• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 16:49:42 följande:
    Så du anser inte att det är feminism när Donald Trump satsar på förlossningsvård?

Centralt för feminism är att den anser att vi lever i ett samhälle där män har huvudsakliga makten och är förfördelade och att den vill ändra på det.

Om man inte anser att män är förfördelade så är man inte feminist. Allmänt arbete för kvinnor är inte feminism såvida det inte görs utifrån premisserna ovan.
    Satsningar på förlossningsvård landar inom spektrumet feminism. (Har inte du läst vad jag skriver?) Så kvinnor har sämre ekonomisk makt, sämre vård och blir mer utsatta för våld inom hemmet än män. Men ändå så tycker du att kvinnor inte dragit en nitlott här? Obegripligt. Varför vill inte du ändra på det här? Eller vill du det?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:08:45 följande:
    Satsningar på förlossningsvård landar inom spektrumet feminism. (Har inte du läst vad jag skriver?) Så kvinnor har sämre ekonomisk makt, sämre vård och blir mer utsatta för våld inom hemmet än män. Men ändå så tycker du att kvinnor inte dragit en nitlott här? Obegripligt. Varför vill inte du ändra på det här? Eller vill du det?
    Du svarade inte på ursprungsfrågan. 

Ska jag tolka det du säger som att det är feminism när Donald Trump satsar på förlossningsvård?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:08:45 följande:
     Så kvinnor har sämre ekonomisk makt, sämre vård och blir mer utsatta för våld inom hemmet än män. Men ändå så tycker du att kvinnor inte dragit en nitlott här? Obegripligt. Varför vill inte du ändra på det här? Eller vill du det?
    Jag anser inte att män är systematiskt förfördelad i samhället. Därför är jag inte feminist. Men jag är inte heller mot feminism. För jag ser att kvinnor missgynnas på vissa områden medan män missgynnas på andra.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:05:17 följande:
    Det är ju dina egna fördomar du blottar här. Det är ingenting som definierar feminism. 
    Möjligt. Det ligger inte i feminismen, men jag ser detta i många feminister. Många är vegetariska djurkämpar, gör sig inte till utseendemässigt, vill inte följa samhällets skönhetsnormer, gillar inte Trump, tycker att klimathotet är en mycket viktig fråga och dom jag träffat är röda politiskt sett.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:11:19 följande:
    Du svarade inte på ursprungsfrågan. 

Ska jag tolka det du säger som att det är feminism när Donald Trump satsar på förlossningsvård?
    Förstår du verkligen inte vad jag säger?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:18:05 följande:
    Jag anser inte att män är systematiskt förfördelad i samhället. Därför är jag inte feminist. Men jag är inte heller mot feminism. För jag ser att kvinnor missgynnas på vissa områden medan män missgynnas på andra.
    Men ändå så talar statistiken för att kvinnor dragit en nitlott. Det utesluter inte det finns områden som behöver förbättras för män. Mäns självmordstal t ex.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:29:00 följande:
    Förstår du verkligen inte vad jag säger?
    Du får förtydliga dig.

Ska jag tolka det du säger som att du tycker det är feminism när Donald Trump satsar på förlossningsvård?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-26 17:28:55 följande:
    Möjligt. Det ligger inte i feminismen, men jag ser detta i många feminister. Många är vegetariska djurkämpar, gör sig inte till utseendemässigt, vill inte följa samhällets skönhetsnormer, gillar inte Trump, tycker att klimathotet är en mycket viktig fråga och dom jag träffat är röda politiskt sett.
    Tror att majoriteten av kvinnor faktiskt är feminister i någon form. De allra flesta känner inte ett behov av att berätta det, en del kanske inte ens förstår att de är det pga den antifeministiska falska propagandan som sprids.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:31:14 följande:
    Du får förtydliga dig.

Ska jag tolka det du säger som att du tycker det är feminism när Donald Trump satsar på förlossningsvård?
    Jag förstår verkligen inte vad du menar. Området förlossningsvård för kvinnor landar inom det feministiska spektrumet.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:30:32 följande:
    Men ändå så talar statistiken för att kvinnor dragit en nitlott. Det utesluter inte det finns områden som behöver förbättras för män. Mäns självmordstal t ex.
    Handlar bara om vilken statistik man väljer att titta på. Det är lätt att hitta statistik som visar att kvinnor dragit nitlotten och det är lätt att hitta statistik som visar att män dragit nitlotten.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet