Ärligt talat är det en åsikt som jag mest sett uttryckas av incels som har svårt att få till det med kvinnor överhuvudtaget. Däremot är det många som tycker att den som tappat sexlusten bör anstränga sig för att få tillbaka den, vilket är något annat än krav på att ställa upp.
    Jag har läst många inlägg där män där män tycker att kvinnor bore ställa iupp bla genom uttryck som :
    "det borde väl inte vara så svårt att ställa upp"
    "det tar ju inte så lång tid"
    "älskar man någon vill man väl  ha sex"
    "man mår ju bra av sex, det har jag läst..."
    "det är ju skönt, varför inte njuta"

Det är visserligen en del som tycker att hon inte bara borde ställa upp, utan även jobba på sin lust, men det uttalandet kan ske utan någon som helst förståelse eller empati. Mer som en uppmaning att skärpa sig. Det saknas ofta förståelse för att sex inte alltid är något positivt eller skönt. 

Det kan ju låta sunt att "anstränga sig att få tillbaka sin lust", men det är inte sällan skrivet på ett sätt där man inte ger utrymme för att detta ofta är något väldigt svårt och något man kanske inte ens klarar på egen hand. 
    Att ha sexlust till en speciell man, i en speciell relation, är ofta komplext och det finns det alltför sällan förståelse för. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Tecum
    New Dawn skrev 2022-08-05 19:42:29 följande:
    Jag har läst många inlägg där män där män tycker att kvinnor bore ställa iupp bla genom uttryck som :

Det är visserligen en del som tycker att hon inte bara borde ställa upp, utan även jobba på sin lust, men det uttalandet kan ske utan någon som helst förståelse eller empati. Mer som en uppmaning att skärpa sig. Det saknas ofta förståelse för att sex inte alltid är något positivt eller skönt. 

Det kan ju låta sunt att "anstränga sig att få tillbaka sin lust", men det är inte sällan skrivet på ett sätt där man inte ger utrymme för att detta ofta är något väldigt svårt och något man kanske inte ens klarar på egen hand. 
    Att ha sexlust till en speciell man, i en speciell relation, är ofta komplext och det finns det alltför sällan förståelse för. 
    Men varför är det fel att jobba på sin lust, tillsammans med partnern eller med hjälp utifrån? Alternativen är att antingen den ene måste underkasta sig partnerns vilja, eller separation. Det låter uppgivet. 

Vad är ditt förslag?
  • Anonym (jag)
    New Dawn skrev 2022-08-05 19:42:29 följande:

Vad jag har sett är det många som försökt hjälpa partnern att få tillbaka lusten genom att försöka förstå varför lusten saknas och genom att göra sitt bästa för att tillfredsställa partnern sexuellt. Många tar även upp förslaget att gå i parterapi för att få hjälp med problemen, men det tas inte alltid väl emot utan möts av förnekelse av problemen. Ska vi tala om förståelse och empati så visar den utan sexlust inte alltid det heller, utan viftar bort problemen och vägrar ta hjälp utifrån. 
  • Anonym (vbj)

Ja du, det undrar jag med. 
    Man är väl tillsammans med en person för att man älskar denne. 
    Synd att man ser sin man/fru som en KK. 

• Tukt
    Anonym (jag) skrev 2022-08-05 20:11:43 följande:
    Vad jag har sett är det många som försökt hjälpa partnern att få tillbaka lusten genom att försöka förstå varför lusten saknas och genom att göra sitt bästa för att tillfredsställa partnern sexuellt. Många tar även upp förslaget att gå i parterapi för att få hjälp med problemen, men det tas inte alltid väl emot utan möts av förnekelse av problemen. Ska vi tala om förståelse och empati så visar den utan sexlust inte alltid det heller, utan viftar bort problemen och vägrar ta hjälp utifrån. 
    Tänker det viktigaste med de momenten är, att man sedan gjort allt man kunnat. Lättare ta vidare beslut då, än om man har allt det ogjort.
  • Anonym (jag)
    Anonym (vbj) skrev 2022-08-06 16:02:14 följande:

Ja du, det undrar jag med. 
    Man är väl tillsammans med en person för att man älskar denne. 
    Synd att man ser sin man/fru som en KK. 

Och så kom den kommentaren igen. Att det ska vara så svårt att förstå att de flesta vill ha sex i ett förhållande eftersom det är något som skiljer ett kärleksförhållande från andra typer av relationer (om än kanske inte det enda). Du får gärna leva i ett förhållande utan sex, men måste inse att du är i minoritet och att det inte är onormalt att se sex som viktigt i ett förhållande.
  • Anonym (vbj)
    Anonym (jag) skrev 2022-08-06 16:46:23 följande:
    Och så kom den kommentaren igen. Att det ska vara så svårt att förstå att de flesta vill ha sex i ett förhållande eftersom det är något som skiljer ett kärleksförhållande från andra typer av relationer (om än kanske inte det enda). Du får gärna leva i ett förhållande utan sex, men måste inse att du är i minoritet och att det inte är onormalt att se sex som viktigt i ett förhållande.
    Det säger jag inget om.

Men fortfarande, konstigt att se sin man/fru som en KK. 
Svar på tråden Ni som skiljer er pga sexbrist