• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:59:20 följande:
    Jo, satsningar på förlossningsvård landar i spektrumet feminism. Det betyder inte att någon är en feminist däremot. 
    Då förstår du fortfarande inte vad feminism är.

Det Donald Trump gör är inte feminism då han inte har feministisk ideologi. 

Du behöver läsa på.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 18:04:25 följande:
    Då förstår du fortfarande inte vad feminism är.

Det Donald Trump gör är inte feminism då han inte har feministisk ideologi. 

Du behöver läsa på.
    Du förstår fortfarande inte vad feminism är.
  • Tow2Mater
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-26 17:57:45 följande:
    Förlossningsvården är sämre än vård i andra situationer. Bara kolla på kejsarsnitt som exempel där man skär igenom 7 lager. Du får ta Alvedon och Ipren som smärtstillande efter kejsarsnittet medan när män gör biopsi på pungkulorna för att undersöka cellförändringar så får de morfin med hem som de kan ta x antal dagar efter ingreppet. Rätt talande för ojämlik vård där kvinnor behandlas som andra gradens medborgare. 
    En del vård är bättre for kvinnor än män, en del vård är bättre for män än kvinnor. Nu pratar vi ju om just forlossningsvård.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 18:04:12 följande:
    Jag förstår inte hur du kan få det till feminism? Eller spelar du bara dum?
    Kommer personangreppen nu? 
  • Anonym (Buscar)

Skulle Trump (eller någon) annan göra en insats för att styra upp orättvisor som drabbar kvinnor så landar det i det feministiska spektrumet.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 18:05:48 följande:
    Du förstår fortfarande inte vad feminism är.
    Jag har redan förklarat att feminism för mig är de etablerade definitionenerna. Det är du som behöver förklara hur du tänker när du får det till att både Jimmie Åkesson och Donald Trump ägnar sig åt feminism.

Aldrig hört något så bisarrt från någon feminist tidigare så jag är faktiskt intresserad av hur du får ihop det. 

Uppenbarligen bortser du i stora drag ifrån etablerade definitioner men förklara gärna hur du tänker.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-26 18:06:27 följande:
    Kommer personangreppen nu? 
    Jag undrar uppriktigt hur mycket du egentligen förstår. Du tolkar det som ett personangrepp, så då antar jag att du inte spelar dum. Så på svar på din tydligen uppriktiga fråga 

nej, det är inte feminism när en kvinna får samma tillgång till en vårdpeng som en man.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 18:09:00 följande:
    Jag har redan förklarat att feminism för mig är de etablerade definitionenerna. Det är du som behöver förklara hur du tänker när du får det till att både Jimmie Åkesson och Donald Trump ägnar sig åt feminism.

Aldrig hört något så bisarrt från någon feminist tidigare så jag är faktiskt intresserad av hur du får ihop det. 

Uppenbarligen bortser du i stora drag ifrån etablerade definitioner men förklara gärna hur du tänker.
    Du har ju inte ens förstått att feminism handlar om att observera ojämställdhet för kvinnor och en vilja att det inte ska vara så. Så alla aktioner som kan få den titeln handlar om feminism.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 18:10:07 följande:
    Jag undrar uppriktigt hur mycket du egentligen förstår. Du tolkar det som ett personangrepp, så då antar jag att du inte spelar dum. Så på svar på din tydligen uppriktiga fråga 

nej, det är inte feminism när en kvinna får samma tillgång till en vårdpeng som en man.
    Du anser alltså att kommentaren, eller spelar du bara dum?, ger en bra dynamik i diskussionen?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 18:12:18 följande:
    Du har ju inte ens förstått att feminism handlar om att observera ojämställdhet för kvinnor och en vilja att det inte ska vara så. Så alla aktioner som kan få den titeln handlar om feminism.
    Du tycks inte förstå att det går alldeles utmärkt att satsa på förlossningsvård utan att vare sig observera orättvisa som drabbar kvinnor eller ha en vilja att det inte ska vara så. 
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-26 18:15:32 följande:
    Du anser alltså att kommentaren, eller spelar du bara dum?, ger en bra dynamik i diskussionen?
    Jag tror faktiskt att du spelar dum för att agitera. Jag hoppar över såna inlägg i fortsättningen, ok?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 18:15:49 följande:
    Du tycks inte förstå att det går alldeles utmärkt att satsa på förlossningsvård utan att vare sig observera orättvisa som drabbar kvinnor eller ha en vilja att det inte ska vara så. 
    Nej, det gör det inte. Varför ska man åtgärda något om man inte ser en orättvisa? Finns ingen anledning.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 18:18:33 följande:
    Nej, det gör det inte. Varför ska man åtgärda något om man inte ser en orättvisa? Finns ingen anledning.
    För att man ser en verksamhet som är i behov av resurser.

Du är så fast i dina feministiska glasögon att du inte förstår hur vanliga människor tänker.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 18:17:35 följande:
    Jag tror faktiskt att du spelar dum för att agitera. Jag hoppar över såna inlägg i fortsättningen, ok?
    Inte för att irritera, men för att jag inte kan ta dina inlägg på allvar längre. Du har 13-14 hela sidor med bara dina inlägg i den här tråden där du hela dagarna tjatar om samma sak med olika personer.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 18:21:16 följande:
    För att man ser en verksamhet som är i behov av resurser.

Du är så fast i dina feministiska glasögon att du inte förstår hur vanliga människor tänker.
    Så man ska se ett behov, men samtidigt inte? I vilken situation eller problem som ska lösas så behöver man först förstå problemet. Det borde vara ganska självklart.
  • Anonym (limtub)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 18:18:33 följande:
    Haha man kan åtgärda något för att ragga röster eller för att motarbeta någon annan eller för att man vill skjuta till lite resurser utan att vilja skjuta till lika mycket som till nåt annat osv. Sen kan man göra nåt bara för att vara schysst med utan att se nån orättvisa.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (limtub) skrev 2024-12-26 18:30:35 följande:
    Haha man kan åtgärda något för att ragga röster eller för att motarbeta någon annan eller för att man vill skjuta till lite resurser utan att vilja skjuta till lika mycket som till nåt annat osv. Sen kan man göra nåt bara för att vara schysst med utan att se nån orättvisa.
    Jag förutsätter att man tar reda på orättvisor från ett jämställdhetsperspektiv i den här diskussionen 
  • Anonym (snyggt jobbat lol)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 18:54:51 följande:
    Jag förutsätter att man tar reda på orättvisor från ett jämställdhetsperspektiv i den här diskussionen 
    oki trump kan skjuta till pengar utan att bry sig om orättvisor från ett jämställdhetsperspektiv, medans en annan politiker kan ge pengar ur ett jämställdhetsperspektiv. det ena tillskottet hade inget med feminism att göra, det andra kan ha gjort det. typ det som alla andra redan hävdat.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (snyggt jobbat lol) skrev 2024-12-26 19:35:07 följande:
    oki trump kan skjuta till pengar utan att bry sig om orättvisor från ett jämställdhetsperspektiv, medans en annan politiker kan ge pengar ur ett jämställdhetsperspektiv. det ena tillskottet hade inget med feminism att göra, det andra kan ha gjort det. typ det som alla andra redan hävdat.
    Varför skulle någon skjuta till pengar om det inte behövs? Så tydligen så är orättvisor kopplade till kön (kvinnor = feminism)  en orsak till pengatillskottet. Hur kan du inte se feminismen i ett sånt beslut?
  • Anonym (e och e)

Haha, aldrig sett några bli så fullständigt ägda i en debatt som de som hävdar att man inte kan vara för jämställdhet utan att vara feminist. De som eventuellt står för feminismen i den här tråden har verkligen gjort dålig reklam för den. Finns redan etablerade termer som egalitarianism och ekvivalism som innefattar jämställdhet men inte feminism. Jaja, det om det.

Svar på tråden Feminism och jämställdhet