• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-20 16:18:24 följande:

Så lärare och sjukvårdspersonal ska syssla med genus? Vem ska utbilda dom i det, en genusvetare?

Ja, självklart ska det ingå i deras uppdrag att hantera människor lika oberoende av kön.

Det behövs ingen genusvetare. Lärarna och sjukvårdspersonalen är fullt kapabla att reflektera över det själva.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-20 16:25:39 följande:
    Ja, självklart ska det ingå i deras uppdrag att hantera människor lika oberoende av kön.

Det behövs ingen genusvetare. Lärarna och sjukvårdspersonalen är fullt kapabla att reflektera över det själva.
    Så vem delegerar genusvetarens uppdrag?

Vad ska lärare och sjukvårdspersonal reflektera över?

Varför har du klippt bort min fråga?
    Hur anser du att de rådande jämställdhetsproblemen ska lösas?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-20 13:26:51 följande:
    Så mycket text, om jag försöker ploga mig fram i all texten du skriver så anser du tydligen att jag försöker ducka för en fråga. Frågan är: -vad är frågan?

Säger du dig stå för jämställdhet? Hur ska jämställdhet kunna uppnå om man inte sysslar med genus?
    För att kunna förstå den andra sidan av argumentet så behöver man ju ställa en hel del frågor

jag svarar på dina frågor när du svarat på mina frågor.
    ClumsySmurf skrev 2024-12-16 15:44:07 följande:
    Varför duckar du för frågan?
    Varför ska man t.e.x ignorera att även mammor misshandlar sina barn?

du är en av de som tar för givet att ej lika utfall är ett bevis på orättvisor
    men har du någon gång förklarat varför det ska vara lika utfall?
  • Anonym (Buscar)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-20 16:58:33 följande:
    För att kunna förstå den andra sidan av argumentet så behöver man ju ställa en hel del frågor

jag svarar på dina frågor när du svarat på mina frågor.
    ClumsySmurf skrev 2024-12-16 15:44:07 följande:
    Varför duckar du för frågan?
    Varför ska man t.e.x ignorera att även mammor misshandlar sina barn?

Vad är frågan? Det låter som ett påstående. Förstår inte heller varför man i så fall skulle ignorera att kvinnor också misshandlar sina barn. Vad är kopplingen mellan att kvinnor blir mer våldsutsatta av män? Det är mycket otydligt. Borde frågan om att kvinnor misshandlar sina barn landa inom feminismens ramar? Som jag förstår så är det relativt "jämställt" och landar i frågor om barns rätt till trygghet (och jämställdhet)

Jämställdhet borde leda till någorlunda lika utfall t ex ungefärlig samma ekonomiska makt oavsett kön, att vissa yrken t ex inte ska vara övervärderade/ undervärderade. Men jag vet inte hur många människor som vill att kvinnor ska misshandla och döda män i lika hög grad som kvinnor blir utsatta för. Då har man nog missuppfattat saken grovt. Det skulle förvisso falla utanför ramarna för feminism (om saken vore liknande) och plockas upp inom andra instanser, att alla ska ha rätt till en tryggad tillvaro t ex.

Vill du lyfta frågeställningar så kanske du inte ska syssla med härskartekniker eller försöka gömma frågor bakom mängder av inklippta "fakta" för att sen hävda att dina frågor ignoreras. Det irriterar mig.

Hur vill du att problemen inom jämställdhet ska lösas? 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-20 16:48:14 följande:
    Så vem delegerar genusvetarens uppdrag?

Vad ska lärare och sjukvårdspersonal reflektera över?

Varför har du klippt bort min fråga?
    Hur anser du att de rådande jämställdhetsproblemen ska lösas?
    Beror på vilka jämställdhetsproblem vi pratar om.

Grunden i ett tryggt samhälle som även främjar jämställdhet är trygga familjer som skapar trygga individer. 

Om vi t.e.x. ska gå in på detta med våld i nära relationer så är det nästan alltid en konsekvens av att förövaren fått dålig uppväxtmiljö.
    .
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-20 17:25:30 följande:
    Jämställdhet borde leda till någorlunda lika utfall 
    Nej, för det finns biologiska skillnader mellan kvinnor och män.

Jämställdhet leder oftast till större skillnader i utfall mellan kvinnor och män.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-20 17:30:58 följande:
    Beror på vilka jämställdhetsproblem vi pratar om.

Grunden i ett tryggt samhälle som även främjar jämställdhet är trygga familjer som skapar trygga individer. 

Om vi t.e.x. ska gå in på detta med våld i nära relationer så är det nästan alltid en konsekvens av att förövaren fått dålig uppväxtmiljö.
    .
    Hur ska problemet med att det grova och dödliga våldet har en könsfaktor hanteras?  Det är väl ingen som motsätter sig att alla ska kunna växa upp i en trygg miljö. Hur tryggas den rent konkret för kvinnorna som blir misshandlade? Hur skiljer sig din idé gällande detta i jämförelse med det som görs idag? -rent konkret.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-20 17:40:14 följande:
    Nej, för det finns biologiska skillnader mellan kvinnor och män.

Jämställdhet leder oftast till större skillnader i utfall mellan kvinnor och män.
    Ska dessa biologiska skillnaderna leda till att ett kön får uppenbarligen sämre ekonomisk makt och riskerar att bli mer våldsutsatta?

Är kvinnor mer biologiskt intelligenta eftersom de får bättre betyg i skolan? Borde inte bättre betyg i så fall leda till högre löner?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-20 17:49:13 följande:
    Ska dessa biologiska skillnaderna leda till att ett kön får uppenbarligen sämre ekonomisk makt och riskerar att bli mer våldsutsatta?
    Det gör det vare sig vi vill eller inte.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-20 17:49:13 följande:

Är kvinnor mer biologiskt intelligenta eftersom de får bättre betyg i skolan? Borde inte bättre betyg i så fall leda till högre löner?
    Tjejer har i normalfallet enklare att koncentrera sig och mognar dessutom. Det i sig leder till bättre betyg. Så även där har vi en förklaring i biologi.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet