• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)
    Tow2Mater skrev 2024-12-25 21:41:30 följande:
    Vad betyder vilka orättvisor ser du för kvinnor?

Jag är inte emot feminism, men jag stödjer den inte.

Jag är för riktig jämställdhet, vilket även kan omfatta att det kan bli sämre för en specifik grupp för att det ska bli bättre för en annan.
    Vilka orättvisor ser du för kvinnor som behöver förändras?
    Vad är det du inte förstår?
  • Tow2Mater
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 21:49:00 följande:
    Vilka orättvisor ser du för kvinnor som behöver förändras?
    Vad är det du inte förstår?
    Eftersom jag sa feministerna blundar för orättvisor som drabbar män vet jag inte om din fråga menar orättvisor som drabbar män som behöver förändras, eller om du av någon konstig anledning frågar mig det omvända, dvs vilka orättvisor som drabbar kvinnor som behöver förändras.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 19:49:29 följande:
    Är du för jämställdhet för alla oavsett kön så inkluderas feminism. Du blir då en feminist per definition. Det utesluter inte andra områden inom området jämställdhet. Du kan vara som mest aktiv inom området "maskulinism" men ändå observera och ha inlåtande det feministiska spektrumet. Så fungerar det.
    feminist per definition enligt den som inte är kapabel att definiera feminism

om det räcker med att bara ha en åsikt för att vara feminist eller om man också måste göra något är subjektivt,
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 21:14:53 följande:

Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män. Feminismen verkar sålunda för kvinnors politiskaekonomiska och sociala rättigheter.[1][2][3]

wiki

du är liksom inte kapabel att förstå att om du utelämnar vad de olika ideologierna tycker är jämlikt har du inte definierat feminism.

feminister som du är helt onödiga i en diskussion, ni tillför inget vettigt.
  • Anonym (Buscar)
    Tow2Mater skrev 2024-12-25 21:54:21 följande:
    Eftersom jag sa feministerna blundar för orättvisor som drabbar män vet jag inte om din fråga menar orättvisor som drabbar män som behöver förändras, eller om du av någon konstig anledning frågar mig det omvända, dvs vilka orättvisor som drabbar kvinnor som behöver förändras.
    Jag frågar dig vilka orättvisor du ser som drabbar kvinnor och behöver förändras. Är frågan verkligen så komplicerad?

Ja, jag är fullt medveten om dina halmgubbar.
  • Anonym (Mannen)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-25 21:55:58 följande:
    om det räcker med att bara ha en åsikt för att vara feminist eller om man också måste göra något är subjektivt,du är liksom inte kapabel att förstå att om du utelämnar vad de olika ideologierna tycker är jämlikt har du inte definierat feminism.
    Ja, och det är där missförstånden startar.

Om Donald Trump satsar 1 miljard dollar på att förbättra vården för födande kvinnor så är inte det feminism.
  • Tow2Mater
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 21:56:42 följande:
    Jag frågar dig vilka orättvisor du ser som drabbar kvinnor och behöver förändras. Är frågan verkligen så komplicerad?

Ja, jag är fullt medveten om dina halmgubbar.
    Du behöver inte vara så otrevlig.

Den frågan tänker jag inte svara på eftersom jag har inget intresse att diskutera det.
  • Anonym (Buscar)
    Tow2Mater skrev 2024-12-25 22:09:20 följande:
    Du behöver inte vara så otrevlig.

Den frågan tänker jag inte svara på eftersom jag har inget intresse att diskutera det.
    Jag misstänkte väl det.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 22:06:32 följande:
    Ja, och det är där missförstånden startar.

Om Donald Trump satsar 1 miljard dollar på att förbättra vården för födande kvinnor så är inte det feminism.
    Vård för födande kvinnor landar inom det feministiska spektrumet.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 22:19:18 följande:
    Vård för födande kvinnor landar inom det feministiska spektrumet.
    Fast det är ju det du inte fattar. Allt arbete för kvinnor är inte feminism.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 22:31:56 följande:
    Fast det är ju det du inte fattar. Allt arbete för kvinnor är inte feminism.
    Varför tror du att vård för födande kvinnor INTE landar inom det feministiska spektrumet?
Svar på tråden Feminism och jämställdhet