• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:33:41 följande:
    Handlar bara om vilken statistik man väljer att titta på. Det är lätt att hitta statistik som visar att kvinnor dragit nitlotten och det är lätt att hitta statistik som visar att män dragit nitlotten.
    Så brukar det låta. Så fort orättvisor för kvinnor dras upp så ska antifeministerna kontra med att det är mest synd om män egentligen. I stället för att föra en vuxen diskussion.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:33:16 följande:
    Jag förstår verkligen inte vad du menar. Området förlossningsvård för kvinnor landar inom det feministiska spektrumet.
    Nej det gör det inte såvida syftet inte härstammar ur synen att män är  förfördelade och att detta bör ändras på.

Så om Donald Trump satsar på förlossningsvård eller Jimmie Åkesson satsar på vårdnadsbidrag så är det inte feminism.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:32:09 följande:
    Tror att majoriteten av kvinnor faktiskt är feminister i någon form. De allra flesta känner inte ett behov av att berätta det, en del kanske inte ens förstår att de är det pga den antifeministiska falska propagandan som sprids.
    Det beror nog på vilken definition man utgår från. Att uttalat prata om sig själv som feminist är ovanligt idag; även som kvinna.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:35:49 följande:
    Så brukar det låta. Så fort orättvisor för kvinnor dras upp så ska antifeministerna kontra med att det är mest synd om män egentligen. I stället för att föra en vuxen diskussion.
    Märklig slutsats. Jag var tydlig med att det varken är synd om kvinnor eller män. Jag är inte heller antifeminist vilket jag skrivit minst 15 gånger i tråden nu.

Så om du nu vill föra en vuxen diskussion så läs vad jag faktiskt skriver och svara på det.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:36:00 följande:
    Nej det gör det inte såvida syftet inte härstammar ur synen att män är  förfördelade och att detta bör ändras på.

Så om Donald Trump satsar på förlossningsvård eller Jimmie Åkesson satsar på vårdnadsbidrag så är det inte feminism.
    Jo, det gör det. Trygg förlossningsvård är ett exempel på en jämställdhetsfråga för kvinnor.
    Vårdnadsbidrag är ett exempel på något vissa feminister vill ha, andra inte. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:39:40 följande:
    Jo, det gör det. Trygg förlossningsvård är ett exempel på en jämställdhetsfråga för kvinnor.
    Vårdnadsbidrag är ett exempel på något vissa feminister vill ha, andra inte. 
    Då förstår du helt enkelt inte vad feminism är. 

Det handlar fortfarande inte om förslagen i sig utan ideologin och rörelsen bakom dem. 
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:38:53 följande:
    Märklig slutsats. Jag var tydlig med att det varken är synd om kvinnor eller män. Jag är inte heller antifeminist vilket jag skrivit minst 15 gånger i tråden nu.

Så om du nu vill föra en vuxen diskussion så läs vad jag faktiskt skriver och svara på det.
    För att kunna uppnå jämställdhet så behöver man först observera ojämställdhet. Man kan inte låtsas som att det regnar. 

Jag har inte kallat dig för antifeminist. Du uttrycker dig som en antifeminist däremot,
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:43:18 följande:
    För att kunna uppnå jämställdhet så behöver man först observera ojämställdhet. Man kan inte låtsas som att det regnar. 

Jag har inte kallat dig för antifeminist. Du uttrycker dig som en antifeminist däremot,
    Jag var tydlig med att jag observerat att det finns orättvisor som drabbar kvinnor och observerat orättvisor som drabbar män. Synd är det dock inte om något kön. Vi är framförallt individer och vi lever i ett fantastiskt samhälle där alla har möjlighet att skapa sig bra liv.
  • Tow2Mater
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:08:45 följande:
    Satsningar på förlossningsvård landar inom spektrumet feminism. (Har inte du läst vad jag skriver?) Så kvinnor har sämre ekonomisk makt, sämre vård och blir mer utsatta för våld inom hemmet än män. Men ändå så tycker du att kvinnor inte dragit en nitlott här? Obegripligt. Varför vill inte du ändra på det här? Eller vill du det?
    Får verkligen kvinnor sämre förlossningsvård än män?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:42:14 följande:
    Då förstår du helt enkelt inte vad feminism är. 

Det handlar fortfarande inte om förslagen i sig utan ideologin och rörelsen bakom dem. 
    Vad pratar du om? En vilja att skapa ett jämställt samhälle (för kvinnor = feminism) och andra betyder inte att man behöver vara aktiv, det är enbart synen som beskrivs. För att kunna uppnå jämställdhet så behöver man först observera ojämställdhet.

Kalla det för jämställdhet för alla kan man väl göra, men för att kunna uppnå något så behöver man gå in i detalj var orättvisorna existerar, man kan inte blunda för det.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet