• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • NIML
    samejentan skrev 2022-01-26 16:22:30 följande:

Miss oro här igen! 

mina symtom har stannat av. från att ha vart så trött att jag måste sova på toan på jobbet en stund för att orka, igår fick jag jätte känsliga nippels och idag på eftermiddagen försvann de också. Känns som allt bara stannat av. Precis som med mina tidigare missfall. Brösten har sjunkit också, de som va så svullna och fina men nu är de i typ vanlig storlek. Vill bara gråta, är det verkligen över redan? 

Symptomen såhär tidigt är lite vad de är.. jag har aldrig mått illa  en endaste dag i någon av mina graviditeter. Knappt haft ont i brösten heller. Kan då och då känna små stick/drag i livmodern eller ut mot äggstockarna. That?s it. 
    Symptomen kan även komma och gå under loppet av ett par timmar  

Tror inte att det behöver betyda något faktiskt. ???? Håller tummarna iallafall. 
    Oron är skit kring dessa veckor. Man vet ingenting och kan ingenting göra. 

• Jemalon

Halloj! Grattis till era plus :) Jag plussade igår och har bf 2 oktober. Fick missfall för tre månader sedan och har covid just nu vilket såklart oroar. Men jag kan bara hoppas att det ska gå bra. Roligt att få följas åt! 

• samejentan
    NIML skrev 2022-01-26 18:31:50 följande:

Symptomen såhär tidigt är lite vad de är.. jag har aldrig mått illa  en endaste dag i någon av mina graviditeter. Knappt haft ont i brösten heller. Kan då och då känna små stick/drag i livmodern eller ut mot äggstockarna. That?s it. 
    Symptomen kan även komma och gå under loppet av ett par timmar  

Tror inte att det behöver betyda något faktiskt. ???? Håller tummarna iallafall. 
    Oron är skit kring dessa veckor. Man vet ingenting och kan ingenting göra. 

jag googlade lite och läste precis att symtom kan komma och gå, men efter missfallen och symtom som stannat av så blir man traumatiserad. Hade lovat mig själv att inte testa mer men jag måste nog köpa ett test imorgon. Dock så sist jag fick missfall fick jag jätte starkt positivt och dagen efter började jag blöda och hade inte haft symtom på typ en vecka, så vet inte hur mycket det kommer dämpa min oro egentligen. Magkänslan säger sitt lugnt i båten, hjärnan säger det är kört haha. Nej precis det är så jobbigt, första veckorna är så kritiska och det är sååååå långt till v.12 med Tack för ditt svar dock det känns lite bättre nu  
  • samejentan
    Jemalon skrev 2022-01-26 18:49:31 följande:

Halloj! Grattis till era plus :) Jag plussade igår och har bf 2 oktober. Fick missfall för tre månader sedan och har covid just nu vilket såklart oroar. Men jag kan bara hoppas att det ska gå bra. Roligt att få följas åt! 

Grattis till plusset Jag känner med dig, hade själv missfall för tre månader sedan och hade covid precis när jag hade ÄL så jag trodde det var pga det som gjorde att mensen var sen, men så var inte fallet Håller tummarna för oss båda att detta går vägen
  • Gerberan
    samejentan skrev 2022-01-26 09:41:21 följande:
    Hur kom Dom fram till att du skulle få progrestosteron utskrivet? frågar för att jag är nyfiken och rädd att jag har det som sagt. läst lite om olika symtom och jag har inga symtom förutom spottings från dag 10 och så kommer mensen igång två dagar senare, men har även läst i en tråd här om folk som blivit gravida fast de har spottings innan mens så jag vet inte. Är orolig för det i alla fall men har inte vågat pröva kräm eller så för att jag vet ju inte om det är det som är problemet  
    För att jag haft upprepade missfall, gått utredning och är ansluten en klinik med jättebra läkare! Det finns egentligen inget bevis på att det kan hjälpa vid upprepade missfall om man inte har något bevisat problem men man kan få det utskrivet ändå för att känna att man har något stöd. Så du behöver inte oroa dig för just det <3
  • Angelika07
    mammamalin skrev 2022-01-26 14:03:43 följande:
    Vilken historia du har bakom dig, håller tummarna för att det är er tur nu! Hur tidigt i graviditeten kunde du känna att allt inte stod rätt till? 

Relaterar till oron om symptom som kommer och går, trots att jag inte varit med om det du varit.

Wow jättestarkt plus!! Grattis :) 
    Åh tack, håller tummarna för att ska gå bra för dig med :) 

Redan äl+13 började oron. Jag plussade första gången den dagen, och fick brun flytning som inte ville sluta komma. Sparsam men varje dag. Typiska grav-symptom och ingen smärta. Plötsligt försvinner alla symptom och bubblandet i magen efter 2 veckor och några dagar efter börjar jag blöda. Fick ingen tid hos läkaren heller då de tyckte att jag ska avvakta oavsett om det är missfall eller bara lite blödningar. Fick gå på ett ultraljud veckan därpå där de såg inget och drog slutsatsen att det är missfall och jag ska vara hemma och vila bara. Men gravtesten blev starkare och starkare. Fick tyvärr ingen hjälp eller möte i hela 2,5 månader. Jag visste att det var något fel från första början. Gick privat till slut (Fick den tidigaste tiden-det var ganska fullbokad då) och då såg de ett foster i min äggledare på ca 30mm. Fick åka genast till sjukhuset och ta alla tester och kontroller och visst stämde det. Tack o lov ingen operation eller så, men att blöda så länge, i så många månader.... det kunde ha hänt något. Känner mig ganska "skadad" efter den händelsen. Fy

Jag har väntat rätt länge på en utredning men tog saker I egna händer och medan jag var på semester i somras hos mormor nere i Polen så besökte jag privat gyn, tog alla tester, undersökningar och fick medicin utskrivet, allt på en vecka. Fick ägglossningstimulerade tabletter och blev gravid efter andra kuren. Fantastisk vård där och uppföljning. Kände mig för första gången viktig och mina behov. 

Visst var den stark, blev rätt förvånad :) Hur går det för dig? Hur mår du?
  • Angelika07
    samejentan skrev 2022-01-26 16:22:30 följande:

Miss oro här igen! 

mina symtom har stannat av. från att ha vart så trött att jag måste sova på toan på jobbet en stund för att orka, igår fick jag jätte känsliga nippels och idag på eftermiddagen försvann de också. Känns som allt bara stannat av. Precis som med mina tidigare missfall. Brösten har sjunkit också, de som va så svullna och fina men nu är de i typ vanlig storlek. Vill bara gråta, är det verkligen över redan? 

Mina symptom har också stannat av förrgår, men igår hade jag mensvärk både i magen och rygg, konstigt kände jag. Ringde till BM idag och hon sa att det är inget att oroa sig för. I dessa veckor kam symptom försvinna, komma tillbaka eller i mindre doser. Väldigt vanligt sa hon. Mensvärk är normalt med då livmodern växer för fullt. Jag har samma oro som dig då mina symptom avstannade vid förra graviditet men enligt BM från idag sa att det är vanligt och behöver inte betyda något. Viktigaste är att man inte har jätteont, blöder eller väldigt ont på ena sidan.

Det kommer bli bra. Vi går igenom dessa tillsammans! 
  • NIML
    Angelika07 skrev 2022-01-26 19:39:32 följande:
    Åh tack, håller tummarna för att ska gå bra för dig med :) 

Redan äl+13 började oron. Jag plussade första gången den dagen, och fick brun flytning som inte ville sluta komma. Sparsam men varje dag. Typiska grav-symptom och ingen smärta. Plötsligt försvinner alla symptom och bubblandet i magen efter 2 veckor och några dagar efter börjar jag blöda. Fick ingen tid hos läkaren heller då de tyckte att jag ska avvakta oavsett om det är missfall eller bara lite blödningar. Fick gå på ett ultraljud veckan därpå där de såg inget och drog slutsatsen att det är missfall och jag ska vara hemma och vila bara. Men gravtesten blev starkare och starkare. Fick tyvärr ingen hjälp eller möte i hela 2,5 månader. Jag visste att det var något fel från första början. Gick privat till slut (Fick den tidigaste tiden-det var ganska fullbokad då) och då såg de ett foster i min äggledare på ca 30mm. Fick åka genast till sjukhuset och ta alla tester och kontroller och visst stämde det. Tack o lov ingen operation eller så, men att blöda så länge, i så många månader.... det kunde ha hänt något. Känner mig ganska "skadad" efter den händelsen. Fy

Jag har väntat rätt länge på en utredning men tog saker I egna händer och medan jag var på semester i somras hos mormor nere i Polen så besökte jag privat gyn, tog alla tester, undersökningar och fick medicin utskrivet, allt på en vecka. Fick ägglossningstimulerade tabletter och blev gravid efter andra kuren. Fantastisk vård där och uppföljning. Kände mig för första gången viktig och mina behov. 

Visst var den stark, blev rätt förvånad :) Hur går det för dig? Hur mår du?

Fick du behålla din äggledare? Vilken tur i oturen att det gick så bra. Det kan ju vara direkt livshotande  

Min upplevelse var väldigt lik din (bruna flytningar från äl+15 som inte gav sig) men min äggledare brast i v.7 nån gång och de var tvungna att plocka bort den vänstra. Gjorde vidrigt ont :(. Har nu bara på höger sida men kroppen tycks kompensera för jag ägglossar nästan alltid på den sidan. 

• samejentan
    Angelika07 skrev 2022-01-26 19:44:01 följande:
    Mina symptom har också stannat av förrgår, men igår hade jag mensvärk både i magen och rygg, konstigt kände jag. Ringde till BM idag och hon sa att det är inget att oroa sig för. I dessa veckor kam symptom försvinna, komma tillbaka eller i mindre doser. Väldigt vanligt sa hon. Mensvärk är normalt med då livmodern växer för fullt. Jag har samma oro som dig då mina symptom avstannade vid förra graviditet men enligt BM från idag sa att det är vanligt och behöver inte betyda något. Viktigaste är att man inte har jätteont, blöder eller väldigt ont på ena sidan.

Det kommer bli bra. Vi går igenom dessa tillsammans! 
    Jag hade lite mensvärk tidigare idag men det avstannade och nu känner jag bara som små "hugg" av och till typ, är det normalt? Minns typ inte hur det var när jag väntade dottern, hon fyller fem snart så det är ju ett tag sen hehe Men det lugnade mig lite, tack <3 Ska nog åka och köpa mer tester imorgon haha  
  • samejentan
    Gerberan skrev 2022-01-26 19:36:51 följande:
    För att jag haft upprepade missfall, gått utredning och är ansluten en klinik med jättebra läkare! Det finns egentligen inget bevis på att det kan hjälpa vid upprepade missfall om man inte har något bevisat problem men man kan få det utskrivet ändå för att känna att man har något stöd. Så du behöver inte oroa dig för just det <3
    Okej, ironiskt nog har vi en tid bokad för utredning nästa vecka på torsdag men jag har inte velat avboka tiden än fören jag ser om graviditeten håller sig till dess, kanske hemskt men om detta inte går vägen innan dess så har jag ju min tid kvar för att få hjälp å vi har gått igenom missfall 3 gånger i så fall <3
Svar på tråden BF oktober 2022