• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (B) skrev 2024-12-18 13:34:25 följande:
    Ja naturligtvis ska ansvaret för våldet flyttas från den som slår till feministerna. 

Fullt logiskt. Bra tänkt. 
    Det verkar råda en kognitiv dissonans. 

säga sig stå för jämställdhet men egentligen inte.
  • Anonym (M)
    Anonym (B) skrev 2024-12-18 13:34:25 följande:
    Ja naturligtvis ska ansvaret för våldet flyttas från den som slår till feministerna. 

Fullt logiskt. Bra tänkt. 
    Ja, eftersom feminister är de som styrt vilka lösningar man valt så är det deras fel att det inte blir bättre.  Lägger man pengar och energi på att tala om mansroller i stället för att faktiskt jobba med de män som slår bär man ett stort ansvar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-18 13:41:58 följande:
    Våldet i nära relationer ser annorlunda ut än våldet på gatorna. Det är en helt annan psykologi. Kvinnor är mer utsatta än män och det behövs en särskild sorts insats. Det finns insatser för just individer som slår i nära relation. Det finns utbildning för polisen att hantera sånt. Och ja, det är ffa ett könskopplat problem. Det krävs naturligtvis insatser runt förövaren men också runt problematiken i stort, och det görs och har gjorts. Varför ignorera att det är ett könskopplat problem? Alla förstår ju att alla män inte slår. Men handlar det om (mäns) attityder mot kvinnor som medverkar till att vissa män slår? Hur kan vi hjälpas åt till att göra samhället säkrare. Det borde kollas vidare på i jämställdhetens namn.
    Eftersom kvinnor slår lika ofta som män så är det inte könsbundet. Att män slår hårdare beror på biologi, inget annat. 
    Fråga dig själv varför du så gärna vill sopa att kvinnor slår under mattan? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-18 13:48:37 följande:
    Det verkar råda en kognitiv dissonans. 

säga sig stå för jämställdhet men egentligen inte.
    Ja, bland feminister är det definitivt så, och det är ju därför man tappat så mycket stöd bland allmänheten de senaste åren. Man lever i sin egna idelogiska värld utan verklighetsanknytning. 
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (M) skrev 2024-12-18 14:08:21 följande:
    Eftersom kvinnor slår lika ofta som män så är det inte könsbundet. Att män slår hårdare beror på biologi, inget annat. 
    Fråga dig själv varför du så gärna vill sopa att kvinnor slår under mattan? 
    Vad har du för statistik som styrker ditt påstående? 

Den som vill sopa något under mattan (att mäns kön korrelerar med våld och dödligt våld i nära relationer) är ju du.

Det här borde självutnämnda 'jämställdhetsförespråkare men inte feminister' inte välja att sopa under mattan. Men tydligen så handlar det inte om jämställdhet. Jag tror det handlar om att de vill ta över begreppet jämställdhet och förvandla det till något icke-jämställt.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (M) skrev 2024-12-18 14:05:59 följande:
    Ja, eftersom feminister är de som styrt vilka lösningar man valt så är det deras fel att det inte blir bättre.  Lägger man pengar och energi på att tala om mansroller i stället för att faktiskt jobba med de män som slår bär man ett stort ansvar. 
    Det jobbas mycket med män som slår. Det ena "slår" inte ut det andra på något sätt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-18 14:19:11 följande:
    Vad har du för statistik som styrker ditt påstående? 

Den som vill sopa något under mattan (att mäns kön korrelerar med våld och dödligt våld i nära relationer) är ju du.

Det här borde självutnämnda 'jämställdhetsförespråkare men inte feminister' inte välja att sopa under mattan. Men tydligen så handlar det inte om jämställdhet. Jag tror det handlar om att de vill ta över begreppet jämställdhet och förvandla det till något icke-jämställt.
    Det är inte svårt att hitta sådan statistik, OM MAN FAKTISKT ÄR INTRESSERAD. 
    Men eftersom du tydligen inte är tillräckligt intresserad för att orka googla så kommer här lite länkar som jag hittade på en snabb googling:
    pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC1854883/
    www.researchgate.net/publication/332917590_Prevalence_and_Consequences_of_Intimate_Partner_Violence_in_Canada_as_Measured_by_the_National_Victimization_Survey

Även jämställhetsmyndigheten skrev om detta på sin hemsida förut, men nu verkar de ha plockat bort det, fakta passade väl inte med deras ideologiska övertygelse.
  • Anonym (M)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-18 14:20:53 följande:
    Det jobbas mycket med män som slår. Det ena "slår" inte ut det andra på något sätt. 
    Nu gör man det, men under en period så motarbetade elitfeminister  (Gudrun & Co) aktivt alla initiativ som byggde på att arbeta med de män som slår på individuell basis eftersom man ju ansåg att det var patriarkatet som var grundproblemet och därför bortkastat att jobba med individerna. 
    Jag tror inte de trodde det på allvar, det var bara ett sätt för dem att klamra sig fast vid makt och tolkningsföreträdet.  
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (M) skrev 2024-12-18 14:51:40 följande:
    Det är inte svårt att hitta sådan statistik, OM MAN FAKTISKT ÄR INTRESSERAD. 
    Men eftersom du tydligen inte är tillräckligt intresserad för att orka googla så kommer här lite länkar som jag hittade på en snabb googling:
    pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC1854883/
    www.researchgate.net/publication/332917590_Prevalence_and_Consequences_of_Intimate_Partner_Violence_in_Canada_as_Measured_by_the_National_Victimization_Survey

Även jämställhetsmyndigheten skrev om detta på sin hemsida förut, men nu verkar de ha plockat bort det, fakta passade väl inte med deras ideologiska övertygelse.

Så kön är fortfarande en faktor i det dödliga våldet. Tror du det är jämställt att förneka det? (Eller bortförklara)

• Anonym (Buscar)
    Anonym (M) skrev 2024-12-18 14:55:59 följande:
    Nu gör man det, men under en period så motarbetade elitfeminister  (Gudrun & Co) aktivt alla initiativ som byggde på att arbeta med de män som slår på individuell basis eftersom man ju ansåg att det var patriarkatet som var grundproblemet och därför bortkastat att jobba med individerna. 
    Jag tror inte de trodde det på allvar, det var bara ett sätt för dem att klamra sig fast vid makt och tolkningsföreträdet.  
    Det har alltid arbetats med förövare. T ex genom skyddad identitet för offren, terapi (och fängelse) även på Gudruns tid.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet