Anonym (jag) skrev 2022-08-05 13:13:35 följande:
Jag har dock inte fått intrycket att det är så väldigt många män som tycker att kvinnan ska ställa upp på sex som hon inte vill ha. Ärligt talat är det en åsikt som jag mest sett uttryckas av incels som har svårt att få till det med kvinnor överhuvudtaget. Däremot är det många som tycker att den som tappat sexlusten bör anstränga sig för att få tillbaka den, vilket är något annat än krav på att ställa upp.
Jag har läst många inlägg där män där män tycker att kvinnor bore ställa iupp bla genom uttryck som :
"det borde väl inte vara så svårt att ställa upp"
"det tar ju inte så lång tid"
"älskar man någon vill man väl ha sex"
"man mår ju bra av sex, det har jag läst..."
"det är ju skönt, varför inte njuta"
Det är visserligen en del som tycker att hon inte bara borde ställa upp, utan även jobba på sin lust, men det uttalandet kan ske utan någon som helst förståelse eller empati. Mer som en uppmaning att skärpa sig. Det saknas ofta förståelse för att sex inte alltid är något positivt eller skönt.
Det kan ju låta sunt att "anstränga sig att få tillbaka sin lust", men det är inte sällan skrivet på ett sätt där man inte ger utrymme för att detta ofta är något väldigt svårt och något man kanske inte ens klarar på egen hand.
Att ha sexlust till en speciell man, i en speciell relation, är ofta komplext och det finns det alltför sällan förståelse för.